Jump to content

Edit History

Grønnskollingen

Grønnskollingen

Men hvordan påvirkes motoren av endret temperatur på inntaksluften?

Jeg lurte egentlig ikke på om jeg burde bekymre meg, eller hva jeg burde bruke energi på. Jeg ønsket meg bedre forståelse av hva som skjer når temperaturen går opp i en motorkasse. Men takk for svarene, selvfølgelig :thumbsup:

 

Jeg kan bidra med et eksempel: 20c inntaksluft vs 80c inntaksluft. Hvordan vil det påvirke ytelse og/eller forbruk? "Ikke noe", "ikke signifikant", eller "følbart"? Og hvorfor....?

 

Justerer en enkel motor som en VP D1 drivstofftilførselen etter lufttemperatur slik en "moderne" motor gjør? Jeg regner nesten ikke med det. Så da kan jeg kanskje anta at diesel/luft forholdet endrer seg når temperaturen i motorkassa går opp, eller tar jeg feil? Om det er riktig at motoren går rikere (kan man si det om dieselmotorer?) når temperaturen går opp vil jo det føre til mer soting eller høyere forbruk for en gitt kraft?

 

Edit: Ifølge en kalkulator på nett trenger en 800cc dieselmotor @ 3600rpm (full pinne) ca 1,3 kubikk luft i minuttet. Det er ganske mye mindre enn en helt ordinær motorromsvifte. Så kan det hende at det ofte gjentatte utsagnet om at "motoren suger mer luft enn en liten motorromsvifte kan få til" er sant for mange, men ikke for motoren jeg bruker i eksempelet mitt?

Grønnskollingen

Grønnskollingen

Men hvordan påvirkes motoren av endret temperatur på inntaksluften?

Jeg lurte egentlig ikke på om jeg burde bekymre meg, eller hva jeg burde bruke energi på. Jeg ønsket meg bedre forståelse av hva som skjer når temperaturen går opp i en motorkasse. Men takk for svarene, selvfølgelig :thumbsup:

 

Jeg kan bidra med et eksempel: 20c inntaksluft vs 80c inntaksluft. Hvordan vil det påvirke ytelse og/eller forbruk? "Ikke noe", "ikke signifikant", eller "følbart"? Og hvorfor....?

 

Justerer en enkel motor som en VP D1 drivstofftilførselen etter lufttemperatur slik en "moderne" motor gjør? Jeg regner nesten ikke med det. Så da kan jeg kanskje anta at diesel/luft forholdet endrer seg når temperaturen i motorkassa går opp, eller tar jeg feil? Om det er riktig at motoren går rikere (kan man si det om dieselmotorer?) når temperaturen går opp vil jo det føre til mer soting eller høyere forbruk for en gitt kraft?



×
×
  • Create New...