Jump to content

Prosjekttråd - Treseiler med Elmotor (Lekker som en sil ved Sjøsetting)

Kosterbåt1

Recommended Posts

Hei, 

Lager en tråd med noen bilder av mitt pågående prosjekt. Og tar gjerne i mot tips og innspill på veien mot å få den på vannet. 

Har i vinter drevet med et etterhvert rimelig tidkrevende prosjekt som ennå ikke er i mål. Kjøpte meg i fjor sommer en 21-fots Kosterbåt fra 1954 for en meget rimelig penge. Den lå da på vannet, tett og fin med brukbar rigg, men uten fungerende motor. Vinterens prosjekt har derfor vært å bytte ut bensinmoteren med en elektrisk motor. Teakdekket har også fått litt førstehjelp ved å skifte en råtten dekksbjelke. Deretter ble dekket lappet sammen igjen med finer og teakstaver av en gammel oppsagd ytterdør. Til slutt ble dekket slipt og behandlet med coelan.

Motoren, en 48V 5kw elmotor fra Thunderstruck EV er også kommet på plass og er koblet til den gamle akslingen og propell. 

I dag skulle den settes på vannet, men det viste seg at jeg har tatt for lett på arbeidet med selve undervannsskroget/eller bare vært sløv med å la den trutne. Anyways kom det inn så mye vann at jeg ble nødt til å sette den tilbake på land. 

Tenker å smøre sprekkene mellom bordene med enten talg/smør, eller noe kraftigere stoff som farm/gummiasfalt. Hva anbefaler folk? 

En annen teori er at noe av lekkasjen kan være ved akslingen og at denne er blitt utett i forbindelse med motorbyttet. Så tips til hvordan man kan forsikre seg om at akslingen er tett før neste forsøk på sjøsetting er jeg også interessert i!

IMG_20220218_164948.jpg

IMG_20220326_194304.jpg

IMG_20220326_153454.jpg

IMG_20220414_181219.jpg

IMG_20220414_181221.jpg

IMG_20220429_204843.jpg

IMG_1219.jpg

IMG_1716 (1).jpg

IMG_20220403_181549.jpg

IMG_20220424_213123.jpg

Redigert av Kosterbåt1 (see edit history)

Spennende prosjekt!! Elektrifisering vil jeg høre mer om ? Hvis skroget var tett og fint i fjor, vil det nok bli det nå også. Det går seg nok ganske fort sammen, får hun henge i krana over natten er nok det verste gjort unna. Jeg tenker det beste må være å ikke putte for mye greier i sprekkene som evt. vil gjøre sprekkene større og eller permanente. Farm synes jeg blir hard, mens noen form for takmasse alla roof7 sies fungere bra. Noen setter maskeringstape over de verste sprekkene, men det blir jo noe forsøpling. Jeg vet også at noen henger plast rundt båten, ned til bakken, før de legger ut og lar et par tapetfjernere dampe fra undersiden. Propellaksel har vel en pakkboks? Har du strammet til den? Jeg er selv ekstra spent i år, båten har lagt inne i vinter og er knusktørr. Håper hun kan henge i krana et par netter ?

C2D44336-3DFB-4580-8E57-F9918079FDB8.jpeg

thomsped skrev for 14 timer siden:

Det går seg nok ganske fort sammen, får hun henge i krana over natten er nok det verste gjort unna. [...] Håper hun kan henge i krana et par netter ?

Enig. Ikke stapp for mye i sprekkene før hun har trutnet. Når @thomsped sier "henge i krana" mener han nok at båten bør henge i krana, men i vannet så hun nesten flyter selv. En trebåt som har stått på land noen måneder er ganske tørr, og båtbordene har trukket seg sammen og muligen sprukket opp litt. Det er helt normalt. Den vil lekke ganske mye. Når båten har ligget i vann et par dager, har bordene tatt til seg vann og est litt ut, slik at sprekkene tettes av seg selv. Og båten blir tett igjen. Bare sørg for en pumpe som kan pumpe ut vannet mens hun trutner, slik at ikke motoren "drukner".

Hvis den mot formodning skulle lekke mye etter trutning (la oss si etter tre-fire dager i vannet), da kan du begynne å se etter sprekker som må tettes på annen måte.

Høres fornuftig ut å ikke fylle sprekkene med noe med mindre det er helt nødvendig. Får høre med kara på slippen om de kan la den henge i stroppene ei natt. Det ble en del vann i den ved første forsøk på sjøsetting, og bunnen på motoren var såvidt nedi vannet, så håper elmotoren har klart seg. Tør ikke starte den igjen før den har stått og tørket en stund. Elmotor og lekk båt er ikke akkurat noen suksessoppskrift :nonod:

Sitat

Spennende prosjekt!! Elektrifisering vil jeg høre mer om ? 

Når det gjelder elmotoren så var det et ferdig kit som var veldig enkelt og ha med å gjøre. https://www.thunderstruck-ev.com/sevcon-brushless-sailboat-kit-5kw.html. Har i tillegg kjøpt en såkalt "Gear Reduction 2:1" fra samme firma. Batteriene er foreløpig 4stk 12v 100ah agm, så blir nok ikke voldsom rekkevidde ut av det, mest for å gå inn og ut av havna... Mulig jeg oppgraderer batteriene etterhvert så man får større rekkevidde. Ser jo blant annet at det finnes et firma i Trondheim som selger 48v lithium-batterier med litt mer futt i https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=188485334. Ideelt sett så skal jeg på sikt få på plass solcellepanel også, sånn at man kan lade litt mens man går for seil, men det får bli en senere oppgradering. Nå er førstepriritet å få den trutnet og ut på vannet...

Kosterbåt1 skrev 11 minutter siden:

Høres fornuftig ut å ikke fylle sprekkene med noe med mindre det er helt nødvendig. Får høre med kara på slippen om de kan la den henge i stroppene ei natt. Det ble en del vann i den ved første forsøk på sjøsetting, og bunnen på motoren var såvidt nedi vannet, så håper elmotoren har klart seg. Tør ikke starte den igjen før den har stått og tørket en stund. Elmotor og lekk båt er ikke akkurat noen suksessoppskrift :nonod:

Er det mye jobb å koble fra bare motoren? Hvor mye veier den? 

Sitat

Er det mye jobb å koble fra bare motoren? Hvor mye veier den? 

Det er fullt mulig å demontere motoren igjen, blir jo såklart noen timers arbeid, men det er jo å foretrekke fremfor kortslutning. Mulig løsning det også, selv om det virker litt tungvint å måtte demontere motoren hver vår hehe... Selve motoren veier ikke mye. Usikker på vekt, men selve elmotoren veier nok maks 15kg. Mest jobb med å koble fra og til alle kablene som går til motorstyreenheten etc.

Redigert av Kosterbåt1 (see edit history)

Lag en jigg, til å løfte inn og ut motoren, og du kan løfte motoren til dekshøyde (eller høyere alt avhengig av jiggen)
Jeg så en kar i fjor på Kragerøy, som hadde stukket hageslangen inn i båten, og lot vannet stå på. På den måten fikk han trutnet båten på land, og samtidig sjekket sprekker og gjennomføringer for skader og lekkasjer.

Trebåter som har passert konfirmasjonalderen kan ofte være en utfordring etter å ha stått lenge på land.

Lurt å ha forhørt seg med noen gamle båtbyggere for råd.

Ellers spennende å høre om elektromotor som fremdrift.

De som har fulgt det unge utenlandske paret på youtube som seilte langs norskekysten i fjor fikk med seg de oppgraderte fra den første elektromotoren fra en gaffeltruck.

I fjor satt de så inn en helt ny som produserer mer strøm under seilas.

Ja siden propellen likevel roterer.

Men regner med det er gammelt nytt. :cool:

Redigert av Gudrun (see edit history)
  • 1 måned senere...

Ikke vært så aktiv her i det siste, men her kommer en liten oppdatering på båtfronten: Andre forsøket på sjøsetting for 1 måneds tid siden var meget vellykket. "Frida" ble pottetett med hjelp av både hageslange, Roof7 samt 1,5 kg margarin? Elmotoren er også prøvekjørt, men min hjemmelagde kobling mellom ny og gammel aksling var visst for dårlig så skal få hjelp av mekaniker til å ordne dette til uka. Da blir forhåpentligvis båten klar for en lengre seiltur i ferien! 

Hva tenker folket om å ha en mahognybåt liggende på vannet om vinteren? Større seilskøyter ligger jo gjerne på vannet året rundt. Men mulig en mindre båt med tynnere material er mer utsatt for frostsprengning etc? Både hudplank (15mm) og spant er av mahogny. 

Gratulerer! 

Mindre båter enn denne ligger jo også ute om vinteren, så selv hadde jeg ikke tenkt meg om to ganger om jeg hadde hatt lyst til å bruke båten på vinterstid. Det er sikkert noen her inne som kan svare mer bastant på det.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...