Jump to content

Edit History

Fantino

Fantino

davincy skrev On 5.5.2022 at 20.21:

Jeg gir meg ikke enda, selv om det er nær ved. Av en eller annen grunn har strøm og jeg aldri vært venner. Jeg er egentlig ingen total amatør. Jeg har skrudd mye på motorsykler, biler båt og diverse, men får det ofte ikke til.
Var på båten i dag igjen og har noen spørsmål.
Strømmen er på i startpanelet. Jeg kan slå av og på tenningen og starte motoren selv om startbatteriet er koblet fra og batteriskillene både på forbruk og start er slått av - ??? Jeg har to batteriskiller et for forbruk og et for start (engine). Slår jeg av forbruksvelgeren forsvinner forbruksstrømmen. Men altså ikke startstrøm når begge bryterne er skrudd av.  Forbruksbatteriet er tilkoblet det er også dc dc laderen og solcellene - startbatteriet er frakoblet.
Jeg har et ryddig og sunt el-opplegg - tror jeg. 
Noen flere spørsmål. Det går en gul kabel fra dynamoen (tror jeg) og til pluss polen på forbruksbatteriet. Hva er funksjonen?
Så kanskje det viktigste. Kan jeg koble dc-dc laderen til instrumentpanelet i stedet for D+?
Det er 3 ledige kabler i panelet, sannsynligvis til ekstrautstyr. Se bildet. Kan en av disse brukes og kobles til dc-dc laderen?
image.png.f436b79439ed5f3d30953d5ef78df3eb.png

Jeg sliter litt med utsagnet ‘ryddig og sunt el-opplegg’ når du kan starte motor med alle hovedbrytere avslått ? Jeg ville funnet ut hvorfor det er slik. Første jeg ville sjekket var om det går en kabel under motor fra dynamo B+ til innslag startmotor.. Det er slik originalt på mange VP i alle fall.

 

Den gule kabelen er sannsynligvis sensekabel til dynamo som gir bedre regulering fordi den bypasser spenningstap gjennom kablene det lades gjennom.

 

Godt mulig det uttaket kan brukes til å styre DC DC. Er vel bare å teste om en av kablene gir +12V ved tenning på/når motor går.

Fantino

Fantino

davincy skrev On 5.5.2022 at 20.21:

Jeg gir meg ikke enda, selv om det er nær ved. Av en eller annen grunn har strøm og jeg aldri vært venner. Jeg er egentlig ingen total amatør. Jeg har skrudd mye på motorsykler, biler båt og diverse, men får det ofte ikke til.
Var på båten i dag igjen og har noen spørsmål.
Strømmen er på i startpanelet. Jeg kan slå av og på tenningen og starte motoren selv om startbatteriet er koblet fra og batteriskillene både på forbruk og start er slått av - ??? Jeg har to batteriskiller et for forbruk og et for start (engine). Slår jeg av forbruksvelgeren forsvinner forbruksstrømmen. Men altså ikke startstrøm når begge bryterne er skrudd av.  Forbruksbatteriet er tilkoblet det er også dc dc laderen og solcellene - startbatteriet er frakoblet.
Jeg har et ryddig og sunt el-opplegg - tror jeg. 
Noen flere spørsmål. Det går en gul kabel fra dynamoen (tror jeg) og til pluss polen på forbruksbatteriet. Hva er funksjonen?
Så kanskje det viktigste. Kan jeg koble dc-dc laderen til instrumentpanelet i stedet for D+?
Det er 3 ledige kabler i panelet, sannsynligvis til ekstrautstyr. Se bildet. Kan en av disse brukes og kobles til dc-dc laderen?
image.png.f436b79439ed5f3d30953d5ef78df3eb.png

Jeg sliter mitt med utsagnet ‘ryddig og sunt el-opplegg’ når du kan starte motor med alle hovedbrytere avslått ? Jeg ville funnet ut hvorfor det er slik. Første jeg ville sjekket var om det går en kabel under motor fra dynamo B+ til innslag startmotor.. Det er slik originalt på mange VP i alle fall.

 

Den gule kabelen er sannsynligvis sensekabel til dynamo som gir bedre regulering fordi den bypasser spenningstap gjennom kablene det lades gjennom.

 

Godt mulig det uttaket kan brukes til å styre DC DC. Er vel bare å teste om en av kablene gir +12V ved tenning på/når motor går.



×
×
  • Create New...