Jump to content

DC/DC konverter ladeskille.


davincy

Recommended Posts

En liten teori rundt dette, er at lithiumbatteriet ikke er fulladet selv om en intern måler sier noe annet. Denne baserer seg mest sannsynlig på målt spenning og det å måle SoC (dvs hvor mye kapasitet som gjenstår) slik på et lithiumbatteri gir mye rom for feil da det er svært lite spenning som skiller et fulladet batteri fra et nær utladet batteri. Bare en teori fra min side altså.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
larshans1 skrev for 20 timer siden:

Det forstår jeg, men jeg klarer ikke se problemet. Startbatteriet er alltid fulladet, så det blir veldig begrenset hvor mye strøm det vil bruke fra litiumbatteriene vel?

Tenker at dette har ingen praktisk betydning, hadde vært interessant å sett hvor mye strøm et fulladet blybatteri spiser av lithiumbatteriet.

Hvis startbatteriet er fulladet og holder 12.8V så vil Lithium med 13.4V trykke en strøm gjennom blybatteriet lik 0.6V delt på motstanden i kretsen og intern motstand i blybatteriet. Dette kan være noen hundredels Ohm, så strømmen kan fort bli mer enn ubetydelig. Så lenge en har plenty å ta av (landstrøm) gjør det ikke så mye, men teit å bruke Ah på å varme opp blybatteriet når Ah er knapphetsfaktor i uthavn synes nå jeg da.

Link to post
Fantino skrev for 10 timer siden:

Hvis startbatteriet er fulladet og holder 12.8V så vil Lithium med 13.4V trykke en strøm gjennom blybatteriet lik 0.6V delt på motstanden i kretsen og intern motstand i blybatteriet. Dette kan være noen hundredels Ohm, så strømmen kan fort bli mer enn ubetydelig. Så lenge en har plenty å ta av (landstrøm) gjør det ikke så mye, men teit å bruke Ah på å varme opp blybatteriet når Ah er knapphetsfaktor i uthavn synes nå jeg da.

Ja, det er jeg enig i.

Men har også lest en del som har erfart at det blir en ubetydelig mengde Ah av det. Hadde vært interessant om noen kunne ha målt hvor mye strøm som går fra et fulladet Lithiumbatteri til et fulladet blybatteri.

Link to post
Fantino skrev On 30.4.2022 at 12.24:

Men løsningen med å styre DC-DC converter via spenning fra dynamo D+ bør fungere helt fint, dog med sein lading av forbruk fra motor som resultat.

Jeg prøvde å koble det i dag, og i utgangspunktet burde det være enkelt. Problemet er at jeg ikke kommer til baksiden av dynamoen der D+ sitter. Jeg forsøkte å demontere dynamoen, men det blir samme problem. Dynamoen er festet med en gjennomgående bolt og jeg kommer ikke til mutteren på baksiden. Det er for trangt i motorrommet der dynamoen sitter. Er det andre kontaktpunkter jeg kan bruke? Startmotor, batteriisolator, startpanelet. Startpanelet ser heller ikke lett å koble til, men jeg har ikke fått sett ordentlig på det. 

Link to post
Vittig skrev On 3.5.2022 at 21.51:

Litt interessant video. 

 

Ikke direkte rettet mot problemstillingen, men her har han koblet bly og lithium sammen direkte uten kombinator.

 

Finner ikke feil ved teoriene. Hva tenker dere?

Slik jeg har tenkt til å koble det sammen, dersom ikke Fantino har rett i at man bruker mye strøm fra lithium til å holde blybatteriene på en høy spenning. Hadde vært interessant om noen som har muligheten til å teste gjorde en måling på hvor stor strømmen mellom 2 fulladede batterier er.

 

En annen utfordring er det Makspower skriver, at lithiumbatteriene ikke tåler å starte motoren (Fordi VSR ikke kobler i fra pga høy spenning).

Trodde da bare at evnt BMS kuttet ut, kan virke som at det ikke er heldig for batteriet??

Link to post
Swingswong skrev 54 minutter siden:

VSR bør vel koble ut i det motor starter. Spenningen synker markant på startbatteriet da. 

Det ligger vel ofte inne en forsinkelse i VSR som holder de inne litt. Avhengig av type kan en sikkert feks bryte VSR-jordtilkopling med et rele som styres av strøm til startinnslag for å ‘tvinge’ det av i startøyeblikket?

Link to post
davincy skrev for 11 timer siden:

Jeg prøvde å koble det i dag, og i utgangspunktet burde det være enkelt. Problemet er at jeg ikke kommer til baksiden av dynamoen der D+ sitter. Jeg forsøkte å demontere dynamoen, men det blir samme problem. Dynamoen er festet med en gjennomgående bolt og jeg kommer ikke til mutteren på baksiden. Det er for trangt i motorrommet der dynamoen sitter. Er det andre kontaktpunkter jeg kan bruke? Startmotor, batteriisolator, startpanelet. Startpanelet ser heller ikke lett å koble til, men jeg har ikke fått sett ordentlig på det. 

Det er ikke mulig å følge ledning som er koplet til D+ og kople seg innpå den på et annet punkt da?

 

Du kan ikke bruke B+ siden den vil være spenningssatt av startbatteriet hele tida. Dersom du hadde hatt ArgoFET ville B+ vært ‘død’/jord når motoren ikke går, men da hadde du antakelig ikke hatt bruk for DC-DC converter heller.

Link to post

Jeg gir meg ikke enda, selv om det er nær ved. Av en eller annen grunn har strøm og jeg aldri vært venner. Jeg er egentlig ingen total amatør. Jeg har skrudd mye på motorsykler, biler båt og diverse, men får det ofte ikke til.
Var på båten i dag igjen og har noen spørsmål.
Strømmen er på i startpanelet. Jeg kan slå av og på tenningen og starte motoren selv om startbatteriet er koblet fra og batteriskillene både på forbruk og start er slått av - ??? Jeg har to batteriskiller et for forbruk og et for start (engine). Slår jeg av forbruksvelgeren forsvinner forbruksstrømmen. Men altså ikke startstrøm når begge bryterne er skrudd av.  Forbruksbatteriet er tilkoblet det er også dc dc laderen og solcellene - startbatteriet er frakoblet.
Jeg har et ryddig og sunt el-opplegg - tror jeg. 
Noen flere spørsmål. Det går en gul kabel fra dynamoen (tror jeg) og til pluss polen på forbruksbatteriet. Hva er funksjonen?
Så kanskje det viktigste. Kan jeg koble dc-dc laderen til instrumentpanelet i stedet for D+?
Det er 3 ledige kabler i panelet, sannsynligvis til ekstrautstyr. Se bildet. Kan en av disse brukes og kobles til dc-dc laderen?
image.png.f436b79439ed5f3d30953d5ef78df3eb.png

Link to post
davincy skrev On 5.5.2022 at 20.21:

Jeg gir meg ikke enda, selv om det er nær ved. Av en eller annen grunn har strøm og jeg aldri vært venner. Jeg er egentlig ingen total amatør. Jeg har skrudd mye på motorsykler, biler båt og diverse, men får det ofte ikke til.
Var på båten i dag igjen og har noen spørsmål.
Strømmen er på i startpanelet. Jeg kan slå av og på tenningen og starte motoren selv om startbatteriet er koblet fra og batteriskillene både på forbruk og start er slått av - ??? Jeg har to batteriskiller et for forbruk og et for start (engine). Slår jeg av forbruksvelgeren forsvinner forbruksstrømmen. Men altså ikke startstrøm når begge bryterne er skrudd av.  Forbruksbatteriet er tilkoblet det er også dc dc laderen og solcellene - startbatteriet er frakoblet.
Jeg har et ryddig og sunt el-opplegg - tror jeg. 
Noen flere spørsmål. Det går en gul kabel fra dynamoen (tror jeg) og til pluss polen på forbruksbatteriet. Hva er funksjonen?
Så kanskje det viktigste. Kan jeg koble dc-dc laderen til instrumentpanelet i stedet for D+?
Det er 3 ledige kabler i panelet, sannsynligvis til ekstrautstyr. Se bildet. Kan en av disse brukes og kobles til dc-dc laderen?
image.png.f436b79439ed5f3d30953d5ef78df3eb.png

Jeg sliter litt med utsagnet ‘ryddig og sunt el-opplegg’ når du kan starte motor med alle hovedbrytere avslått 😁 Jeg ville funnet ut hvorfor det er slik. Første jeg ville sjekket var om det går en kabel under motor fra dynamo B+ til innslag startmotor.. Det er slik originalt på mange VP i alle fall.

 

Den gule kabelen er sannsynligvis sensekabel til dynamo som gir bedre regulering fordi den bypasser spenningstap gjennom kablene det lades gjennom.

 

Godt mulig det uttaket kan brukes til å styre DC DC. Er vel bare å teste om en av kablene gir +12V ved tenning på/når motor går.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Til orientering. Var på båten i dag også, og klarte å identifisere flere kabler. Den gule kabelen var strømførende og jeg kan ikke se den har noen funksjon. Den har jeg nå koblet fra. Bankene er separert og jeg har ikke lenger strøm på instrumentpanelet når alt er slått av. Tror den gule kabelen var synderen.  Dessverre er startbatteriet konka, og jeg fikk ikke startet motoren og testet om alt fungerer. Jeg kjøper et nytt startbatteri og kobler dc-dc laderen direkte til tenningen på startpanelet. Tror det er løsningen. Jeg skal gi beskjed om det fungerer, sannsynligvis på mandag. Jeg krysser fingrene, og takker for alle gode råd.

PS. Jeg har koblet nå koblet alt på forbruksbanken (litium) dynamoen, solcellene og landstrøm. Bare dc-dc laderen vil nå lade startbatteriet (bly). At dc-dc laderen bare gir 18 a, betyr da lite. Startbatteriet trenger ikke mye lading. Jeg trenger kanskje ikke et stort startbatteri heller? Planlegger å kjøpe et rundt 70 ah, men kan kanskje nøye med med et mindre?

 

Link to post

Dersom den gule er sensekabel fra dynamo (det kan du lett finne ut ved å nappe ut kabelsko med gul kabel som står på en kabelsko-‘spade’ bak på dynamo og måle om det er kontakt med den demonterte andre enden) så kan ladespenning bli vilter. Det bør du følge med på. Dersom det er sensekabel bør denne koples til et sted, feks på hovedbryter ved batterier slik at den ser spenning, evt direkte på dynamo B+. Så lenge du lader Lithium direkte er de så sultne at spenningsreguleringen ikke vil begrense noe særlig, men du ønsker ikke unødvendig høy spenning når batteriet er fullt.

Link to post

Til orientering. Var på båten i dag også, og klarte å identifisere flere kabler. Den gule kabelen var strømførende og jeg kan ikke se den har noen funksjon. Den har jeg nå koblet fra. Bankene er separert og jeg har ikke lenger strøm på instrumentpanelet når alt er slått av. Tror den gule kabelen var synderen.  Dessverre er startbatteriet konka, og jeg fikk ikke startet motoren og testet om alt fungerer. Jeg kjøper et nytt startbatteri og kobler dc-dc laderen direkte til tenningen på startpanelet. Tror det er løsningen. Jeg skal gi beskjed om det fungerer, sannsynligvis på mandag. Jeg krysser fingrene, og takker for alle gode råd.

PS. Jeg har koblet nå koblet alt på forbruksbanken (litium) dynamoen, solcellene og landstrøm. Bare dc-dc laderen vil nå lade startbatteriet (bly). At dc-dc laderen bare gir 18 a, betyr da lite. Startbatteriet trenger ikke mye lading. Jeg trenger kanskje ikke et stort startbatteri heller? Planlegger å kjøpe et rundt 70 ah, men kan kanskje nøye med med et mindre?

 

Link to post
Fantino skrev 17 minutter siden:

Dersom den gule er sensekabel fra dynamo (det kan du lett finne ut ved å nappe ut kabelsko med gul kabel som står på en kabelsko-‘spade’ bak på dynamo

Den gule kabelen gir ingen mening for meg og jeg har fjernet den. Den gikk fra startmotoren og delte kontaktpunkt med strømkabelen til starteren. Den gule kabelen var altså strømførende.  Slik oppsettet er nå er all lading på forbruksbatteriet, dynamo, solceller og landstrøm. Dc-dc laderen er tatt av og ikke montert enda. Den skal jeg montere mellom forbruk og start slik at start får strøm fra forbruksbatteriet. Dc-dc laderen slipper bare gjennom 18 a, men mer trenger jeg vel ikke for å lade startbatteriet. På forrige oppsett ladet dynamoen startbatteriet og slapp bare 18 a videre til forbruk.
Det er ingen sensekabel fra dynamo til batteri nå. Hvis jeg bør ha det skal jeg koble sensekabelen fra hovedbryter til pluss pol på forbruk? Så sikkert et dumt spørsmål. Hvordan ser (senser) kabelen spenningen og hvordan overvåker jeg det?

Link to post

Jeg får litt forskjellige råd. 
Et forsøk på oppsummering. 
Noen mener jeg bør koble dynamoen til forbruksbatteriet. Da lader dynamoen forbruksbatteriet direkte. Ulempen med dette skal være at dynamoen kan gå varm. Fordelen er at batteriet blir raskere ladet. Dynamoen er en Volvo Penta 115 A.
Andre mener dynamoen bør kobles til blybatteriet (start). Det er slik det har vært i alle år, og er uten risiko.
I begge tilfeller vil en dc-dc lader bli koblet mellom start og forbruk. Dc-dc laderen jeg har slipper gjennom 18 A. 
Hvis strømmen går først til start og gjennom dc-dc laderen vil forbruksbatteriet (litium) bli ladet med 18 A. Ingen risiko for overoppheting av dynamoen, men litt treg lading.
Det er enkelt å velge løsning, det er bare å flytte kabelen enten til start eller forbruk.  Jeg har funnet en løsning slik at dc-dc laderen bare blir aktivert når tenningen er slått på og motoren går.
Her er hva Maxpower sier om lading av litiumbatterier med Volvo Penta dynamo.
Volvo 115 Ampere dynamo: Denne dynamoen sitter på svært mange Volvomotorer. Egentlig er det en Mitsubishi dynamo. En kunde (se referanser på Bavaria 37) rapporterer at denne dynamoen med innebygget original regulator leverer ca. 80  ampere når den lader de nye Makspower LiFePO4 batteriene. Dynamoen blir varm. En innebygget temperatursensor i dynamoen gjør at ladestrømmen reduseres og stabiliserer seg på 70 til 80 ampere. Det er godt innenfor merkeffekten.

Å bygge om denne dynamoen for å bruke Makspowers laderegulator er komplisert og ikke anbefalt.
Dynamoen har vist seg å være meget pålitelig og lader godt nok. Etter å ha levert Makspower LiFePo4 batterier til minst 200 båter med denne dynamoen så har den aldri sviktet på grunn av varme.

 

Link to post

@davincy Det var bla Maxpower sine erfaringer jeg støttet meg til ift at du kan lade Lithium direkte med denne dynamoen. Problemet er når du da velger løsning med DC DC lader så er dynamo kun koplet til Lithium. Om BMS på Lithium da kopler ut ‘i fart’ får du en spenningspuls som 99% sannsynlig toaster dynamoen din. Så en dynamo bør alltid ha forbindelse med et ‘dumt’ batteri uten BMS. Dette kan løses med ArgoFET som nevnt av flere tidligere i tråden. Dynamo lader da begge batterier i paralell gjennom ArgoFET og om BMS kutter så er dynamo fremdeles koplet til blybatteriet og overlever derfor greit.

 

Ut fra størrelse på batteri og at du har solceller og landstrøm så tenker jeg egentlig at dersom du ikke har lyst til å handle flere dyre båtting så er det en akseptabel løsning å la dynamo lade startbatteri som igjen lader forbruk via DC DC. Dynamoen får et lett liv, men du legger antakelig ut fra hjemmehavn med fullt batteri uansett, og får etterfylling fra solceller, evt landstrøm i havn. Nedesida er at du ikke har muligheten til å få smekkfullt forbruksbatteri ila 30-60 min motorgange. Så kommer an på bruksmønster. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...