Jump to content

Hva er normalt spenningsfall på batteri ved bruk av truster?


Ttor

Recommended Posts

Ser ut til å gå seg til med et ekstra batteri. Får stroppe de godt fast. Var litt trangt der. 
 

Ser forøvrig ut til å balle litt på seg. Flytter hovedstrømbryter opp fra motorrommet samtidig. Og legger inn en parallellbryter til forbruk. Da har jeg 550Ah som kan kobles sammen. 
CB2667B1-5182-4A4E-B4B2-FEED906316B6.jpeg.a98d232ff65ebac06974d880d59e72ab.jpeg43D9BA12-A457-452E-9CE7-111AB5A8073A.jpeg.8aa71d3bfbb1f9b5cbbca4625eb2e605.jpegA58B7E1A-A16F-48D2-A904-DC76DD940F96.jpeg.6f3546c70b5b06d1dae67044c923e354.jpeg

Link to post

Steg 1 gjennomført. Satt inn ekstra startbatteri. Nå har jeg 220Ah. 
 

Spenning på motorinstrument viser nå 1v ekstra. 11 volt etter ca 4-5 sekunder kjøring av truster. Virker å ha mye bedre effekt. 
 

Legger nå opp kabler for å koble sammen med forbruksbank ved behov. Håper det gir enda mer effekt. 
52153FD2-02B5-4F5E-9165-BDB1F447237B.jpeg.a620d703be3f2500079a66586b4243ec.jpeg

Link to post
Bårdp skrev On 26.4.2022 at 22.43:

Er vel helt normalt en slik pysevisp drar enormt med strøm.

 

..and here we have the first from the anti "pysevisp" brigade showing how his dick is bigger than everyone elses. :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Ttor skrev for 7 timer siden:

Steg 1 gjennomført. Satt inn ekstra startbatteri. Nå har jeg 220Ah. 
 

Spenning på motorinstrument viser nå 1v ekstra. 11 volt etter ca 4-5 sekunder kjøring av truster. Virker å ha mye bedre effekt. 
 

Legger nå opp kabler for å koble sammen med forbruksbank ved behov. Håper det gir enda mer effekt. 
52153FD2-02B5-4F5E-9165-BDB1F447237B.jpeg.a620d703be3f2500079a66586b4243ec.jpeg

Tror jeg ville koblet batteriene sammen ved thruster og ikke ved batteriene. Da får du nok mer effekt enn å koble til forbruksbank. 

Link to post
21 hours ago, Swingswong said:

Tror jeg ville koblet batteriene sammen ved thruster og ikke ved batteriene. Da får du nok mer effekt enn å koble til forbruksbank. 

Hvilke batterier snakker du om da? De to startbatteriene kobles naturligvis sammen der de står. Det skal tross alt brukes pluss fra ett batteri og minus fra det andre. 

Link to post
Ttor skrev On 27.4.2022 at 12.09:

Nytt 110Ah kommer nå på plass. Må bare få presset på noen kabelsko. 
Har vært inne på tanken om en parallelbryter til forbruk @Bårdp. Der er det ytterligere 330Ah. Men hvordan blir det om alle batteriene er koblet i parallell under kjøring. Vil det bli problemer med to dynamoer som da lader «samme» bank? Eller må denne parallelbryteren kun være innkoblet når truster skal brukes. Tenker på om en dynamo kan koble ut, og eventuelt ta skade. 

Med to skilledioder mellom dynamoene og batteriene, så er du godt dekket ved å parallelkoble utgangene, da får begge bankene strøm selv om bare en dynamo går.

Link to post
Ttor skrev for 5 timer siden:

Hvilke batterier snakker du om da? De to startbatteriene kobles naturligvis sammen der de står. Det skal tross alt brukes pluss fra ett batteri og minus fra det andre. 

To pluss og to minus til thruster. Det gir nok mer effekt enn enda flere batterier koblet i parallell med de to batteriene du allerede har. 

Link to post
Bårdp skrev On 27.4.2022 at 12.15:

Om dynamoene har forskjellig ladespenning risikerer du jo at den med høyest ladespenning gjør mesteparten av jobben. Men bortsett fra det spiller det ingen rolle.

Det er ikke noe reelt problem før batteribanken er nærmest fulladet, må anta at begge dynamoene har tilnærmet lik ladespenning. Inntil det vil begge lade det de klarer...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...