Jump to content

Bøyd forseil-profil. Problem?

hansa82

Recommended Posts

Du kan jo sjekke at rullebeslaget sklir fint på profilen hele veien. Ved mye bøy kan profilens form endre seg litt, og da kan i verste fall rullebeslaget slite med å passere. Husk at selv om du med litt makt får det opp, så er det det å få det ned som kan være avgjørende rent sikkerhetsmessig. Hvis det sklir uforhindret er det bare å rigge opp. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

seilfred skrev for 3 timer siden:

Du kan jo sjekke at rullebeslaget sklir fint på profilen hele veien. 

Rullebeslag er lik spindel, svivel, etc? 

Denne trenger god hjelp for å passere bøy, men det kan jo bli bedre etter montering og stramt forstag. 

Morten_L skrev for 9 timer siden:

Er du sikker på at den var rett når masta var oppe?

Siden det er første gang masta er nede og bøyen passer perfekt ifht hvordan den er lagt rundt masta, så er det vel ganske sannsynlig at det er en ny bøy?

Ellers er planen ny stående rigg, så forstaget skal uansett byttes ut... 

hansa82 skrev 1 time siden:

Ellers er planen ny stående rigg, så forstaget skal uansett byttes ut... 

det er relevant opplysning som kunne vært tatt med i det opprinnelige innlegget. Jeg antok masta skulle opp, og at du ønsket billigst mulige fix. Rullesystemet ser gammelt ut, så er det påkostninger på gang så hadde jeg ikke satt et 30 (?) år gammelt rullesystem på et nytt forstag. Så be om tilbud fra riggeren på nytt rullesystem. Jeg er fornøyd med Furlex. 

Code0 skrev for 12 timer siden:

Jeg antok masta skulle opp, og at du ønsket billigst mulige fix.

Billig blir nok ikke navnet på skuta for å si det slik.  :lol:
Tar med meg anbefalingen din i bakhodet!
Uansett irriterende å måtte bytte fordi noen andre har gjort en feil.

Santa_Claus skrev 27 minutter siden:

Hvis det er en proff rigger som har tatt ned masten og lagt forstaget på denne måten så er min påstand at vedkommende ikke er proff. Har du betalt penger for nedriggingen ville jeg krevd ny profil.

Utfra firmanavnet er de mestre på det de driver med... :thumbsup:
15000,- tok de for å plukke ned mast og sikre den på båten, for transport.

hansa82 skrev On 25.4.2022 at 22.37:

Rullebeslag er lik spindel, svivel, etc? 

Denne trenger god hjelp for å passere bøy, men det kan jo bli bedre etter montering og stramt forstag. 

Ja eksakt, Det er det jeg mener. Det er jo staget som strekkes og ikke selve profilen, så det er ikke nødvendigvis sikkert det blir bedre etter montering. Vanligvis så blir profilen litt bredere der ved hullkilen til seilet når den bøyes. Du kan jo se om du klarer å forsiktig klemme det tilbake til original form (men forsiktig!!). Det gjorde jeg engang jeg hadde samme problem… hvertfall kjipt å plutselig ikke få seilet ned hvis det trengs. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...