Jump to content

Mente-Marines Autotrim Problem?

Thomas_h

Recommended Posts

Hei, 

Beklager hvis dette har vært dekket før, men fant ikke noe på det. 

Jeg installert Mente-Marines ACS RP autotrim rett før jul, og har nå oppdaget mulig problem(er). 

1. Kalibrering.

Jeg legger båten i plan i høy marsjfart og legger inn f.eks 2 knepp/lys på Mente panelet, for så å holde inne Auto i 4 sekunder. Da skal denne vinkelen være lagret i systemet. 

Når 4 sekunder er gått blinker den 1 eller 2 ganger og trimmer automatisk ned til 0, eller det vil si den går ned til 1 knepp/lys på panelt. skal det være slik? 

2.

Neste problem har vært at den holder seg på et 1 knepp stort sett uansett hva som skjer (fart, vinkel etc). Skal den vise noe tegn når den kjører opp og ned for sideforskyvninger etc? 

3.

Det virker ikke som den gir noe hjelp når båten skal i plan (hvis ikke jeg bruker VELDIG langt tid opp), og det gir 0 hjelp for å holde båten i plan i lav fart. 

Jeg har nå satt den på mest responssive setting, så den skal korrigere ofte.   

4.

Jeg har oppdaget 2 ganger siste uken at den har senket begge flapsene helt, og da drar båten ut av plan. 

5. 

Jeg har vært ute å fisket noen ganger rett uten for båtplassen (maks 2,5 knop fart), og når jeg slår av motorene på slutten av dagen kjører den tilsynelatende opp flapsene. Men de skal da ikke være kjørt ned? De fleste gangene hører jeg ikke noe fra de.

Alt virker som det skal med opp/ned, kalibrering etc. Jeg kan manuelt kjøre de helt som vanlig. 

Noen som har noen tips? Er det brukerfeil? 

Videre har jeg i denne perioden byttet propell 2 ganger, så dette ødelegger selvsagt litt for sammenligningen til hvordan det var før jeg monterte dette panelet. 

Jeg ble anbefalt av SevenSeas og ta vekk panelet til jeg har funnet de propellene jeg ville ha.

Propellene jeg prøver nå er 4 bladers, og har mye rake og cup, så kan dette forvirre flapsene? Jeg ser at jeg nå trenger 0 flaps når jeg er i plan, mens før trengte jeg 2 step for optimal plan.

Jeg har 2 x 225 Yamaha, 29" båt, og kan for øyeblikket ikke ligge under 29 knopp uten sakte falle ut av plan, så tar i mot noen propell-tips også :-) Ellers blir det en dyr sommer.  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...