Jump to content

Mercury 3,5hk helt død

Saktebåt

Recommended Posts

Hei. Vi har en Mercury 3,5hk 2010 mod som ikke har tegn til liv. Den virker som den får bensin(pluggen blir til slutt våt av bensin), og det virker som det er kompresjon. Har forsøkt å rengjøre forgasser. Har også byttet til en 4hk ebay forgasser. 
Jeg finner ingen bensinpumpe på den. Så den biten er står litt uklart for meg?
Noen som har tips? 

63086411-1AED-479C-B080-CE1E9367CE36.jpeg

Det er gnist i pluggen, og det er bensin helt frem til forgasser. Lufting åpen på tank. Når jeg har dratt i snora en del ganger, kanskje 10, så er pluggen våt. Mulig jeg må få kompresjonstestet den. Har bare kjent at det er trykk når jeg trekker i snora samtidig som jeg holder tommel over plugg hullet. 

du mangler enten gnist, kompresjon eller bensin. Har motoren de 3 tingene så skal den starte, eller i alle fall vise tegn til liv. Du sier du har gnist,  trolig kompresjon og den får bensin. Da er det noe som ikke stemmer. Bruker du gammel bensin? Hvilken farge har gnisten? 

Har vært ute for noe lignende en gang, da var det akkurat samme symtomer. Våt plugg, gnist og komp. Men null start. Blemmen var min skyld, jeg hadde stengt kranen (ikke luftingen) på bensintanken innebygget i motoren og da ville den ikke fyre. Pluggen ble våt av det lille som var i forgasseren fra før.  Åpnet kranen og det var tut og kjør. noen motorer har også en velger for innebygget tank eller løs tank. 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

4T motor? 

en kamerat av meg fikk en honda 2.3hk pga at eieren fikk ikke start etter at motoren hadde stått lenge.  Etter div undersøkelser fikk han tipset om å skru ut pluggen og ha noen dråper motorolje nedpå sylinderen.  Deretter var det bare å dra start :flag_bp:

Slett ikke skkert det funker likt her men koster ingenting å prøve

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

4T motor ja. Takk for gode tips. Enig med Taskeladden at bensin, kompresjon og gnist burde være det som skal til. Har sjekket at bensin renner fritt helt fra innebygd tank, gjennom stoppkranen og til forgasser. Jeg har rengjort forgasser og fant litt irr på blanderør. Nå har jeg justert blandeskruen på forgasser litt frem og tilbake, så det kan tenkes at den også er feil. Noen som vet grunn innstilling her? ?

En annen ting jeg lurer på er om noen kan si meg om det kun er fallet fra den innebygde tanken som gir bensin til motor eller om den suger mekanisk med f.eks stempelet? Ser ingen bensinpumpe noe sted. Manifold fra forgasser går rett inn i motor. 

Saktebåt skrev for 1 time siden:

Nå har jeg justert blandeskruen på forgasser litt frem og tilbake, så det kan tenkes at den også er feil. Noen som vet grunn innstilling her? ?

Om jeg husker rett så har ikke Mercury 3.5 blandeskrue? Mener den bare har tomgangsturtall. Vet ikke hvordan det er med eBay forgasseren din da. Har du prøvd å skifte tilbake til originalforgasseren? Mener også at bensintilførselen kun er gravitasjonsdrevet. 

Jeg er en slags gjest

Heisan, jeg er på jobb i 14 dager og får ikke fulgt opp tipsene. Bensinen er fersk, Den startet faktisk på startgass i helgen, takk for tips TS. , så da antar jeg at begge forgasserene har sine defekter. Skal plukke original forgasser fra hverandre igjen når jeg kommer hjem og rengjøre den!:thumbsup:

Saktebåt skrev for 3 timer siden:

jeg er på jobb i 14 dager og får ikke fulgt opp tipsene.

Men du følger opp tråden din, og det er alltid smart :thumbsup:

Saktebåt skrev for 3 timer siden:

så da antar jeg at begge forgasserene har sine defekter.

Anbefaler deg å sjekke om flotørkammeret fyller seg opp ved å åpne dreneringsskruen og la det renne i 15-20sek. Forteller mye mer enn du tror :wink:

• 3 uker senere...

Da er mysteriet løst. Når tennplugg står montert i har pluggkabel en vinkel som ikke gir kontakt, og hver gang jeg tar ut plugg for å teste bøyer jeg kabel andre veien og da er det gnist. Hvorfor den startet med startgass vet jeg ikke helt, mulig den fikk kontakt akkurat da. 
Takk for gode tips folkens! 

Redigert av Saktebåt (see edit history)
dieselfan skrev On 22.5.2022 at 14.26:

50 år med påhengere, første gangen jeg hører den?

Igjen, fint at du følger opp tråden din? alltid nyttig å få info om hvordan det gikk og hva som ble fasit ?

Når så mange engasjerer seg med hjelp er det fint å bidra med hva løsningen ble. Savner ofte fasit i trådene her. Nå skal det sies at jeg har hatt forgasser ute 4-5ganger og tennplugg ute 10-15 ganger. Om pluggkabel er blitt defekt underveis eller har vært årsak fra start er litt usikkert. At påhengs kun gikk 1 min hver gang den ble startet på slutten av sesongen i fjor tyder jo litt på forgasser/bensintilførsel problemer. Nå går den i alle fall som en klokke??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...