Jump to content

Syrefast sjakkel på galvanisert anker når man aldri kan bytte sjakkelen?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har hatt planer et par år om å lage en moring med to 20-kilos Bruce-kopier med et par meters mellomrom der det går en firetonns rundsling fra hver til en støpt rykkdemper på 30-40 kilo, med innstøpt, armert slange som hindrer gnaging (metoden er spikret i en tråd fra 2020 på forumet, sammen med årsakene til at jeg ikke bare vil bruke en diger betongkloss, et kjempeanker for store båter eller en av de største moringsringene, så det er ingen vits i å gjenoppvekke den diskusjonen), og så nye rundsling til en bøye jeg fortøyer båten i. Årsaken er iblant kraftig austand og nordost, som det har vært her i dag. På lang sikt vil ikke brygga tåle det. Fronten er fortøyd i tre overdrevent kraftige øyebolter, så hvis det løsner, har jeg helt andre problemer enn båten, da har sjappa fløyet av sted med meg inni... :giggle:

Det eneste som gjenstår, er koblingen mellom ankerne og rundslingen. Hvis alt går etter planen, blir den ikke mulig å få av, for ankerne skal så langt nedi bunnen her (blanding av gjørme og sand) som mulig, helst begraves fullstendig. Rundslingene er altfor kraftige til å trekkes igjennom hullet i dem. Så det beste blir vel en passe kraftig sjakkel, vil jeg anta. Men hvordan går det hvis jeg fester en syrefast sjakkel på et galvanisert anker? Da vil det vel over noen år svekke området rundt festehullet? Hvis jeg får det til som jeg ønsker, så er meningen å la det være sånn i forhåpentligvis 30 år. Jeg er nå 56 og håper å holde meg på sjøen like lenge som opphavet. :wink: Hvis jeg kommer langt nok ned i bunnen, vil det jo omtrent ikke være oksygen der, men jeg er for usikker på det til at jeg vil belage meg på det.

Er det beste alternativet syrefast sjakkel med en form for slange som isolerer mot det galvaniserte, eventuelt med nylonskiver så ikke den kan komme inntil på sidene, eller vil det bli gnagd bort etter noen år? Overflaten på ankeret er jo ganske ru.

Redigert av Mastiff (see edit history)
dieselfan skrev for 6 timer siden:

Fikk du ikke med deg at TS ville isolere den syrefaste sjakkelen fra ankeret?

Sjekkelen får kun kontakt med en rundsling (består av aramid og tøy)

Det blir litt feil i filosofien. Ved direkte kontakt vil sjakkelen bruke ankeret som anode. Det er for sjakkelen positivt. Uansett, om sjakkelen blir begrodd, begravd i gjørme osv, vil det bli et lokalt surt og anaerobt miljø (oksygenfattig). Det liker de fleste rustfrie kvaliteter innmari dårlig. Og tidsreisen fra innmari bra til fullt brudd kan bli så kort som under 2 år. Eller mye lenger. Poenget er at når korrosjonsprosessen trigger, er det snakk om svært kort tid før brudd. Dette er et sannsynlig scenario. Så er det alltid noen som har hørt om noe som gikk veldig bra, slik er det bestandig :-)

Hm...så det beste er kanskje da å bruke ringer med 10 mm tau som er rundspleiset både inni festehullene på ankeret og inni rundslingen? Jeg var redd for at det kunne gnages i stykker av noen små bevegelser. Kanskje bruke to spleisede tauringer på hvert festepunkt og så fylle resten av hullet med Tec7, så ikke tauringene beveger seg?

@Skrotnisse Ja, stropper ble også diskutert fram og tilbake i den gamle tråden, men til slutt ble det stort sett enighet om at rundslings som ble hektet i hverandre var den sikreste metoden å bruke, med færrest muligheter for feil.

@Audiquattro Som nevnt i første post, er dette den eneste muligheten, så metoden var det ingen vits i å diskutere her, bare festet mellom rundslingen og ankeret.

Blir vel bare tull med en foring hvis hullet er så lite som 10mm da må du ned på m5 m6 bolt i sjakkelen og foring på 2mm gods, det varer ikke lenge.

du kan jo bruke 2 av disse med en gjenge stang imellom. Da får du muligheten til og flytte bevegelsen ut til to store sjakler.

https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/andre-festeelementer-og-tilbehor/lofteoye-mutter-2000046256

Altså du trer gjenge stangen gjennom hullet i ankeret og et løfteøye på hver side og dra til. 

Redigert av bmwmaxi (see edit history)

Godt poeng. Så pass tykt galvanisert gods bør jo holde en del år. Takk for ideen, den tror jeg at jeg vil bruke. Låsemuttere og skiver innerst, for å holde stanga helt fast, og så disse øyene med kraftige sjakler i. Det er jo bare en fordel å ha ekstra vekt framme på ankeret når det skal kjøres nedi. Jeg drar et ekstra tau gjennom bakre feste, så jeg kan trekke det opp igjen hvis noe går galt under festingen (som at det kommer for langt inn). Når det er trukket ut, bør greiene bli usynlige i løpet av et års tid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...