Mastiff Startet 26.April.2022 Link til dette innlegget Startet 26.April.2022 (redigert) Jeg har hatt planer et par år om å lage en moring med to 20-kilos Bruce-kopier med et par meters mellomrom der det går en firetonns rundsling fra hver til en støpt rykkdemper på 30-40 kilo, med innstøpt, armert slange som hindrer gnaging (metoden er spikret i en tråd fra 2020 på forumet, sammen med årsakene til at jeg ikke bare vil bruke en diger betongkloss, et kjempeanker for store båter eller en av de største moringsringene, så det er ingen vits i å gjenoppvekke den diskusjonen), og så nye rundsling til en bøye jeg fortøyer båten i. Årsaken er iblant kraftig austand og nordost, som det har vært her i dag. På lang sikt vil ikke brygga tåle det. Fronten er fortøyd i tre overdrevent kraftige øyebolter, så hvis det løsner, har jeg helt andre problemer enn båten, da har sjappa fløyet av sted med meg inni... Det eneste som gjenstår, er koblingen mellom ankerne og rundslingen. Hvis alt går etter planen, blir den ikke mulig å få av, for ankerne skal så langt nedi bunnen her (blanding av gjørme og sand) som mulig, helst begraves fullstendig. Rundslingene er altfor kraftige til å trekkes igjennom hullet i dem. Så det beste blir vel en passe kraftig sjakkel, vil jeg anta. Men hvordan går det hvis jeg fester en syrefast sjakkel på et galvanisert anker? Da vil det vel over noen år svekke området rundt festehullet? Hvis jeg får det til som jeg ønsker, så er meningen å la det være sånn i forhåpentligvis 30 år. Jeg er nå 56 og håper å holde meg på sjøen like lenge som opphavet. Hvis jeg kommer langt nok ned i bunnen, vil det jo omtrent ikke være oksygen der, men jeg er for usikker på det til at jeg vil belage meg på det. Er det beste alternativet syrefast sjakkel med en form for slange som isolerer mot det galvaniserte, eventuelt med nylonskiver så ikke den kan komme inntil på sidene, eller vil det bli gnagd bort etter noen år? Overflaten på ankeret er jo ganske ru. Redigert 26.April.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Mastiff skrev 15 minutter siden: Er det beste alternativet syrefast sjakkel med en form for slange som isolerer mot det galvaniserte, eventuelt med nylonskiver så ikke den kan komme inntil på sidene, Ja ? Det vil forlenge levetiden med maaange år. Neste trinn er å dreid noen foringer i nylon eller oilon Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Greit, takk! Det var noe sånt jeg håpet å høre. Hvor får man dreid sånne fôringer? Det er kanskje like greit, når jeg først skal gjøre det? Dekke hele låsepinnen med noe sånt? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Hvorfor vil du ikke bruke en galvanisert sjakkel? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Fordi jeg regner med den vil ruste opp når den ligger i saltvann i 20-30 år, og da må jeg avskrive hele ankeret. Stemmer ikke det? Ankeret er jo veldig mange kilo gods som kan tære, mens en sjakkel blir mer av et punkt. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Stemmer det. Galvanisert = forsinket = sinkanode Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Personlig ville jeg aldri benyttet rustfritt som begraves i gjørma grunnet korrosjon. Galv. jern er det beste. Og enkleste. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Hulda skrev for 2 timer siden: Personlig ville jeg aldri benyttet rustfritt som begraves i gjørma grunnet korrosjon. Galv. jern er det beste. Og enkleste. Det var så jeg også tenkte. Hadde en gang en syrefast sjakkel på galvanisert kjetting/anker og det var tydelig hvor fort det korroderte bare på noen uker Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Kallethekid skrev 33 minutter siden: Hadde en gang en syrefast sjakkel på galvanisert kjetting/anker og det var tydelig hvor fort det korroderte bare på noen uker Fikk du ikke med deg at TS ville isolere den syrefaste sjakkelen fra ankeret? Sjekkelen får kun kontakt med en rundsling (består av aramid og tøy) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Men hvor lang tid tar det før du har slitt igjenom den slangen? Og trenger du sjakkelen i det hele tatt da. Hva med og feste en taustump i ankeret og så sjakkelen litt utpå tauet hvis du må ha det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 dieselfan skrev for 6 timer siden: Fikk du ikke med deg at TS ville isolere den syrefaste sjakkelen fra ankeret? Sjekkelen får kun kontakt med en rundsling (består av aramid og tøy) Det blir litt feil i filosofien. Ved direkte kontakt vil sjakkelen bruke ankeret som anode. Det er for sjakkelen positivt. Uansett, om sjakkelen blir begrodd, begravd i gjørme osv, vil det bli et lokalt surt og anaerobt miljø (oksygenfattig). Det liker de fleste rustfrie kvaliteter innmari dårlig. Og tidsreisen fra innmari bra til fullt brudd kan bli så kort som under 2 år. Eller mye lenger. Poenget er at når korrosjonsprosessen trigger, er det snakk om svært kort tid før brudd. Dette er et sannsynlig scenario. Så er det alltid noen som har hørt om noe som gikk veldig bra, slik er det bestandig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Hm...så det beste er kanskje da å bruke ringer med 10 mm tau som er rundspleiset både inni festehullene på ankeret og inni rundslingen? Jeg var redd for at det kunne gnages i stykker av noen små bevegelser. Kanskje bruke to spleisede tauringer på hvert festepunkt og så fylle resten av hullet med Tec7, så ikke tauringene beveger seg? Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Hvorfor 10mm tau, jo tykkere jo bedre Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Det var grovt øyemål ut fra hukommelsen på hvor mye jeg kan få inn der. Men jeg får ta med meg et skyvelær ut og se hva jeg får trukket igjennom. Hvis det sitter trangt nok, beveger det seg sikkert mindre også. Vil det lønne seg å ha noe som er så tjukt at det må tvinges igjennom? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Jeg har brukt lastestropper de siste gangene til dette formål. Det er jo boss etter en begrenset tid (les; gratis), mens jeg synes de virker helt ok. Har ikke hatt noen negative erfaringer foruten behov for "daumann". Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 (redigert) Hvor dypt er det der bøya skal monteres og hvor stor båt? Min erfaringen er at påler fungerer best som akterfeste (har prøvd de fleste triksa i boka hva gjelder beskyttelse av tau og kjetting). Redigert 27.April.2022 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 @Skrotnisse Ja, stropper ble også diskutert fram og tilbake i den gamle tråden, men til slutt ble det stort sett enighet om at rundslings som ble hektet i hverandre var den sikreste metoden å bruke, med færrest muligheter for feil. @Audiquattro Som nevnt i første post, er dette den eneste muligheten, så metoden var det ingen vits i å diskutere her, bare festet mellom rundslingen og ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Rensket opp i båthavnen for et par år siden, fikk opp mye rart som var brukt som moring, det som var festet med tau, stram knute der var alt som "nytt" etter 20-30 år på bunnen. Viktig at ikke tauet gnager, da slites det fort. En sjakkel i ankeret vil antakeligvis slites fort om den kan bevege seg ( uansett materiale) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 (redigert) Blir vel bare tull med en foring hvis hullet er så lite som 10mm da må du ned på m5 m6 bolt i sjakkelen og foring på 2mm gods, det varer ikke lenge. du kan jo bruke 2 av disse med en gjenge stang imellom. Da får du muligheten til og flytte bevegelsen ut til to store sjakler. https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/andre-festeelementer-og-tilbehor/lofteoye-mutter-2000046256 Altså du trer gjenge stangen gjennom hullet i ankeret og et løfteøye på hver side og dra til. Redigert 27.April.2022 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 @hanto1 Virker som om tau er bedre løsning av sjakkel da, ja. @bmwmaxi Interessant forslag! Jeg har brukt sånne og gjengestenger til å feste noen blokker til en tung "låvedør", og det er solide saker. Så kanskje et par sånne, en tjukk gjengestang og så et eller annet rundt stanga kan funke. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Trenger vel ikke noe rundt stanga hvis du skrur det godt til, så det ikke blir noe bevegelse der. Alt i samme materiale. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Godt poeng. Så pass tykt galvanisert gods bør jo holde en del år. Takk for ideen, den tror jeg at jeg vil bruke. Låsemuttere og skiver innerst, for å holde stanga helt fast, og så disse øyene med kraftige sjakler i. Det er jo bare en fordel å ha ekstra vekt framme på ankeret når det skal kjøres nedi. Jeg drar et ekstra tau gjennom bakre feste, så jeg kan trekke det opp igjen hvis noe går galt under festingen (som at det kommer for langt inn). Når det er trukket ut, bør greiene bli usynlige i løpet av et års tid. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Da kan du binde tauet i en V mellom de og videre i et tau. Blir da en mye Større slite flate mot tauet, en og tre det i gjennom det lille hullet i ankeret med skarpe kanter. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Det blir rundsling, ikke tau, men det skal låses på hver side sånn, ja. Det bør ikke kunne gnage i stykker en firetonns rundsling så lenge jeg lever, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Hvorfor muttere, du strammer jo til løfteøyene mot hverandre. Tror ikke jeg ville brukt skiver en gang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.