Mastiff
@Havelle De tallene vil nok endre seg en god del framover. Det meste av utslippet er jo i produksjonsfasen, der det brukes mye fossilenergi, og Putler har fått bråfart i det grønne skiftet i Europa. Jo mer fornybar energi som brukes til produksjonen av batteriene (som jo er hovedforskjellen i produksjonsutslipp mellom elbiler og de som går på døde dinosaurer), desto mer vil det tippe til fordel for elbilene.
Jeg vet at EQC-en min ikke hadde minst utslipp i produksjonen, men planlegger å kjøre den til den faller sammen, og da har den nok hatt en greit klimaregnskap når jeg nesten bare kjører i Norge, på vannkraft. Den undersøkelsen gikk så vidt jeg kunne se på den fullstendige pressemeldingen hos Greencap ut fra det gjennomsnittlige energiblandingen i de 27 EU-landene, og det er jo både gass- og kullkraftverk i overflod i en del land.
En helt annen ting er at det må være deilig å kjøre elmotor på båt, for det var en helt ny verden av (mangel på) støy å gå over fra en XC60 D4 til en EQC. Problemet for diesel og bensin framover blir nok helst prisen på drivstoffet, vi har nok bare så vidt sett begynnelsen nå.
Seil kunne vært morsomt, men litt upraktisk på min 24-fots teine- og havfiskebåt!