DagOtto Startet 28.April.2022 Del på Facebook Startet 28.April.2022 Hei Har hatt Wiking 28 i 5 år og sliter fortsatt med å manøvrere denne i trange havner, selv med baugpropeller. Problemet er at båtens hekk fortsetter svingen (driver av) etter at båten er rettet opp, noe som krever motror og gass for å rette opp. Blir så stresset av det i trange havner. Hvordan er saga 29 (fast aksling) ift dette, er det samme problemet? Dag Otto Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 Vil vel tro den er på samme måte som den du har og de fleste andre båter. En båt går jo ikke på skinner eller hjul men beveger seg fritt i vannmasene. Men det er ikke noe problem det er bare å trene. Sitér dette innlegget Link to post
DagOtto Svart 28.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2022 Bårdp skrev 2 minutter siden: Vil vel tro den er på samme måte som den du har og de fleste andre båter. En båt går jo ikke på skinner eller hjul men beveger seg fritt i vannmasene. Men det er ikke noe problem det er bare å trene. Hadde en snekke før Wikingen, og den gikk som på skinner gjennom svingen. Men den hadde jo skikkelig kjøl, det har vel ikke en Saga 29? Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 Hadde en Saga 315 i 5 år, og den er jo lik 29 i skroget. Den har en god flyndre som fungerer som kjøl. Jeg hadde aldri problemer å manøvrere denne sammen med baugpropell. Hekken lystret lett på propellstrøm over roret. Var svært sjeldent jeg måtte over tomgang for å flytte hekken der jeg ville. Koblet kort inn med roret i riktig retning, og justerte med truster. Kunne lett gå sidelengs på denne måten. Alle akselbåter krever litt fart gjennom vannet om man skal kjøre på skinner, og det er ikke alltid like enkelt i trange havner. Da er det små utslag og lite fart som gjelder. Har en Saga 365 i dag med truster både i baug og akter, disse er jo suverent verktøy men manøvrerer alltid som om jeg ikke har dem. Har vært ute for at releet har klikket og strartet truster i det jeg satte strøm på panelet. Trening og mengdetrening er fasit, og bruk vind og strøm til din fordel. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
hanto1 Svart 28.April.2022 Del på Facebook Svart 28.April.2022 Tror nok wikingen er værre enn Saga, Wikinjg har ingen kjøl akterut. Har selv en Viknes 880, denne er ganske lik Sagaen med noe kjøl bak. Går stort sett greit, men må planlegge litt i mye vind. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.