Jump to content

Steyr 256 - Erfaringer?


Sekstant

Recommended Posts

Hei! Lurer på å kjøpe min første båt, en Bayliner 2855 med en Steyr 256 motor og Bravo 3 drev.

 

Har forumet noen tanker rundt dette? Etter litt googling på Steyr så finner jeg veldig lite negativ omtale om motoren. Nesten litt for godt til å være sant. 
Så vil veldig gjerne høre deres erfaringer og tanker rundt dette. Setter stor pris på svar. 

Link to post

Den perfekte motor er enda ikke funnet opp.

Da Steyr startet å produsere marine motorer med monoblokker så kom vi vel ett steg nærmere.. Ingen toppakning, ingen topplokksbolter, ingen topp som slår seg+++

Men om en sylinder rives så har ikke 256 løse foringer så da må du bytte blokk.

Men pumpedysene har vist seg å være meget pålitelige også i båt.

Vær nøye med dieselfiltrering.

Bruk riktig motorolje.

Ikke la deg lure til å bruke addetiver som ikke klart står anbefalt i motorens manual.

De elektriske komponentene er kjente produkter fra samme leverandører som andre seriøse merker. Hverken bedre eller dårligere...

En stor fordel er at det er tilgjengelig "hjemmediagnose" utstyr.

Det er solgt mange av disse motorene. Forhandleren er kompetent. Kjenner veldig få som har negativ erfaring med motor og forhandler.

 

 

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Er du typen til å ha en motor som ikke alle andre har? For det må du være.

 

Tror dieselkompetansen generelt er høyere hos folk som bevisst kjøper en Steyr 256, enn hos de som kjøper en av de tre store.

 

Liker du å skru selv, eller vil du la andre ta det "årlige" vedlikeholdet?

Link to post
Marqies skrev for 11 timer siden:

motoren er meget bra, men har ett ikke helt enkelt opplegg for skifte av registerreim, spes verktøy pluss meget nøye toleranser på dyser. Ikke for hvermandsen hvis du vil gjøre noe selv.

Hvilken PD eller CR motor er det enklere å skifte tannreim på? 

Link to post

Alle motorer som har kjede eller drev i stedet for kamreim ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Sekserlyden er iallefall der, heldigvis :smiley:

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...