Jump to content

Smøring av styring - hydraulisk - Yamaha F50 2012

Andre2k

Recommended Posts

Hei, vi trenger noen tips på effektiv oppsmøring av "styre-rør/stang" til en Yamaha F50 2012. Er det en mulighet for å presse inn marinefett på avmerket hull på dette røret (nederste bilde)? Er det noen som har en greasenippel på  denne for effektiv smøring? Evt. ser jeg for meg at en må demontere litt for å smøre opp skikkelig. 

IMG-4591.jpg.43c73845a0a8298c4377725d3e5f3cdb.jpgIMG-4592.jpg.aebe75eadc5a97017eccc916fdf27af3.jpg

Er du sikker på at styringa er hydraulisk slik du skriver i overskriften?

Går det bare en "slange" ut på andre siden så er det nok vanlig vaierstyring, samme opplegget som jeg har i mine båter.

Biltema har en teflonspray som ifølge det som står på boksen er super, men det tørker ut og etterlater ei seig guffe som gjør at styringa går tregt. Gikk deretter over til vanlig symaskinolje eller universalolje eller hva det nå heter. Sånn tynn olje man bruker til sykkelkjeder og det meste av småmekanikk.

Svinger mot styrbord så stanga kommer frem og har på litt olje på den før turene ofte og dette gnis innover etterhvert, også litt hjulpet av tyngdekraften (som dessverre også virker på vann som havner samme sted). Etter å ha smurt opp slik noen ganger på min Yamaha som er dobbelt så kraftig som din og over dobbelt så gammel ble det mye lettere styring og dermed mindre slitasje og mindre fare for brudd. 

Redigert av 19 fot (see edit history)

Hei, du har nok rett i at det vanlig vaierstyring. Jeg demonterte festet på denne stangen (på høyre side) med mutter som holder denne på plass mot røret som den igjennom, og kom da skikkelig til for å få rengjort og smurt opp. 

Har også fått tips om å bruke Fluid film -lanolin basert spray som har veldig bra kryp egenskaper i selve vaieren. Blåser da inn forsikrig inn med trykkluft. Alternativt tynnerere olje som du beskriver.

Andre2k skrev for 8 timer siden:

Har også fått tips om å bruke Fluid film -lanolin basert spray som har veldig bra kryp egenskaper i selve vaieren. Blåser da inn forsikrig inn med trykkluft. Alternativt tynnerere olje som du beskriver.

Lanolin har jeg aldri brukt selv (med unntak av at det står "contains lanolin" på CRC Hand Cleaner som jeg bruekr når jeg er skikkelig svart på hendene etter å ha skrudd på bil og slikt).

Lanolin FLuid film brukes jo til å rusbeskytte biler og da vvil det  jo renne av litt før det tørker inn og blir sittende godt på stålet. men mulig det er delvis at det mettes med veistøv og derfor blir fastere etterhvert. Det kan jo også hende det finnes flere typer Lanoling Fluid Film. Bare vær litt obs på å ikke bruke smøremidler som tørker ut til ei seig og treg guffe etterhvert (slik jeg gjorde da jeg brukte Biltema sin teflonspray til styrevaieren).

Når det gjelder å få spredd olja så er det ikke bare kryp-egenskapene som hjelper, men også det at olja sitter på både vaier (som beveger seg frem og tilbake) og vaierstrømpe (som står i ro) slik at man ved å påføre olje i enden vil få det gnidd stadig lenger inn og til slutt gjennom hele vaierstrømpa. Jeg har stort sett oljet i motor-enden, men har også oljet noen ganger i ratt-enden. Men fremme så er det teppe og jobben må gjøres over hodet, nesten liggende, så det er litt mer tungvint å olje i den enden av vaieren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...