Jump to content

Nesten utrolig....

PanPan

Recommended Posts

Hvem er Chart Eplemos?

Må melde pass på denne. Har nok blitt litt for "voksen" de senere årene. Ikke ser jeg noe særlig på barnetv lenger og ikke leser jeg barneblader lenger. :lol: Jeg må se til å få skaffet meg noen barn snart så det i det minste blir Donald lesing igjen. :lol: Jeg har en liten følelse av at det kan være fra et annet sted enn Donald? Right?

Da blir det selvsagt Ole BRUM

Ja takk, begge deler.... Det er egentlig et fint uttrykk det, hvis man kommer i klemme og Admiralinnen forlanger at man må gjøre et valg mellom 2 båter en gang - ja takk, begge deler.

Jeg kommer aldri til å glemme da vi lærte Nalle Puh å kjenne. Vi var i Sverige og plutselig fikk jeg se kameraten lå rett ut på en plen og lot til å ha store magesmerter. Han var helt krokete. Jeg løp bort til ham og spurte hva som var galt. Han bare ristet på hodet og mellom latterkulene pekte han på en campingvogn som stod like ved hvor hele siden var dekorert med et kjempemotiv av Ole Brum sammen med bokstavene Nalle Puh! :lol: Vi hadde kjørt langt og var slitne, noe som ikke gjorde saken noe bedre. Jeg har bilde av farkosten, men dessverre ikke på elektronisk format. :lol:

Noen som har klart å regne ut hvor mange sjømenn det er plass til på mjøsa?

Jeg kommer til ca 17 millioner sjømenn under forutsetning av at 85% av mjøsas overflate er egnet for sjømenn. Gode fendere på begge sider av hver Sjømann er tatt med i regnestykket, og det er 40 cm klaring mellom båtene i lengderetning.

Synes det var litt mye  :lol: Det er neppe produsert så mange av dem heller.

...Jeg kommer til ca 17 millioner sjømenn under forutsetning av at 85% av mjøsas overflate er egnet for sjømenn. Gode fendere på begge sider av hver Sjømann er tatt med i regnestykket, og det er 40 cm klaring mellom båtene i lengderetning. Synes det var litt mye

Ja, det høres unektelig mye ut. Men hvis du poster regnestykket, kan vi se om du har bommet et eller annet sted underveis i utregningen. :lol: Har du regnet fendere på begge sider av hver båt? Det trengs vel ikke det hvis de ligger rimelig tett inntil hverandre? Hvis du regner fender f.eks. bare på babord side, vil jo alle som ligger inntil fra babord side likevel ligge ann mot fenderen til nabobåten. Hvor mange flere får du plass til da?

Ok. Problemet er at jeg har lett foå gå i surr når det blir mange nuller:

Mjøsa har et areal på 365 km2.

85% er egnet for sjømenn (antagelse), så da får dere ca 310 km2 å boltre dere på.

En Sjømann er ca 6,6 m lang + 40cm klaring = 7m

En Sjømann er 2,28 m bred + 2x 15 cm fendere = 2,6 m

Det vil si at en Sjømann med klaring og fendere opptar ca 18,2 m2 av Mjøsas vakre overflate.

310 000 000 m2 / 18,2 m2 =  17032967 =  17 millioner sjømenn!

Hvor gjorde jeg feil?

NB! Med så stor tetthet av båter vil jeg absolutt anbefale at hver sjømann har fendere på begge sider, men det er mulig at jeg har tatt i litt mye her. Det ser hvertfall ut til at dere har god plass når dere skal ha sjømann festival.

:lol:

Om det var problemer å få med 18k bokser i Skarpnesen, hva med denne ?

Det skjer annenhver dag, ser det ut til! Skulle nesten ikke tro det var mulig! 80000 bokser, 3 bokser er en liter - dette blir jo rundt en 27 tonn! Ikke noen vanlig "Gaupen"-henger i alle fall! :smiley:

Merkelig at ingen har merket seg Pan Pans utregingen av last er feil. 18 000 Ølbokser veier ca 6,1 tonn, og fyller ca 9,1 kubbikkmeter (med emballasje). 18000/750 kasser er 24 bokser i kassa. 1 kasse a 24 bokser veier ca 8,1 kilo og inneholder 7,92 liter.  

Det gir igjen en økt dypgang på ca 26 cm (hvis vannlinjearealet er det thor har beregnet 22,640) og sett at skutesiden går loddrett oppover. I praksis vil det nokk ligge mellom 22-25 c

Merkelig at ingen har merket seg Pan Pans utregingen av last er feil. 18 000 Ølbokser veier ca 6,1 tonn, og fyller ca 9,1 kubbikkmeter (med emballasje). 18000/750 kasser er 24 bokser i kassa. 1 kasse a 24 bokser veier ca 8,1 kilo og inneholder 7,92 liter.

Det gir igjen en økt dypgang på ca 26 cm (hvis vannlinjearealet er det thor har beregnet 22,640) og sett at skutesiden går loddrett oppover. I praksis vil det nokk ligge mellom 22-25 c

Jeg registrerte i formiddag at jeg hadde lagt til grunn at en kasse øl var på 6 liter, ikke 8 liter som den faktisk er! Dette ble rettet opp med rødt i det første innlegget kl: 10:41 i dag fredag"!

At denne bommerten fikk *leve* så lenge kan muligens bero på at man sommerstid synes at en kasse øl er temmelig u-drøy!!!

:smiley:   :wink:   :wink:   :wink:   :wink:  :wink:  :wink:  :wink:  :wink:

Ifølge Agderposten så er det snakk om 720 kasser. Og jeg har ved selvsyn konstatert at det er 30 bokser kassen. Det blir 21600 bokser, og viss en regner med 33 cl i hver boks blir det ca. 7128 kg. og da har jeg ikke regnet med vekten av emballasjen.

Rene frakteskuta denne Skarpnesen. :smiley:

Vannlinjearealet er jeg usikker på om er riktig.men om det ikke er helt riktig så er det antagelig ikke helt galt heller.Skutesidene går ikke rett oppover som på et vanlig lasteskip.

Jeg innbiller meg at bunnreis i baugpartiet er mye større på en lystbåt enn et lasteskip.

Prøvde meg på å "konvertere" en lystbåt til et vanlig laste skip - og da fikk jeg mye større dypgangs forandring.

Men antar vi at et lystfartøy faller inn under de samme utregnings metodene som et laste-

skip så blir nok dypgangs forandringen som du har regnet ut.

Men nå tror jeg kanskje at det muligens ikke er tilfelle fordi jeg tror vi har større bunnreis i forskipet og mindre bunnreis i akterskipet enn et lasteskip.Et eller annet sted i redet så mener jeg at jeg har formler og utregninger som ivaretar bunnreisen,og på en nesten død computer så har jeg et tegneprogram for båtdesignere.Nå er jeg midt i flytting,men skal se om jeg får liv i computeren ihvertfall.Der kan en forandre skrog fasong og få beregnet dypgående.Det spiller jo ingen praktisk rolle,men det kan jo være litt moro å se?Det som forbauset meg aller mest var at 280 kg ekstra vekt øket dypgående med kun 1 cm.

Det som forbauset meg aller mest var at 280 kg ekstra vekt øket dypgående med kun 1 cm.

Jeg ser ikke helt hva som skulle være så forbausende her  :cheers:

Men jeg tar allikevel sjansen på en kjapp utregning basert på salige Archimedes, gjennomført helt uten både beregningsprogrammer og "bunnreis".....

La oss forutsette at Archimedes hadde rett i sin påstand om at "oppdriften er lik vekten av den fortrengte væskemengde".

For å bære 280 kg ekstra, må altså båten trykkes så langt ned i sjøen at den fortrenger ca 280 liter med ekstra vann. (Jeg ser bort fra saltgehalten....)

280 liter vann er omtrent lik 280 dm3, derfor tar jeg for letthets skyld båtens mål også i dm.

Båten er ca 95 dm lang, ca 35 dm bred og trykkes 0,1 dm ekstra ned i sjøen.

Det blir 95 x 35 x 0,1 = 332,5 kg ekstra oppdrift. Men siden båten ikke har full bredde fra baug til akterende må korrigeres med noe i nærheten av 0,85.

Da blir det endelige svaret: 332,5 x 0,85 = 282 kg. Vanskeligere og mer forbausende enn det er ikke utregningen.

Sagt på en annen måte: En vanlig halvstor motorbåt har en svært god bæreevne, man trenger faktisk flere tonn for å trykke den 10 cm ned i sjøen   -   men STABILITET det er noe helt annet.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Eller TPC=Aw x 1,025/100

Helt korrekt Thor,

du tar til og med saltgehalten i betraktning....

Min tanke var å formulere meg så dagligdags at de som hadde lyst kunne følge utregningen for å se at det ikke var noe "abrakadabra". Det med nedlasting er jo interessant å ha en viss forståelse for.

I tillegg hadde jeg moro av å rydde opp i den "forbauselsen" som du gav uttrykk for. :cheers:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

ser ut som om det går litt i kluss med matematikken for agderposten også :cheers:

bilde?Avis=AP&Dato=20030618&Kategori=LOKAL8&Lopenr=106180060&Ref=V2&Profile=1001&MaxW=580

Agderposten skriver :STORFANGST: 720 brett a 24 bokser Tuborg sterkøl befant seg ombord i snekka.

bilde?Avis=AP&Dato=20030618&Kategori=LOKAL8&Lopenr=106180060&Ref=AR&Profile=1001&MaxW=580

Agderposten skriver vidre: FULLASTET: Med tett oppunder 18.000 bokser øl under dekk var det ikke særlig mye fribord på den 35 fot store snekka da den krysset Skagerrak.

2+2=5  :cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...