VonSchnellfahrer Startet 22.April.2022 Link til dette innlegget Startet 22.April.2022 Hei, Har fått vibrasjoner i seilbåten (ressonans?) etter bytte løft ut av motor ifm bytte av drevbelg. Båten har altså seildrev. Bavaria 42. Jeg byttet motorfester forebyggende til ettermarkedsmotorfester i 45 Shore. Disse skal være tilpasset D2-55s vekt. Gikk for modellen med høydejustering. Montert på samme måtte som original VP fester. Bolter trukket til med monent og festet med loctite. -Vibrasjonene er størst på tomgang -Forsvinner helt i gear med 1/4 pådrag. (1400 omdreininger?) -Er fremtredende før og etter turtallsområdet -Selve motor vibrerer ikke mer enn vanlig, eller har ikke andre ulyder -Lyden virker å være ressonans i båten generellt -Båten har seildrev. Er jo grenser for hvor mye man kan rette opp seilvdrev, men virket ok/tilsvarende som før under installasjon. Noen tips? Rett og slett feil Shore fra uorginalt? Eller må jeg benytte meg av høydejusteringen på motorfestene? Andre ting? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 22.April.2022 Link til dette innlegget Svart 22.April.2022 Vi kjente også at motoren fikk en annen «lyd» karakter, eller hva man skal kalle det, etter bytte av belgen. Men det har jevnet seg ut med tiden og mye motor kjøring. Vi har jo seilbåt så det blir en del motor Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
TideRace Svart 22.April.2022 Link til dette innlegget Svart 22.April.2022 Mulig demperplata mellom motor og drev begynner å bli sliten? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.April.2022 Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 Om du har dei gamle motorfesta kan du jo prøva å bytta tilbake, og sjå om vibrasjonane forsvinn. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.April.2022 Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 Er de nye labbene lavere slik at motoren står høyere på de nye enn på de gamle? I utgangspunktet bør motoren stå lavest mulig på labbene. Hva med gummilabben på drevet, byttet du den også? Hvis ikke, kan det tenkes at det er uheldig at det er ulik hardhet på de tre labbene? Just a though..... Sitér dette innlegget Link to post
VonSchnellfahrer Svart 23.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 Takk for gode innspill. Bytter over til de gamle og sjekker. Virker som problemet ligger her for vibrasjonene skifter karakter når jeg manupulerer gummien/labbene under gange. Dersom det ikke funker, får vi bytte demperplate. Sitér dette innlegget Link to post
VonSchnellfahrer Svart 30.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2022 Oppdatering/løsning: byttet tilbake til de originale litt stivere 55 Shore labbene/festene og all vibrasjoner forsvant. Takker for all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 30.April.2022 Link til dette innlegget Svart 30.April.2022 Takk for at du legger ut løsningen ?! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.