Torst74 Startet 29.April.2022 Link til dette innlegget Startet 29.April.2022 Har funnet 2 båter som er interessante for meg, den ene er en alubåt med Yamaha 40v 2t fra 2002 og den andre er en plastbåt med en Honda BF30 4t fra 2015, for meg er prisforskjellen mellom disse ganske stor og jeg vet ikke helt om jeg skal gå for å legge de ekstra pengene på bordet for å få en så ny motor som mulig, den nyere Hondaen er sikkert en bedre motor alt i alt, men jeg lurer på om den er bedre for meg. Jeg ønsker i så stor grad som mulig å utføre service på motoren selv, da jeg bor litt grisgrendt til, og da ser jeg for meg at kanskje den eldre 2takteren er et bedre valg, men man kommer jo ikke bort fra at det er en 20 år gammel motor. Fram til nå har jeg levd med en 7.5 Evinrude fra 80-tallet og denne motoren går jo ennå, så alder alene er kanskje ikke et problem, men jeg er altså usikker og tar veldig gjerne imot innspill og synsing. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 ikke erfaring med Honda BF30 , men det er jo generelt flotte motorer. Yamaha 40 har jeg hatt, knall motor det også. Hondaen vil banke yamahaen på forbruk og støynivå, mens yamahaen vil ha merkbart mer krefter. Så mitt valg ville kommet mye an på bruken - feks fiske eller vannsport Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Yamaha sine totaktere er jo viden kjent for sin pålitelighet og holdbarhet. Også Honda er kjent for å vare nesten evig. Så det er opp til deg egentlig. Yamahaen er jo en enklere motor vedlikeholdsmessig da. Og 20 år er ingen alder for en slik... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torst74 Svart 29.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Takk for svar. Det er primært fiske som er mitt bruk, noe transportetapper, vi har noen vannski fra søttitallet som står og slenger så kanskje de blir brukt en gang, men det er ingen prioritet, så størst mulig fart er ikke nødvendig - jeg kommer til å få en real fartsøkning uansett siden jeg kommer fra 7,5 hp. Jeg kommer nok til å bruke båten en god del til dorging, så den vil få mange timer med lavt turtall, jeg begynner å helle mot at kanskje Yamaha er riktig for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Hvis du skal dorge på lave turtall i mange timer ville jeg definitivt satset på en 4-takt motor. Sitér dette innlegget Link to post
Torst74 Svart 29.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Hvis du skal dorge på lave turtall i mange timer ville jeg definitivt satset på en 4-takt motor. Hva er grunnen til det? Mulig det er et dumt spørsmål, men man dorget vel i timevis med 2taktere før 4takterne kom. Er det med tanke på drivstoff forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Totaktere soter lett ned om de går lenge på lavt turtall. Derfor er firtakter bedre egnet til dorging, evt egen dorgemotor. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torst74 Svart 29.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Ok, da må jeg nok i tenkeboksen igjen, for jeg ser for meg mye dorging. Ser ikke at jeg har plass til to motorer på den aktuelle båten, en Buster M. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 en yamaha med autolube kan gå i timesvis på tomgang/dorgefart uten å gå sur er min erfaring. Men litt mer eksoslukt må påregnes enn med 4T Torst74 skrev 1 time siden: Det er primært fiske som er mitt bruk, noe transportetapper, vi har noen vannski fra søttitallet som står og slenger så kanskje de blir brukt en gang, men det er ingen prioritet, så størst mulig fart er ikke nødvendig - jeg kommer til å få en real fartsøkning uansett siden jeg kommer fra 7,5 hp. høres ut som perfekt bruksområde for Hondaen. hva slags båt var det den sto på? Hva gjelder fart (og vannski), så kommer det mest an på båten - lettplanende båt trenger mindre krefter. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torst74 Svart 29.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Hondaen står på en Terhi 6020C med skrog i ABS, og er på alle måter en finere båt, men så koster den også en del mer :) Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Her bør det ikke være noe tvil. Hondaen er vesentlig mer stillegående både på tomgang og lav fart. Du slipper også unna med mindre bensinlukt og røyk, i tillegg til et vesentlig lavere bensinforbruk. Vil tippe Hondaen vil bruke 40-50 % mindre bensin kontra Yamahaen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.