bOFFE1968 Startet 24.April.2022 Del på Facebook Startet 24.April.2022 Hei. Har kjøpt en eldre båt der det er innstallert en giver (gjennomgående i skrog). Denne har selvfølgelig en gang i tiden vært koblet til ett eller annet - ekkolodd/ plotter -som ikke lengre er i båten. Jeg tok bilde av pluggen/kontakten og håper noen kan hjelpe meg med å finne ut hva slags type dette er og hva den evt kan kobles til. Evt om det finnes adaptere for å koble den til eksempelvis en Garmin av ett eller annet slag. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 bOFFE1968 skrev 8 minutter siden: Denne har selvfølgelig en gang i tiden vært koblet til ett eller annet - ekkolodd/ plotter -som ikke lengre er i båten. Et annet relevant spørsmål kan jo være hvoorfor dette ikek lenger er i bruk? Sannsynligvis fordi det ikke virket lenger vil jeg anta, og da er spørsmålet om det er giveren eller instrumentet som ikke virker. Om det err defekt giver er det liten vits satse på denne. Og om det var defekt instrument (og fungerende giver) så kan det hende det var for vriient å få tak i nytt (selv om man da visste hva slags det var) slik at det dermed utgkk. Jeg tror dermed det dessvere er liten vits å koste på mye for å få tak i noe som kan passe til et system som er koblet ut med mindre du har info om at feks innvendig del ble stjålet elelr noe sliikt som tyder på at giveren fungerer. Jeg har selv byttet giver i en av mine båter da denne var defekt (skadet ledning) og det kostet bare noen hundrelapper. Da kan det hende det er bedre å satse på et nytt og velfungerende system fremfor å bruke mye penger på ene halvdelen av et gammelt system før du deretter står der med instrumentet og må spore opp en passende giver fordi den du har viser seg å være defekt. Til den båten jeg kjøpte for 2 år siden så kjøpte jeg komplett ekkolodd til ca 1300 kr på Jula. Det er riktignok utvendig svinger som iblant faller ut når jeg kjører fort. Men hva med å sette en innvendig svinger i et passende bad slik eneklte gjør eller å kjøpe en ny gjennomgående svinger med tilhørende skjerm? Det betyr riktignok litt jobb i bunnen hvis du skal ha ny gjennomgående. Kunne godt tenke meg gjennomgående svinger hviis det fungerer bra, men har ikek lyst på hull i skroget også er det jo en viss fare for at det skjer ting når den skal av og på båthenger eller om jeg er bort i andre ting med svingeren. Så da holder jeg meg til utvendig svinger som ikke gir lekkasjer og som er enkel å bytte hvis behov. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 det er en 10 pins kontakt, men hvor mange er i bruk? De 4 i midten ser ok ut . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bOFFE1968 Svart 24.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2022 Takk for tilbakemeldingene gutter🙂. Da skroter jeg det gamle og investerer i nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 se heller på kabelen hva som står der. eventuelt på selve giveren. De fleste er Airmar. de har en tabell på hjemmesiden der det står hvilke instrumenter av ymse fabrikater som går til de forskjellige svingerene. Kjører selv en svinger fra garmin som airmar har produsert på raymarine instrumenter, null problem. Måtte bare bytte kontakten. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
abbor Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 10 pinners Furuno kontakt. Svingeren er sannsynligvis en Airmar 50/200 kHz svinger som kan brukes av de fleste moderne ekkolodd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.