Grønnskollingen Startet 25.April.2022 Del på Facebook Startet 25.April.2022 (redigert) Min dieselmotor står, som mange andres, i en trang boks, hvor den trekker luft fra "rundtomkring". Under gange blir det selvfølgelig varmt i motorrommet, og motoren ender opp med å suge luft som i alle fall er 50+ grader. Hvordan påvirkes motoren av høy temperatur på inntaksluften? Er det kun snakk om lavere ytelse/kraft, eller påvirker det også forbruk/slitasje/soting etc.? Hvor stor endring i driftsforholdene vil det være om man klarer å senke temperaturen i motorrommet med for eksempel 10 grader? Ubetydelig, eller merkbart? Ville det vært hensiktsmessig å montere en permanent vifte i motorrommet for å øke luftutskiftingen? Jeg har en VP D1-20 selvpustende. Redigert 25.April.2022 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 Det har lite for seg. Det skal svære vifter til for å overgå det motoren selv suger til seg. Bruk heller energien på noe annet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 Si det på en annen måte, det er ladeluftkjølere der unntaksluften blir kjølt med 80 grader vann. Så bruk heller energien på noe annet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 25.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2022 (redigert) Men hvordan påvirkes motoren av endret temperatur på inntaksluften? Jeg lurte egentlig ikke på om jeg burde bekymre meg, eller hva jeg burde bruke energi på. Jeg ønsket meg bedre forståelse av hva som skjer når temperaturen går opp i en motorkasse. Men takk for svarene, selvfølgelig Jeg kan bidra med et eksempel: 20c inntaksluft vs 80c inntaksluft. Hvordan vil det påvirke ytelse og/eller forbruk? "Ikke noe", "ikke signifikant", eller "følbart"? Og hvorfor....? Justerer en enkel motor som en VP D1 drivstofftilførselen etter lufttemperatur slik en "moderne" motor gjør? Jeg regner nesten ikke med det. Så da kan jeg kanskje anta at diesel/luft forholdet endrer seg når temperaturen i motorkassa går opp, eller tar jeg feil? Om det er riktig at motoren går rikere (kan man si det om dieselmotorer?) når temperaturen går opp vil jo det føre til mer soting eller høyere forbruk for en gitt kraft? Edit: Ifølge en kalkulator på nett trenger en 800cc dieselmotor @ 3600rpm (full pinne) ca 1,3 kubikk luft i minuttet. Det er ganske mye mindre enn en helt ordinær motorromsvifte. Så kan det hende at det ofte gjentatte utsagnet om at "motoren suger mer luft enn en liten motorromsvifte kan få til" er sant for mange, men ikke for motoren jeg bruker i eksempelet mitt? Redigert 25.April.2022 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 Diesel går med høyt luftoverskudd, så normalt sett skal det være nok luft til forbrenningen selv om tempen blir høy. Hvis du tar en runde på fjorden med lukene lukket og deretter lukene åpne så kan du jo selv se om turtall eller fart øker. Antakeligvis er det ikke målbare resultater ( så sant ikke motorommet er potte tett med for lite lufting) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 (redigert) Varm luft tar større plass enn kald så det betyr at du får mindre oksygen inn til hvert kompresjonslag og dermed dårligere effekt. Kald luft = bedre effekt Redigert 25.April.2022 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 Jo lavere temperatur, jo bedre. Det er hva vi hevder. Hvor mye bedre ved 10 graders temperaturreduksjon, bruker jeg ikke en kalori på å finne ut av. Hos meg ligger temperaturen i motorrommet på ca. 46 grader. Hvis ikke motoren er fornøyd med det, kan den bare ha det så godt. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 25.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2022 hanto1 skrev 23 minutter siden: Diesel går med høyt luftoverskudd, så normalt sett skal det være nok luft til forbrenningen selv om tempen blir høy. Det var både nytt og nyttig info! Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 Hvis motoren trekker inn luft som har en temperatur på 50°, så har lufta en tetthet tilsvarende 1267 meter over havet. Siden dette er en selpustende motor, så er motoreffekten lik som ved 1267 meter, en standard dag. Hvis en har kjørt en motorsvak bil på fjellet, så merker en jo at effekten forsvinner over fjellet. Om det er merkbart, eller et problem har jeg ikke peiling på. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 Grønnskollingen skrev for 3 timer siden: Justerer en enkel motor som en VP D1 drivstofftilførselen etter lufttemperatur slik en "moderne" motor gjør? Jeg regner nesten ikke med det. Så da kan jeg kanskje anta at diesel/luft forholdet endrer seg når temperaturen i motorkassa går opp, 1. Nei. 2. Riktig Moderne 2000Bar motorer justerer injeksjonsmengde basert på både innsugstemperatur og diesel temperatur. Å senke innsugslufttemperaturen er en god tanke, men mekanikken tar kvelertak på ideen din... Selv om du klarer å senke luftemperaturen 10 grader ved innsugspunktet... så holder motoren 80 grader og idet luftmomekylet kommer inn i forbrenningskammeret.. Så er det kanskje bare 1grad fordel igjen... beklager. Men det er klart du kan jukse.. Kjeramisk belagt innsug som er isolert utvendig. Isolerende innsugspakning. Scoopinntak i den sonen hvor lufta har størst hastighet på din båt han gi et svakt matetrykk.. Men ikke så mye ved 9 knop.. Neste gang så kjøp en turbomotor, da er effekten av slike tiltak plutselig merkbare 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 25.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2022 Sweet! Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 Hulda skrev for 8 timer siden: Si det på en annen måte, det er ladeluftkjølere der unntaksluften blir kjølt med 80 grader vann. Så bruk heller energien på noe annet :-) Det normale er vel at ladeluftkjøleren kjøles ned med sjøvannet fra sjøvannspumpa før vannet går til varmeveksleren. Altså relativt kaldt vann. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 Teerex skrev 13 minutter siden: Det normale er vel at ladeluftkjøleren kjøles ned med sjøvannet fra sjøvannspumpa før vannet går til varmeveksleren. Altså relativt kaldt vann. Det leveres også dieselmotorer til andre markeder. Med litt finlesing, er dette en uttalse på generelt grunnlag. Så noen kjølere går på sjøvann, andre på luft, andre på 'grønt vann'. Andre har turbo uten ladeluftkjøling, selv om den varianten vel begynner å få et historisk sus over seg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2022 Del på Facebook Svart 25.April.2022 Natta. Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinskutelaus Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Hulda skrev On 25.4.2022 at 11.15: Si det på en annen måte, det er ladeluftkjølere der unntaksluften blir kjølt med 80 grader vann. Så bruk heller energien på noe annet :-) Jøss. Ikke for å kverulere på det. Men av nysgjerrighet må jeg spørre hvilke motorer som har så høy temp på ladeluft kjøleren? Aldri sett noen som vil ha noe annet enn vann fra lavtemp systemet. (30grader) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Les over. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 27.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2022 Kunne du, Hulda, for oss som er litt grønnskolling på sånt som har med motor å gjøre, fortelle hvor .... Hulda skrev On 25.4.2022 at 11.15: det er ladeluftkjølere der unntaksluften blir kjølt med 80 grader vann. ? Hadde vært gøy med noen eksempler på bredden av motorluft-kjøle-løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Det jeg refererte til er på generelt grunnlag, deriblant motorer som ikke sitter i båt. OK? Ta en CAT 3208, eller en GM 6.5. Disse er i båt, pumpedrifter, biler, aggregater. CAT går videre i kraner, hjullastere, dumpere. Noen ladeluftkjølere går på sjøvann, luft, grønt vann. Noen går ikke i det heletatt. Ladeluftkjøleren til Pizzabilen går på luft. Noe av kjølingen på BMW'en går på grønt vann (EGR-kjøling)(motor M57 N2). En turbo er en varmekraftmaskin. Følgelig øker effekten med temperaturen. Det jobber mot fyllingsgraden av luft til forbrenningen. Så om en ladeluft som holder 150 grader kjøles ned til 90 grader, så er det en god gevinst. Da regner jeg med at det er greit. For nå gidder jeg ikke å knotte mer. Kan for så vidt legge til at en del sjømotorer virker til å ha marginal kjølekapasitet grunnet behovet for systemrens. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 27.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2022 Så du svarte sånn generelt, på noe annet enn det jeg spurte om i første innlegg, med et eksempel fra land på en 10-liters V8er, hvor inntaksluften blir kjølt med 80 graders vann (?), for at jeg "ikke skulle bruke energi" på å spørre om min 8 desiliters PuttPutt og motorkassa mi? Det er godt vi har nestorer på forumet som har slikt et rikt repertoar av kunnskap de kan bla i. De trenger ikke engang å lese spørsmålet skikkelig for å vite hva som er svaret! Med så mye bra innhold på forumet er det så innmari skuffende å få slike "ikke bry deg med å stille spørsmålet" - Særlig når nestorene attpåtil virker som at de bare fyrer av noe på måfå, i håp om at det fester seg på veggen. Blir rett og slett litt irritert. "gidder ikke å knotte mer..." LOL, som vi unge og dumme pleier å si. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Du mister et par % effekt ved innsugsluft på 50C i forhold til f.eks. 30C. Dvs. at din motor med 18 hk på propellen vil yte 0,36 hk mindre ved 50C. Altså ikke merkbart i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
index Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 Teerex skrev for 6 timer siden: Du mister et par % effekt ved innsugsluft på 50C i forhold til f.eks. 30C. Dvs. at din motor med 18 hk på propellen vil yte 0,36 hk mindre ved 50C. Men utfordringen er at om du gir motoren din kald luft å puste i så fjerner du samtidig ventileringen av motorrommet. Om motoren er på 0,8 liter vil den på 3000 rpm pumpe 1200 liter luft i minuttet gjennom motorrommet. Fjerner du dette vil tempen i motorrommet fort bli over 80 grader i stedet for 50. Om du skal kompensere dette med vifter vil jeg tro disse vil trekke langt mer enn 0,36hk fra motoren bare i strømforbruk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grønnskollingen Svart 28.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2022 Masse fine innspill. Det avgjørende argumentet for min del var at dieselmotorer har "luftoverskudd" og at det bidrar til at motoren har nok luft til ren forbrenning til tross for at varierende temperatur på inntaksluften. Jeg lagrer det i kunnskapsbanken! Ytelse i hestekrefter er ikke så viktig for meg i deplasementsbåten min. index skrev for 2 timer siden: Om du skal kompensere dette med vifter vil jeg tro disse vil trekke langt mer enn 0,36hk fra motoren bare i strømforbruk... Jeg skjønner poenget, men en ordinær motorromsvifte som flytter 5 kubikk luft , altså fire ganger så mye som den aktuelle motoren suger, trekker 5 ampere, som blir noe sånt som 0,08 hestekrefter (?) ...så om vi kan tillate oss litt myteknusing: "Motoren suger mer luft enn motorromsvifter kan trekke" = feil for småmotorer, riktig for store motorer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 Grønnskollingen skrev 53 minutter siden: ...så om vi kan tillate oss litt myteknusing: "Motoren suger mer luft enn motorromsvifter kan trekke" = feil for småmotorer, riktig for store motorer. Jo jo, om man vil kverulere så kan du jo spare 0,28 hestekrefter på et slikt opplegg. Minus tap i strømproduksjonen. På kjøpet får du ett system til som krever vedlikehold. Lykke til! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grønnskollingen Svart 28.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2022 Jeg tror du blander meg med noen andre. Jeg har ikke vært så interessert i hestekrefter. Men det aller første svaret jeg fikk på mitt opprinnelige spørsmål var fra deg (tusen takk). Og der slår du fast at; index skrev On 25.4.2022 at 10.56: Det skal svære vifter til for å overgå det motoren selv suger til seg. Bruk heller energien på noe annet. Og så viser det seg at denne påstanden ikke er riktig i det hele tatt. Det er vel ikke kverulering å få stukket hull på en ganske inngrodd myte? Og så slenger Hulda seg på med et likelydende svar, som også viser seg å være, for å bruke et engelsk utrykk, a bag of hot air. Men jeg har fått masse fine svar på spørsmålene mine, så jeg er veldig godt fornøyd i alle fall! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.