dude
du, jeg tror det var 18 eller 20mm faktisk. det var i allefall så stort at de kun hadde bor med konisk hylse til de borrene på verftet der vi jobba., og kun magnetborremaskiner med slik hylse som var mobile. så det var et helsikes arbeid å holde den sikkert 30 kg tunge magnetborremaskina (som alle allerede har skjønt ikke hang fast i det rustfrie godset vi skulle borre i) mens vi borra hull 20 meter over bakken i en lift som svaia fram og tilbake..
Men vi fikk hull, selve borringa var ikke utfordrende. borretårnet fikk kledning på seg og plattforma produserer så vidt jeg vet slik den skal uti nordsjøen :-)
tror ikke det var prosedyrer på at det ikke skulle gjøres på den måten, for det var vel ingen som hadde trodd at noen var idiot nok til å prøve :-)
Men, dette var nok ikke martensittisk, (som vi ikke vet om akslingen er heller?) og det var heller ikke flerfoldige cm beint innover, men kanskje 10-12mm? derfor, så skrev jeg prøv, litt om litt. jeg sa ikke skråsikkert at det kom til å gå, men at det er begrensa hvor galt det kunne gå.. men kanskje er det ikke grenser? kan jo både knekke borret, gjengetappen, og miste propellen etterpå om det skulle gå, med ytterligere følgeskader også, såh :-)