Jump to content

Edit History

Kosterbåt1

Kosterbåt1

Hei, 

 

Lager en tråd med noen bilder av mitt pågående prosjekt. Og tar gjerne i mot tips og innspill på veien mot å få den på vannet. 

 

Har i vinter drevet med et etterhvert rimelig tidkrevende prosjekt som ennå ikke er i mål. Kjøpte meg i fjor sommer en 21-fots Kosterbåt fra 1954 for en meget rimelig penge. Den lå da på vannet, tett og fin med brukbar rigg, men uten fungerende motor. Vinterens prosjekt har derfor vært å bytte ut bensinmoteren med en elektrisk motor. Teakdekket har også fått litt førstehjelp ved å skifte en råtten dekksbjelke. Deretter ble dekket lappet sammen igjen med finer og teakstaver av en gammel oppsagd ytterdør. Til slutt ble dekket slipt og behandlet med coelan.

 

Motoren, en 48V 5kw elmotor fra Thunderstruck EV er også kommet på plass og er koblet til den gamle akslingen og propell. 

 

I dag skulle den settes på vannet, men det viste seg at jeg har tatt for lett på arbeidet med selve undervannsskroget/eller bare vært sløv med å la den trutne. Anyways kom det inn så mye vann at jeg ble nødt til å sette den tilbake på land. 

 

Tenker å smøre sprekkene mellom bordene med enten talg/smør, eller noe kraftigere stoff som farm/gummiasfalt. Hva anbefaler folk? 

 

En annen teori er at noe av lekkasjen kan være ved akslingen og at denne er blitt utett i forbindelse med motorbyttet. Så tips til hvordan man kan forsikre seg om at akslingen er tett før neste forsøk på sjøsetting er jeg også interessert i!

 

 

 

 

IMG_20220218_164948.jpg

IMG_20220326_194304.jpg

IMG_20220326_153454.jpg

IMG_20220414_181219.jpg

IMG_20220414_181221.jpg

IMG_20220429_204843.jpg

IMG_1219.jpg

IMG_1716 (1).jpg

IMG_20220403_181549.jpg

IMG_20220424_213123.jpg

Kosterbåt1

Kosterbåt1

Hei, 

 

Lager en tråd med noen bilder av mitt pågående prosjekt. Og tar gjerne i mot tips og innspill på veien mot å få den på vannet. 

 

Har i vinter drevet med et etterhvert rimelig tidkrevende prosjekt som ennå ikke er i mål. Kjøpte meg i fjor sommer en 21-fots Kosterbåt fra 1954 for en meget rimelig penge. Den lå da på vannet, tett og fin med brukbar rigg, men uten fungerende motor. Vinterens prosjekt har derfor vært å bytte ut bensinmoteren med en elektrisk motor. Teakdekket har også fått litt førstehjelp ved å skifte en råtten dekksbjelke. Deretter ble dekket lappet sammen igjen med finer og teakstaver av en gammel oppsagd ytterdør. Til slutt ble dekket slipt og behandlet med coelan.

 

Motoren, en 48V 5kw elmotor fra Thunderstruck EV er også kommet på plass og er koblet til den gamle akslingen og propell. 

 

I dag skulle den settes på vannet, men det viste seg at jeg har tatt for lett på arbeidet med selve undervannsskroget/eller bare vært sløv med å la den trutne. Anyways kom det inn så mye vann at jeg ble nødt til å sette den tilbake på land. 

 

Tenker å smøre sprekkene mellom bordene med enten talg/smør, eller noe kraftigere stoff som farm/gummiasfalt. Hva anbefaler folk? 

 

En annen teori er at noe av lekkasjen kan være ved akslingen og at denne er blitt utett i forbindelse med motorbyttet. Så tips til hvordan man kan forsikre seg om at akslingen er tett før neste forsøk på sjøsetting er jeg også interessert i!

 

 

 

 

IMG_20220218_164948.jpg

IMG_20220326_194304.jpg

IMG_20220326_153454.jpg

IMG_20220414_181219.jpg

IMG_20220414_181221.jpg

IMG_20220429_204843.jpg

IMG_1219.jpg

IMG_1716 (1).jpg

IMG_20220403_181549.jpg

IMG_20220424_213123.jpg



×
×
  • Create New...