Ttor Svart 27.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2022 Ser ut til å gå seg til med et ekstra batteri. Får stroppe de godt fast. Var litt trangt der. Ser forøvrig ut til å balle litt på seg. Flytter hovedstrømbryter opp fra motorrommet samtidig. Og legger inn en parallellbryter til forbruk. Da har jeg 550Ah som kan kobles sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Tror jeg hadde spandert på meg ekstra 70mm2 fra det andre batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 28.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2022 Steg 1 gjennomført. Satt inn ekstra startbatteri. Nå har jeg 220Ah. Spenning på motorinstrument viser nå 1v ekstra. 11 volt etter ca 4-5 sekunder kjøring av truster. Virker å ha mye bedre effekt. Legger nå opp kabler for å koble sammen med forbruksbank ved behov. Håper det gir enda mer effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 Ser ut til at du får et veldig bra opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 Bårdp skrev On 26.4.2022 at 22.43: Er vel helt normalt en slik pysevisp drar enormt med strøm. ..and here we have the first from the anti "pysevisp" brigade showing how his dick is bigger than everyone elses. :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Swingswong Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 Ttor skrev for 7 timer siden: Steg 1 gjennomført. Satt inn ekstra startbatteri. Nå har jeg 220Ah. Spenning på motorinstrument viser nå 1v ekstra. 11 volt etter ca 4-5 sekunder kjøring av truster. Virker å ha mye bedre effekt. Legger nå opp kabler for å koble sammen med forbruksbank ved behov. Håper det gir enda mer effekt. Tror jeg ville koblet batteriene sammen ved thruster og ikke ved batteriene. Da får du nok mer effekt enn å koble til forbruksbank. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 29.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2022 21 hours ago, Swingswong said: Tror jeg ville koblet batteriene sammen ved thruster og ikke ved batteriene. Da får du nok mer effekt enn å koble til forbruksbank. Hvilke batterier snakker du om da? De to startbatteriene kobles naturligvis sammen der de står. Det skal tross alt brukes pluss fra ett batteri og minus fra det andre. Sitér dette innlegget Link to post
Hankøsundet Svart 29.April.2022 Del på Facebook Svart 29.April.2022 Ttor skrev On 27.4.2022 at 12.09: Nytt 110Ah kommer nå på plass. Må bare få presset på noen kabelsko. Har vært inne på tanken om en parallelbryter til forbruk @Bårdp. Der er det ytterligere 330Ah. Men hvordan blir det om alle batteriene er koblet i parallell under kjøring. Vil det bli problemer med to dynamoer som da lader «samme» bank? Eller må denne parallelbryteren kun være innkoblet når truster skal brukes. Tenker på om en dynamo kan koble ut, og eventuelt ta skade. Med to skilledioder mellom dynamoene og batteriene, så er du godt dekket ved å parallelkoble utgangene, da får begge bankene strøm selv om bare en dynamo går. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 29.April.2022 Del på Facebook Svart 29.April.2022 Ttor skrev for 5 timer siden: Hvilke batterier snakker du om da? De to startbatteriene kobles naturligvis sammen der de står. Det skal tross alt brukes pluss fra ett batteri og minus fra det andre. To pluss og to minus til thruster. Det gir nok mer effekt enn enda flere batterier koblet i parallell med de to batteriene du allerede har. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 30.April.2022 Del på Facebook Svart 30.April.2022 Bårdp skrev On 27.4.2022 at 12.15: Om dynamoene har forskjellig ladespenning risikerer du jo at den med høyest ladespenning gjør mesteparten av jobben. Men bortsett fra det spiller det ingen rolle. Det er ikke noe reelt problem før batteribanken er nærmest fulladet, må anta at begge dynamoene har tilnærmet lik ladespenning. Inntil det vil begge lade det de klarer... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 30.April.2022 Del på Facebook Svart 30.April.2022 Det stemmer i praksis fungerer det bare bra med to dynamoer bot en batteribank. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 1.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2022 Da var steg to på plass. Sier meg fornøyd. Ligger nå på rett under 12v på motorinstrument når forbruksbanken er koblet inn i parallell. Enorm forskjell i effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Mai.2022 Del på Facebook Svart 2.Mai.2022 Da har du fått deg et skikkelig bra opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.