Gunnar Startet 22.April.2022 Link til dette innlegget Startet 22.April.2022 Jeg har fått et lite kutt i gelcoat over vannlinjen, ca en tomme langt. Er dette en grei jobb med gelcoatsparkel, vannsliping og polering? Bør jeg rense/utvide skaden for å få rene kanter før jeg sparkler? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 22.April.2022 Link til dette innlegget Svart 22.April.2022 Løsne det øverste skallet som er løst. puss med grovt papir i og litt utenfor. Tape opp rundt og sparkle med gelcoatsparkel. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 23.April.2022 Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 Ser ut som det er lakk, da får man desverre ikke fiksa det strøkent uten lakk Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 (redigert) Hadde lignende skade i fjor. Slip rundt kanten og i hullet med en liten multisliper fra biltema med rund stift. Da får du glatte hellende kanter som er mye lettere å sparkle enn skarpe kanter. Avfett med aceton. Dekkteip. Sparke. Tørke. Ta bort teip. Våtslipe for hånd. Rubb. Polish. Voks. Da skal hullet knapt synes etterpå. Husk å kjøpe riktig hvitfarge på sparkel. Hvis du har lakk må du vel også ordne med det hvis det skal bli fint. Redigert 26.April.2022 av Cocytus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunnar Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Takk for gode råd! Mulig det ser ut som lakk, men det er gelcoat så godt som noe. Jeg går på som @Cocytus beskriver, tror nok det blir litt bingo om jeg finner rett hvitfarge som matcher min 15 år gamle Hanse men det skal jo betraktes på noe avstand. Blir greit å lære seg dette, har flere kosmetiske småsår i gelcoat som kan fikses når teknikken sitter! Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Når jeg ser på det bildet ditt, godt innzooma, så ser det ut som lakk, grunning, så gelcoat. Jeg jobba på en hanse idag, der var det lakk fra fabrikk. Men meeeeget lik 9016 gelcoat, så dekte bare til skaden med gelcoat sånn fort og gærnt, så får vi heller fikse det skikkeligt til høsten når han tar båten opp igjen Sitér dette innlegget Link to post
Gunnar Svart 28.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2022 Grønngylt skrev for 13 timer siden: Når jeg ser på det bildet ditt, godt innzooma, så ser det ut som lakk, grunning, så gelcoat. Jeg jobba på en hanse idag, der var det lakk fra fabrikk. Men meeeeget lik 9016 gelcoat, så dekte bare til skaden med gelcoat sånn fort og gærnt, så får vi heller fikse det skikkeligt til høsten når han tar båten opp igjen Takk for innspill, innrømmer glatt at her har jeg ikke så god peiling. Skal undersøke nøyere hvordan ytterlaget er bygd opp, men jeg ender nok med en "enkel" fiks som du nå på våren. Sitér dette innlegget Link to post
Skippen Svart 28.April.2022 Link til dette innlegget Svart 28.April.2022 23 hours ago, Gunnar said: Takk for gode råd! Mulig det ser ut som lakk, men det er gelcoat så godt som noe. Jeg går på som @Cocytus beskriver, tror nok det blir litt bingo om jeg finner rett hvitfarge som matcher min 15 år gamle Hanse men det skal jo betraktes på noe avstand. Blir greit å lære seg dette, har flere kosmetiske småsår i gelcoat som kan fikses når teknikken sitter! Jeg skal til å gjøre mye av det samme som deg nå straks, og tok kontakt med Watski som hjalp med å finne riktig farge til min gelcoatsparkel, så det går jo an å høre med de f.eks. :) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.April.2022 Link til dette innlegget Svart 28.April.2022 Jeg ser st du har fått skaden helt inn i laminatet. Her må du slipe ut med en grov sliperondell slik at skadet fiber slipes vekk. Slip hullet i v-form eller u-form. IKKE vask med Aceton! Det vil trekke voks til overflaten og gi svakere vedheft. Bare støvsug grundig. Du kan med hell bruke polyestersparkel forsterket med glassfiber i det innerste laget ut til gelcoat. La det herde og slip til slik at du kan legge på topcoat for finish. Tape rundt skadestedet med tre høyder maskeringstape slik at du begrenser området du skal slipe. Legg i topcoat litt tykkere enn tapens høyde. Den krymper litt ved tørk. Topcoat er gelcoat tilsatt 4% voks. Voks gjør at gelcoat (topcoat) herder mot luft. Bruk pussekloss som ikke er så veldig mye større enn området du skal pusse. Begynn med 80 eller 100 papir. Når du har pusset deg gjennom de to øverste lagene og har begynt å komme gjennom siste lag med tape bytter du til 400, 800 og til slutt 1000 korn våtslipepapir. Når du har pusset deg gjennom den nederste delen med tape og våtsliper med 1000 korning vil du se at skadestedet blir usynlig gitt at du har riktig farge på topcoat. Til slutt er det grundig rubbing og polering som gjelder. Lykke til! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gunnar Svart 29.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Dette var en flott arbeidsbeskrivelse @Solbris II, da er det bare å manne seg opp og komme i gang! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Vil bare si at på min skade fikk jeg typenavn på gelcoatfargen til båten og fikk bestilt riktig. Etterpå kunne man ikke se hvor skaden hadde vært så det var verdt bryet, men det tok litt tid å finne + få tilsendt + kostet litt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.