Jump to content

DC/DC konverter ladeskille.


davincy

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en DC/DC konverter. Se bildet. Problemet er at denne gjør at startbatteriet stjeler strøm fra forbruksbatteriet. Jeg skulle kjøpt samme DC/DC med navnet Smart. Det ville løse problemet, men jeg vil helst unngår å kjøpe en ny. En måte å komme rundt dette på er å koble DC/DC konverteren til tenningen slik at den bare slår seg på når tenningen er på.
Jeg er en amatør og må spørre om de enkleste ting. Må jeg trekke en kabel helt opp til startpanelet eller er det kontaktpunkter på dynamoen eller andre steder som gir strøm bare når tenningen er påslått. Eventuelt at jeg kobler til hovedbryteren? Problemet med hovedbryteren er at jeg da må huske å skru av den hver gang jeg stopper motoren. Så altså helst en kobling til dynamo/motor.
Mitt startpanel er til Volvo Penta D1-30 og har egen knapp for av/på tenning og start og stopp.
Jeg har forøvrig solceller og landstrøm koblet til forbruksbatteriet, uten at det påvirker oppsettet av DC/DC konverteren?

Skjermbilde.JPG

Link to post

Som batteriskiller er ikke dette optimalt produkt. Det er forskjell på en dcdc-konverter og en dcdc-lader (som er det jeg ville valgt). For eksempel, så har ikke den saken din noen terskelspenning for å åpne/lukke mellom start og forbruk. Det er grunnen til at det ene batteriet tappes. Spenningen ut fra konverteren er heller ikke spesielt godt egnet til lading av noen slags batteri med sine 12.2V. Dette kan riktignok justeres, men spenningen er konstant og følger ingen spesiell ladekurve. Slik leser jeg hvertfall databladet.

 

Jeg ville bitt i det sure eplet, solgt denne og kjøpt smart-varianten som du kaller den og fått dette riktig og sømløst først som sist. Smart-delen betyr vel egentlig bare at at den har blåtann. Viktigere er det at det er en dcdc-LADER, ikke en dcdc-konverter.

Redigert av HiWard (see edit history)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Still inn converteren til utgangsspenning 14.4V (forstår det slik at den lader startbatteriet, fra forbruksbanken). Du kan bruke D+ på dynamo til å styre et enkelt Biltema-rele som slår converter av/på slik at den kun er aktiv når tenning er på/motor går.

 

Red: Antar altså at du lar dynamo lade forbruksbatteri direkte og startbatteri da via DC-DC converter.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Jeg har et par spørsmål til rådene her. 
Hvorfor bruker du en dcdc converter? Det er nyttig hvis det er stor avstand til startbatteriet, da plasseres den nært startbatteriet slik at den kan oppregulere spenningen til de anbefalte 14,4 V.

ulempen med en dcdc lader eller converter er at de ofte gir mndre strøm enn en skillediode.

Dersom alternator og batterier står i nærheten av hverandre, vil en std Victron argofet være en god løsning som er mye brukt. Den har to utganger og hindrer at startbatteriet tapper strøm fra service, uten å trekke noen kabel fra tenning eller d+. Skillediode kobles mellom alternator og batteriene, ikke mellom batteriene.

Den vil også fungere godt hvis du vil bytte til lithium på service. 
Det neste jeg ikke forstår er at du har et problem med at start tapper service? Normalt er det motsatt. Startbatteriet brukes vanligvis helt minimalt med mindre du har koblet noe forbruk på det. Du bruker litt strøm når du starter, men dette er så lite at batteriet er fulladet etter et par minutter når motoren går. Da får også forbruksbatteriet strøm fra alternator, så du tapper det ikke. Hvis du har baugpropell på start, så vil også motoren gå når du bruker den og gi strøm fra alternator som fyller opp forbruksbatteriet rimelig kjapt.

 

Link to post

Jeg forsøker å koble til D+ på dynamoen. Slik jeg forstår det starter dc-dc laderen når den blir koblet til 12 volt og stanser når det ikke er spenning. Da vil tenningsbryteren i startpanelet fungere som en bryter og strøm vil gå fra dynamoen gjennom startbatteriet til forbruk. Når det ikke er 12 V spenning på dc-dc laderen slår den seg av og bryter forbindelsen mellom start og forbruksbatteriet?  Slik det nå er koblet er det forbindelse mellom start og forbruk hele tiden og forbruk tapper strøm fra startbatteriet?
Jeg bruker spørsmålstegn fordi jeg ikke er sikker på om jeg forstår logikken og hvorfor forbruk tapper start. Forbruksbatteriet blir ladet med solceller og er toppladet hele tiden, det burde derfor ikke ha "behov" for å tappe strøm fra startbatteriet..
Nå behøver jeg ikke å forstå hvorfor så lenge det fungerer. Jeg vil derfor forsøke å koble dc dc laderen til D+, slik at tenningsbryteren fungerer som en bryter.  Men trenger jeg et rele? Kan jeg ikke bare legge en kabel mellom D+ og dc/dc?


 

Redigert av davincy (see edit history)
Link to post

Du kan kople den høyre remote-inngangen direkte til D+ så vidt jeg kan se av nederste tegning (og la den andre være ubrukt). Da vil inngangen få + med tenning på/når motor går.

 

Det er fortsatt uklart om DC-DC lader forbruk eller start (du skriver motsatt i 2 innlegg). Som andre påpeker så er ikke dette nødvendigvis en optimal løsning. Hvis dynamo lader forbruk direkte og DC-DC bare brukes for å toppe opp start kan det være ok så lenge DC-DC settes til ca 14.4V ut. I motsatt fall har du laget deg et system som maksimalt får kun 18A ut av en 115A dynamo og det er jo dårlig butikk..

 

BE4759B3-E284-44DF-A859-F6B95B29AFF6.png.9c6c878ab05417dc94330f0cd32a5e06.png

Link to post

Jeg har plassert DC-DC mellom start og forbruk, der det mekaniske skillereleet før sto. Jeg fikk anbefalt å bytte det mekaniske reelet med denne dc dc laderen (av forhandleren). Men jeg skulle tydeligvis ha kjøpt et som er identisk bortsett fra at det har Smart i navnet. Altså denne på bildet. Vil denne løse alle problemer? Den gir 30A, men det er også lite?

image.png.2247a146052d6f04b1a9779e27fce814.png
Når det gjelder hvilken vei strømmen går så lader dynamoen startbetteriet, så går strømmen fra startbatteriet gjennom dc-dc laderen til forbruk. Forbruk blir ladet av solceller og landstrøm i tillegg.
Så spørsmålet er kjøper jeg en Smart som på bildet med 30A løser det alle problemer. Eller er det andre og bedre løsninger - helst ikke dyre. 
At jeg kobler dc-dc til tenning er ikke en god ide?

Redigert av davincy (see edit history)
Link to post

Dersom du har Lithiumbatterier på forbruk kan dette være grunnen for anbefalingen, dvs å begrense ladestrøm fra dynamo. Men denne dynamoen er robust og tåler det så det er nok overflødig uansett. Slik det er koplet nå får du Max 30A lading til forbruk fra en 115A dynamo og lader mao seinere. Jeg ville byttet DC-DC converter i et Victron ArgoFET hvis mulig: https://www.farco.no/tilbehor/batteri-dioder-og-reler/victron-argofet-200-2-two-batteries-200a?dpid=506&gclid=Cj0KCQjwvLOTBhCJARIsACVldV2Q67-u3ntWPpwCXE0lsQ3dLHAxitid_RK83kSv7FNBSGC1bO9dKrQaAtuJEALw_wcB

 

Men løsningen med å styre DC-DC converter via spenning fra dynamo D+ bør fungere helt fint, dog med sein lading av forbruk fra motor som resultat.

Link to post
davincy skrev for 21 timer siden:

Så spørsmålet er kjøper jeg en Smart som på bildet med 30A løser det alle problemer. Eller er det andre og bedre løsninger - helst ikke dyre. 

Dersom du ikke har litiumbatterier, så er ofte et voltsensitivt relè den enkleste og beste løsningen.

Det kobler automatisk sammen to batteribanker ved 13,3V, og skiller dem fra hverandre ved 12,8 V.

 

 Biltema sitt fungerer helt greit:

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/installasjonsmaterial/skillerele-2000042018

Link to post

Det er antakelig det som er grunnen til anbefalingen. Men akkurat denne dynamoen fikser det greit da den regulerer ned på temperatur selv. Har innstallert 816 Ah Lithium i en båt som kjører 2 slike dynamoer mot den pakken og det går helt fint. Men dynamoen vil selvsagt leve ett lettere liv gjennom en 30A DC-DC converter, og lading tar trolig ca 3 x så lang tid ved motorgange (som kanskje er uinteressant for din bruk siden du har solceller). Kommer an på hva som er pri
 

Link to post

Jeg leser til øyet blir stort og vått og mye går over mitt hode. Det er som jeg allerede har nevnt overoppheting av dynamoen som er advarslene som dukker ofte opp ved lading av litium. Derfor kan man ikke bruke "vanlige" skilledioder, men bør ha dc-dc.
Men med et oppsett der dynamoen lader startbatteriet og ladestrømmen går gjennom blybatteriet til forbruk (litium) så fungerer vel blybatteriet som buffer, og gjør at dynamoen ikke blir overopphetet? (Lading fra dynamo direkte på litium derimot...)
Jeg synes strøm er vanskelig, men for en amatør som meg høres dette logisk ut.
Altså dynamo lader blybatteri, når blybatteriet er oppladet går strømmen videre til forbruk. Når jeg slår av motoren kuttes forbindelsen. Hvis det stemmer at blybatteriet fungerer som buffer, er det eneste jeg da lurer på om litiumbatteriet kan ha for høy hvilespenning slik at Biltema skillereleet ikke kutter?
 For 12 V. Kombinerer automatisk to batterier ved 13,3 V og skiller dem ved 12,8 V. 

Link to post

Blybatteriet begrenser ikke strømmen som går til lithiumbatteriene, strømmen går jo ikke igjennom selve batteriet...

Men det påstås jo at den dynamoen tåler å lade lithium, så da er jo det greit.

Relèet vil ikke koble ut før lithiumbatteriet er godt utladet, men så lenge penningen er over 12,8V vil det vel ikke gå noe strøm ut av blybatteriet heller...

Jeg tror det vil fungere bra, men sikkert noen som har testet eller vet bedre😊

Link to post

Skillerele beregnet for blyspenning vil ikke fønke. Det vil ikke kople ut før Litium er nede på 30% SOC. Var derfor jeg anbefalte ArgoFET. Startbatteriet vil være fullt stort sett med en gang og lading vil i praksis gå til Lithium for det meste.

 

Men hvis det ikke er viktig med rask lading av forbruk fra motor så vil DC-DC lader styrt av D+ være en seif løsning. Utgangsspenningen bør da stilles til rundt 13.8V (som gir cellespenning 3.45V på Lithium og hindrer unødvendig overlading ved mange timers motorgange - er uansett få Ah å hente over denne spenningen).

Link to post

BMS disconnect er ikke relevant så lenge lading går til bly startbatteri. Dynamoen som Volvo bruker i D-serie er testet av mange mot Lithium og håndterer dette bra. Aktører som selger ombyggingskit til dynamoer/eksterne regulatorer anbefaler typisk ikke ombygging av denne dynamoen av den grunn. Så derfor ville jeg følt meg trygg med å lade direkte - spesielt siden vi bare snakker om 100Ah her. Det eneste måtte være om spec på selve batteriets innebygde BMS har en begrensning på ladestrøm? I så fall er nok den innkjøpte DC-DC konverteren en god løsning.

Link to post
Fantino skrev for 3 timer siden:

Skillerele beregnet for blyspenning vil ikke fønke. Det vil ikke kople ut før Litium er nede på 30% SOC. Var derfor jeg anbefalte ArgoFET. Startbatteriet vil være fullt stort sett med en gang og lading vil i praksis gå til Lithium for det meste.).

Kan du forklare hvorfor det ikke vil funke, hva er problemet med at de er sammenkoblet så lenge?

Startbatteriet blir vel ikke tappet noe særlig ned så lenge spenningen er over 12,8 Volt?

Spør fordi jeg lurer på å fylle på med ett 100Ah litiumbatteri til blybanken min...

 

Link to post
larshans1 skrev 22 minutter siden:

Kan du forklare hvorfor det ikke vil funke, hva er problemet med at de er sammenkoblet så lenge?

Startbatteriet blir vel ikke tappet noe særlig ned så lenge spenningen er over 12,8 Volt?

Spør fordi jeg lurer på å fylle på med ett 100Ah litiumbatteri til blybanken min...

 

Rett og slett fordi Lithium har en høyere spenning og dermed ‘lurer’ relesensor som kopler sammen på 13.3V og kopler fra på 12.8V. Et fulladet Lithiumbatteri holder ca 13.4V og vil da lade blybatteriet (som har hvilespenning i underkant av 12.8V) og dermed holde spenningen så høy at rele ikke kopler fra - før systemspenningen til slutt er nede på ca 12.8V. Da er blybatteriet fulladet mens Lithium har en SOC på rundt 20-30% (17% om det er helt ubelastet).

 

Men om du skal supplere blybanken med ett stk Lithium kan det gjøres på denne måten. Lithiumbatteriet blir da hovedleverandør av strøm og blybanken backup. Men en del av strømmen går til oppvarming av blypakken unødvendig, og du tvinges til å kjøre blyladeregime (holde de fulladede) på Lithium som vil forkorte brukstida. Dog antakelig ikke et stort problem da Lithium visstnok tåler så mange sykler uansett at det vil overleve blypakken med god margin.
 

Link to post
Fantino skrev 21 minutter siden:

Rett og slett fordi Lithium har en høyere spenning og dermed ‘lurer’ relesensor som kopler sammen på 13.3V og kopler fra på 12.8V. Et fulladet Lithiumbatteri holder ca 13.4V og vil da lade blybatteriet (som har hvilespenning i underkant av 12.8V) og dermed holde spenningen så høy at rele ikke kopler fra - før systemspenningen til slutt er nede på ca 12.8V. Da er blybatteriet fulladet mens Lithium har en SOC på rundt 20-30% (17% om det er helt ubelastet).

Det forstår jeg, men jeg klarer ikke se problemet. Startbatteriet er alltid fulladet, så det blir veldig begrenset hvor mye strøm det vil bruke fra litiumbatteriene vel?

Tenker at dette har ingen praktisk betydning, hadde vært interessant å sett hvor mye strøm et fulladet blybatteri spiser av lithiumbatteriet.

Link to post

Jeg forstår fremdeles ikke. Det er litiumbatteriet (forbruk) som stjeler strøm fra start (bly). Begge batteriene var i utgangspunktet fulladet da jeg parkerte båten for noen dager siden. Forbruksbatteriet er 100% oppladet og oppladingen blir vedlikeholdt av solceller. Da jeg sjekker et par dager etterpå, er startbatteriet fullstendig tomt. Det er ikke logisk for meg. Når begge batteriene er fulladet burde de uansett ikke trekke strøm fra hverandre?
En mulighet er at startbatteriet nå er kaputt. Det er ikke usannsynlig siden det har blitt totalt utladet flere ganger.
Men jeg mistenker at Dc/DC laderen er skurken. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg oppdaget forrige sesong etter jeg hadde installert DC/DC laderen at startbatteriet ble tappet. I vinter tok jeg derfor ut batteriene og ladet de hver for seg hjemme. Da jeg installerte batteriene nå i vår, la jeg merke til at startbatteriet raskt be tømt. Jeg toppladet det på nytt da jeg satt båten fra meg, men to dager etter var blybatteriet tomt og litiumbatteriet 100% fullt. (Egen blåtannmåler.)
Som sagt er det ikke usannsynlig at startbatteriet nå er kaputt. Jeg har fulladet det nå og skal sjekke om det lader seg ut når det står alene uten tilkobling til noe.
Men uansett mistenker jeg at årsaken til at startbatteriet er kaputt skyldes dc/dc laderen. Begge batteriene er nye ( i fjor).

Link to post
davincy skrev for 4 timer siden:

Jeg forstår fremdeles ikke. Det er litiumbatteriet (forbruk) som stjeler strøm fra start (bly). Begge batteriene var i utgangspunktet fulladet da jeg parkerte båten for noen dager siden. Forbruksbatteriet er 100% oppladet og oppladingen blir vedlikeholdt av solceller. Da jeg sjekker et par dager etterpå, er startbatteriet fullstendig tomt. Det er ikke logisk for meg. Når begge batteriene er fulladet burde de uansett ikke trekke strøm fra hverandre?
En mulighet er at startbatteriet nå er kaputt. Det er ikke usannsynlig siden det har blitt totalt utladet flere ganger.
Men jeg mistenker at Dc/DC laderen er skurken. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg oppdaget forrige sesong etter jeg hadde installert DC/DC laderen at startbatteriet ble tappet. I vinter tok jeg derfor ut batteriene og ladet de hver for seg hjemme. Da jeg installerte batteriene nå i vår, la jeg merke til at startbatteriet raskt be tømt. Jeg toppladet det på nytt da jeg satt båten fra meg, men to dager etter var blybatteriet tomt og litiumbatteriet 100% fullt. (Egen blåtannmåler.)
Som sagt er det ikke usannsynlig at startbatteriet nå er kaputt. Jeg har fulladet det nå og skal sjekke om det lader seg ut når det står alene uten tilkobling til noe.
Men uansett mistenker jeg at årsaken til at startbatteriet er kaputt skyldes dc/dc laderen. Begge batteriene er nye ( i fjor).

Dette må jo skyldes at DC DC converter er aktiv alltid og dermed trekker strøm fra blybatteri for å lade forbruk. Du har allerede fått tips om at en ledning fra D+ på dynamo til høyre hull på remote on/off på DC DC converter antakelig vil løse det problemet (lasken må fjernes). Dette koster ingenting å gjøre og du kan fundere videre på enda mer optimal løsning mens startbatteriet ditt hviler.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...