Fantino
davincy skrev for 4 timer siden:Jeg forstår fremdeles ikke. Det er litiumbatteriet (forbruk) som stjeler strøm fra start (bly). Begge batteriene var i utgangspunktet fulladet da jeg parkerte båten for noen dager siden. Forbruksbatteriet er 100% oppladet og oppladingen blir vedlikeholdt av solceller. Da jeg sjekker et par dager etterpå, er startbatteriet fullstendig tomt. Det er ikke logisk for meg. Når begge batteriene er fulladet burde de uansett ikke trekke strøm fra hverandre?
En mulighet er at startbatteriet nå er kaputt. Det er ikke usannsynlig siden det har blitt totalt utladet flere ganger.
Men jeg mistenker at Dc/DC laderen er skurken. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg oppdaget forrige sesong etter jeg hadde installert DC/DC laderen at startbatteriet ble tappet. I vinter tok jeg derfor ut batteriene og ladet de hver for seg hjemme. Da jeg installerte batteriene nå i vår, la jeg merke til at startbatteriet raskt be tømt. Jeg toppladet det på nytt da jeg satt båten fra meg, men to dager etter var blybatteriet tomt og litiumbatteriet 100% fullt. (Egen blåtannmåler.)
Som sagt er det ikke usannsynlig at startbatteriet nå er kaputt. Jeg har fulladet det nå og skal sjekke om det lader seg ut når det står alene uten tilkobling til noe.
Men uansett mistenker jeg at årsaken til at startbatteriet er kaputt skyldes dc/dc laderen. Begge batteriene er nye ( i fjor).
Dette må jo skyldes at DC DC converter er aktiv alltid og dermed trekker strøm fra blybatteri for å lade forbruk. Du har allerede fått tips om at en ledning fra D+ på dynamo til høyre hull på remote on/off på DC DC converter antakelig vil løse det problemet (lasken må fjernes). Dette koster ingenting å gjøre og du kan fundere videre på enda mer optimal løsning mens startbatteriet ditt hviler.