Jump to content

Måle diesel forbruk, hvilke systemer finnes for ettermontering?


Okkaby

Recommended Posts

Siden nye motor av alle ting ikke har forbruks måling av diesel, så lure jeg på hvilke systemer som finnes. Maretron sitt vet jeg om, og det er svin dyrt.

Var vist noe med måten fabrikken bygget opp styring av motor på, som gjør de ikke får med forbruks måling. Så har lyst å ettermontere noe som kan kobles mot nmea2000.

 

Så om noen har komt over et komplett system som fungere mot nmea2000 hadde det vært fine å høre om det. Billig kina dritt, som leses av på egen skjerm, er ikke noe aktuelt hehe

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Gullfisk skrev 1 time siden:

Vet Navman hadde for visning på plotter, for mange år siden. Måtte måle både tur og retur. Mener det er relativt kostbart for diesel uansett. 

Stemmer det ja. Navman hadde en løsning. Men er lenge utgått den, som jeg klare finne ut.

Å ja må måle både tur/retur. Går sikkert mer retur på lavt turtal enn den forbruker.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Av alle ting, så kom plutselig denne opp via mister google

https://www.scintex.com.au/products/fuel-flow-consumption-gauge-meter-boat-engine?variant=864340187

Det er det rimeligste jeg ennå har funnet noen plass.

Fra Australia dette. så ca 6500 plus frakt/moms når den lokale VAT/GST trekkes fra.

 

Får gå i tenkeboksen på bestilling av dette settet

 

Edit. Ble litt mer når en fant rette kit med to sensore. ca 8800 plus moms/frakt ja.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Cerberus skrev 1 time siden:

Om du med nye motorer mener gamle motorer så har du nok rett men nye, altså commonrail motorer, har sjølvsagt denne muligheten. 

Mener faktisk fabrikks ny commonrail motor.

Importør har snakket med fabrikken i Italia om dette, nu tidligere i år, når han var nede på kurs hos de.

Er noe med måten deres canbus/ECU eller what ever det var, er bygget opp på, som gjør det ikke går pr idag.

 

Så derfor jeg leter etter en alternativ måte, som ikke koster 20k som FloScan å Maretron.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Jeg har sett en del på dette selv. Har også vært i kontakt med noen kjemileverandører som HELMS og KIV. Er redd for at det ikke finnes noen rimelig løsning. Du kan se litt her:

 

https://www.maretron.com/support/knowledgebase/phpkbv7/article.php?id=699

 

https://panbo.com/maretron-ffm100-fuel-flow-monitor-test-part-1-as-good-as-it-gets/

 

http://www.boat-project.com/nav/2000fuel.htm

 

Jeg har ett par pdf-er også. Men får ikke lastet dem opp her..

 

Redigert av Roger og Olina (see edit history)
Link to post

Utrolig hva denne mister Google kan henvise til hehe

Kom over en link på et annet forum, og ser at her er der kanskje en mulighet for et litt rimeligere system.

Har alt sendt de en mail. 

https://jv-technoton.com/flowmeters/

De har differential måler. så en blokk som måler både tur å retur.

https://e-shop.jv-technoton.com/dfm-fuel-flow-meters/

Ser også at de har flere forskjellige tilkoblings muligheter. Evt kjøre det via BT til mobil/nettbrett.

Usikker på hvor enkelt det er å koble RS232/RS485 eller J1939 til N2K nettverket. Må vel ha en konverter her tenker jeg.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 12 minutter siden:

Utrolig hva denne mister Google kan henvise til hehe

Kom over en link på et annet forum, og ser at her er der kanskje en mulighet for et litt rimeligere system.

Har alt sendt de en mail. 

https://jv-technoton.com/flowmeters/

De har differential måler. så en blokk som måler både tur å retur.

https://e-shop.jv-technoton.com/dfm-fuel-flow-meters/

Ser også at de har flere forskjellige tilkoblings muligheter. Evt kjøre det via BT til mobil/nettbrett.

Usikker på hvor enkelt det er å koble RS232/RS485 eller J1939 til N2K nettverket. Må vel ha en konverter her tenker jeg.

Jepp, har vært i kontakt med dem tidligere jeg også. De har også noen innlegg på Youtube:

 

Link to post
Roger og Olina skrev 7 minutter siden:

Jepp, fikk raskt svar. De har også disse med blåtann. Men når det bikka 10 båtlapper, så tenkte jeg at det ble andre ting jeg ville prioritere.

Her ser du prisene: https://e-shop.jv-technoton.com/dfm-fuel-flow-meters/

 

Samme link som jeg la inn lengre oppe ja.426€ for en diferential sensor. Om en da kun trenger å ha en RS485 til N2K overgang, så blir dette fremdeles mye rimeligere enn de andre løsninger.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev for 2 timer siden:

Går sikkert mer retur på lavt turtal enn den forbruker.

Du kan gå utifra at det flower 4 ganger så mye i retur i forhold til forbrukt.

 

Som den her inne som kan minst om elektronikk og strøm burde jeg bare lytte... men kan en ta 2x flow unit fra en lastebil, lære seg språket den prater, og skrive en enkel søt liten programstring om diffmåling, og presentere i noe som det finnes NMEA sensor til?

Link to post
dieselfan skrev 9 minutter siden:

Du kan gå utifra at det flower 4 ganger så mye i retur i forhold til forbrukt.

 

Som den her inne som kan minst om elektronikk og strøm burde jeg bare lytte... men kan en ta 2x flow unit fra en lastebil, lære seg språket den prater, og skrive en enkel søt liten programstring om diffmåling, og presentere i noe som det finnes NMEA sensor til?

Å programere er ikke noe jeg kan eller vil begi meg ut på hehe

Må han noe som er plug and play.

 

Men ja går mye i retur, spesielt på lavt turtall. 

Men var litt rart de har 8mm slange på suge siden å 12mm på retur siden på motoren min.

Men er vel for å minske trykket. Er jo også egen kjøler for retur diesel.

 

Men ser hva de kommer med fra firmaet. Har spurt på komplett pris for kit levert til firmaet mitt i Norge.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 11 minutter siden:

rart de har 8mm slange på suge siden å 12mm på retur siden på motoren min.

Ikkeno rart eller uvanlig i det hele tatt. Det er for å ha minst mulig mottrykk i returen.

Du må få fart på den tråden om din nye motorinnstallasjon slik at du kan presentere filtervalg (ikke bruk filter med delvis omløp) osv...

Link to post
dieselfan skrev 5 minutter siden:

Ikkeno rart eller uvanlig i det hele tatt. Det er for å ha minst mulig mottrykk i returen.

Du må få fart på den tråden om din nye motorinnstallasjon slik at du kan presentere filtervalg (ikke bruk filter med delvis omløp) osv...

Var jo plan å prøve meg på en tråd når jeg kjedet meg på jobb. Har vært rolige dager meste av prosjektet. Men turen jeg nettopp hadde, ble alt annet enn rolig. Oppstart av systemer å masse faens mas, gjorde at dagene ble litt lengre enn de burde. så ble omtrent bare jobb/spise/sove de 2 uker på jobb hehe

 

Når det er sagt, så ble det en liten prøvetur idag. Fikk da 21 knop på 3200. Men glemte å sjekke hvor mye pådarag jeg hadde, da det var litt vind ute på. Får se på neste tur ut i uka. Men håper jeg klare komme opp i fult turtall på 4100.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
10 hours ago, dieselfan said:

Du kan gå utifra at det flower 4 ganger så mye i retur i forhold til forbrukt.

Hvordan blir det da med nøyaktigheten av forbruksmålingen ? For å kunne bestemme forbruket med mindre enn 5% unøyaktighet, må jo flowen til og fra tank måles med en nøyaktighet bedre enn 1 % dersom 80% av dieselen går tilbake gjennom returen.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...