Jump to content

Edit History

mmosberg

mmosberg

Her var det til dels upresis informasjon i noen svar som kan villede trådstarter.

Det viktigste du må forholde deg til her er om oljen har riktig GL-X klassifisering. Mest sannsynlig har påhengsen din anbefalt "GL-4 SAE-90 EP". Om viskositeten er 80 eller 90 ville jeg ikke brydd meg nevneverdig om, men GL klassifiseringen er viktig. Både GL-4 og GL-5 er hypoide oljer, men sistnevnte må ikke brukes i gearhus der komponenter er lagd av bronse og/eller kobber da GL-5 olje har additiver med høyere innhold av svovel og fosfor som gir oljen bedre EP (Extreme Pressure) egenskaper spesielt mot sjokkbelastninger, men også reagerer aggresivt mot de myke metallene bronse og kobber.

mmosberg

mmosberg

Her var det til dels upresis informasjon i noen svar som kan villede trådstarter.

Det viktigste du må forholde deg til her er om oljen har riktig GL-X klassifisering. Mest sannsynlig har påhengsen din anbefalt "GL-4 SAE-90 EP". Om viskositeten er 80 eller 90 ville jeg ikke brydd meg nevneverdig om, men GL klassifiseringen er viktig. Både GL-4 og GL-5 er hypoide oljer, men sistnevnte må ikke brukes i gearhus der komponenter er lagd av bronse og/eller kobber da GL-5 olje har additiver med høyere innhold av svovel og fosfor som gir oljen bedre EP (Extreme Pressure) egenskaper spesielt mot sjokkbelastninger.

• Create New...