Jump to content

Valg av båt type?, og er det trygt at båten ligger på vannet uten tilsyn?

Chris00ss

Recommended Posts

Hei!

Er ofte her inne og snoker, men skal siees ikke så flink og delta. 

Sommeren nermer seg, jeg  kjenner på kroppen at jeg må ha meg en båt igjen, men klarer ikke helt og finne ut hva som passer best.

Ser ut som jeg får tildelt en 2.5meter båtplass for i år, I Tvedestrand som jeg nylig har flyttet til. 

Ett av problmene er jeg jobber offshore, og er storsett vekke 6 uker om gangen, Er det veldig uforsvalig og la en båt ligge ut så lenge uten tilsyn? kjenner ingen her foreløbig som kan hjelpe med og se etter den.  

Burde jeg da ha en båt med henger og ta den opp når jeg reiser ?

I fjord hadde jeg en Mørebas 7200, en båt som jeg ble veldig glad I og passet min bruk ypperlig, men båten ble solgt pga flytting. 

Siden er mye vekke tenker jeg at båt på henger hadde kansje vert best, så har sett endel på Draco 20 og rundt den størrelsen, men har egentlig ikke lyst på bensin motor.

Samt når jeg er på fjorden, så har jeg veldig god tid, så jeg føler at saktegående båt ville vært et mye bedre valg. 

Så er nok snekke jeg vil ha, men igjen litt usikker på la den ligge så lengen om gangen uten tilsyn, siden  med snekke forsvinner også fort mulighetene for å ta båten lett opp på henger tenker jeg. 

Også i tilleg har jeg begrensningen med 2.5meter båtplass, jeg hadde bare 2.5m til min Mørebas, det gikk jo greit, men var ikke mye plass til over.

Ser for eks. Joda 24fot burde gå på bredden, men blir det en altfor stor båt for en 2.5m båtplass? 

Ser er noe utvalg av snekker rundt 20/21 fot men liker løsningen i for eks Joda'en mye bedre, ser for eks Nidelv 24 blir altfor brei.

Noen gode tips for passende type båt? kan jo og nevnes planlagt budsjett er opp til rundt 50-60 Tusen. 

Beklager litt lang tråd, men håper noen av dere kan ha noen gode inspill.

Takk for svar. 

Det er ingen god følelse å komme tilbake til båten og finne den ca 30cm under vannlinja, hengende i fortøyningene. Jeg har vært der...

Men det finnes jo noen kjekke digitale løsninger som gir helsestatus over internett. Da kan du jo ringe noen på land som kan gå ned i båten og ordne opp hvis lensepumpa har gått mer enn normalt, f eks...

Altså noe sånt som dette: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=216700361

Det er ingen problemer med å la en båt ligge noen uker uten tilsyn, under visse forutsetninger:

• Båten er rimelig godt vedlikeholdt, dvs. at båten er noenlunde tett både over og under vann (skroggjennomføringer er i god stand og helst stengt, og at det kommer lite vann inn ovenfra fordi båten er dekket eller har god kalesje)
  • Båten er fortøyd for skikkelig uvær

På den andre siden ville jeg følt meg tryggere om jeg hadde avtalt med noen å se til båten noen ganger i løpet av uteperioden.

En Joda 24 går vel akkurat på en 2,5 m plass. Jeg hadde det tidligere, men det avhenger litt av hvordan plassene måles. Til å begynne med var det en plass med akterfortøyning i wire og uten utriggere. Da gikk det rimelig greit spesielt siden nabobåtene var mindre. Men så ble plassen gjort om til 2,5 m med utrigger og det ble i trangeste laget da målet var fra senter til senter. Jeg lurte meg til noen ekstra cm en kveld ved å flytte den ene utriggeren litt.

Takk for alle inspill. 

Ja tror nesten må ha noen som kan sjekke båten innimellom om skal ha en snekke liggende, selvølgelig vil godt vedlikehold også være viktig,

Har akkurat flyttet til ny plass, uten betjenskaper, men når båtene kommer på plass ettervert finner jeg vel noen med samme interesse som kan hjelpe til og se etter den.

Speislet nå som jeg får min første sommer på sørlandet, så må jeg jo nesten ha en liten båt på et vis. 

Chris00ss skrev for 10 timer siden:

Ser for eks. Joda 24fot burde gå på bredden, men blir det en altfor stor båt for en 2.5m båtplass?

Det spørs veldig om du har landfaste utriggere eller om du ligger på flytebrygge, og om båtplassen din ligger utsatt til. Om du deler i hvilken havn du har fått plass så er det iallefall 20ish medlemmer her inne fra det området + slike som meg selv som er der regelmessig.

Tror du burde tenke en båt som passer seg selv, er selvlensene ++

Forstår godt at det føles som en utfordring å komme til et nytt sted med får kontakter, men det er mange offshore karer i området og kanskje du jobber sammen med noen av dem uten å vite det :yesnod:

Når jeg hadde afrika som hovedområde så var jeg ofte borte dobbe turer uten at jeg hadde noen problemer. (Jeep, skyvedør og joller) Har mange kjente fra Lyngør til Arendal og opplever at det er lite utsatt for tull.

Tvedestrand og Flosta har suverene miljøer for båtsport som kan være en inngangsport for deg?

Lykke til :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...