Jump to content

Edit History

Grønnskollingen

Grønnskollingen

Min dieselmotor står, som mange andres, i en trang boks, hvor den trekker luft fra "rundtomkring".

Under gange blir det selvfølgelig varmt i motorrommet, og motoren ender opp med å suge luft som i alle fall er 50+ grader.

Hvordan påvirkes motoren av høy temperatur på inntaksluften? Er det kun snakk om lavere ytelse/kraft, eller påvirker det også forbruk/slitasje/soting etc.?

Hvor stor endring i driftsforholdene vil det være om man klarer å senke temperaturen i motorrommet med for eksempel 10 grader? Ubetydelig, eller merkbart?

Ville det vært hensiktsmessig å montere en permanent vifte i motorrommet for å øke luftutskiftingen?

 

Jeg har en VP D1-20 selvpustende.

Grønnskollingen

Grønnskollingen

Min dieselmotor står, som mange andres, i en trang boks, hvor den trekker luft fra "rundtomkring".

Under gange blir det selvfølgelig varmt i motorrommet, og motoren ender opp med å suge luft som i alle fall er 50+ grader.

Hvordan påvirkes motoren av høy temperatur på inntaksluften? Er det kun snakk om lavere ytelse/kraft, eller påvirker det også forbruk/slitasje/soting etc.?

Hvor stor endring i driftsforholdene vil det være om man klarer å senke temperaturen i motorrommet med for eksempel 10 grader? Ubetydelig, eller merkbart?

Ville det vært hensiktsmessig å montere en permanent vifte i motorrommet for å øke luftutskiftingen?

 

Jeg har en VP D1-20 selvpustende.



×
×
  • Create New...