Jump to content

Mercury 5hk. Drukner totalt i bensin

N24 Md17

Recommended Posts

Hei

Har en nyere mercury 5hk, totakt. 

Motor strter når kald, men den stoppeg ganske fort igjen, går seg sur. 

Det kommer bensin ALLE veier, ut innsug, under/rundt forgasser.. 

Hadde ute flottør/når, alt ser fint ut.. Hm. 

Kan feilen være membraner i bensinpumpa? Klarer motor å suge inn bensin via utett membran og på den måten drukne i bensin??? 

Gode forslag mottas med takk. Kanskje noen har sett samme symptom?? 

N24 Md17 skrev 38 minutter siden:

Hadde ute flottør/når, alt ser fint ut.. Hm. 

Generelt er det klin umulig å se om en nåleventil henger eller ikke..

Den raskeste metoden er egentlig å koble en klar slange til dreneringsskrue gjengene med en slangenippel i bunnen av flotørkammeret, la slangen gå lang siden på forgasser opp til toppen.

Så ser du om nivået i flotørkammeret holder seg tilnærmet konstant når du starter og ruser/belaster motoren. Kjør gjerne i tønne med propell.

Metoden kalles dynamisk flotørkammernivå test, et fryktelig navn, men egentlig naivt enkel, om du har en slangenippel som passer, eller er i stand til å lage en..

Om det ikke er membranen i bensinpumpa så vurder forslaget over.

N24 Md17 skrev 44 minutter siden:

Hadde ute flottør/når, alt ser fint ut.. Hm

Sjekket du at flotøren er i rett høyde jf. manualen og at nålen som flotøren kontrollerer tetter mot setet som den skal ? 
Jeg hadde samme problem på Mercury 5hk 2 takt , og da lå feilen på denne nålen. Byttet nålen og justerte flotørhøyden, så fungerte den som den skal.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev 1 minutt siden:

Sjekket du at flotøren er i rett høyde jf. manualen

Dersom en bruker trykkluft inn i bensinslangen er det lett å ødelegge grunnstillingen, så jeg advarer mot dette så ofte jeg får anledning...

Å ha riktig grunnstillig på florøren er viktig, med det sjekker ikke funksjonen til nåleventilen.

dieselfan skrev 12 minutter siden:

Dersom en bruker trykkluft inn i bensinslangen er det lett å ødelegge grunnstillingen, så jeg advarer mot dette så ofte jeg får anledning...

Å ha riktig grunnstillig på florøren er viktig, med det sjekker ikke funksjonen til nåleventilen.

Ja, jeg er ingen ekspert på dette, men jeg gjorde meg en erfaring i fjor.

Jeg kjøpte en brukt slik i fjor (som ble solgt på Finn som «gjenstridig 2 takter»). Regner med at den var skrudd mye på av forrige eier.

Hadde av forgasser og renset, men endte med at den fortsatt surnet og floddet. Byttet nåleventilen som slipper bensinen inn i flotørkammeret, men fortsatt samme problem. Så fikk jeg fatt i manualen og justerte flotørhøyden (som var veldig «langt» fra der den skulle være). Min oppfatning var da at som følge av at flotøren var ute av stilling så klemte den mot nålen «for seint», slik at det ble for mye bensin i flotørkammeret, som igjen gjorde at den gikk sur. Tror du det kan være en sammenheng der ? Fikk den iallefall til å gå bra etter disse inngrepene :smiley:

85D5188C-659C-495E-844B-754777C89D1C.jpeg

089C6450-41CE-4CEA-8A3E-7DB7FA6B51E1.jpeg

Redigert av VegJoh
Lagt til bilder (see edit history)

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev 3 minutter siden:

Min oppfatning var da at som følge av at flotøren var ute av stilling så klemte den mot nålen «for seint», slik at det ble for mye bensin i flotørkammeret, som igjen gjorde at den gikk sur. Tror du det kan være en sammenheng der ?

Ja det tror jeg :thumbsup:

VegJoh skrev 4 minutter siden:

ble solgt på Finn som «gjenstridig 2 takter»

Du faller for slike du også :giggle: det må ha vært minutter om å gjøre at vi overbydde hverandre...

dieselfan skrev 1 minutt siden:

Du faller for slike du også :giggle: det må ha vært minutter om å gjøre at vi overbydde hverandre...

:yesnod: Ja :giggle:, men nå har jeg to 4-hestere og en 5 hester, sammen med en hel del annet båtskrot, stående på plassen i dobbel-garasjen der kona har har hevd på plass til bilen (garasje bygd i 2017, sist brukt til parkering av bil i 2019). Så nå har hun lagt ned forbud mot bl.annet flere påhengsmotorer :headbang:

Så du får ikke konkurranse på de som kommer på Finn på en stund fremover i allefall :smash:

D5L

VegJoh skrev 9 minutter siden:

nå har hun lagt ned forbud mot bl.annet flere påhengsmotorer :headbang:

En skummel trend som vi må vokte utviklingen på...

Tror vi må inngå en allianse om at de kvinnene ikke møter hverandre....:sweat:

En feil som jeg oppdager av og til hos forgassere med "trange" flotører er det jeg kaller "heng", at flotøren berører kammerveggen og dermed gir feil nivå.

(det er enda et eksempel på hvorfor den metoden med det skremmende navnet gjør en meget god jobb...)

N24 Md17 skrev for 3 timer siden:

Har en nyere mercury 5hk, totakt. 

Finnes det? Trodde det var mange år siden det kom så strenge utslippskrav at det var kun stor Evinrude som klarte det med 2-takt?

Forøvrig synes jeg det er blitt mange tråder med problemer med Mercury. Er det blitt flere nå eller er det bare at jeg legger mer merke til det nå spm jeg selv har kjøpt Mercury?

Min er forøvrig på verksted nå. At ting slarker og knekker ved første dags bruk på en splitter ny motor er ikke helt betryggende med tanke på kvaliteten synes jeg.

19 fot skrev for 6 timer siden:

Forøvrig synes jeg det er blitt mange tråder med problemer med Mercury. Er det blitt flere nå eller er det bare at jeg legger mer merke til det nå spm jeg selv har kjøpt Mercury?

Min er forøvrig på verksted nå. At ting slarker og knekker ved første dags bruk på en splitter ny motor er ikke helt betryggende med tanke på kvaliteten synes jeg.

Skal du analysere regularitet så tror jeg det kan være en ide og ta bort det som er brukerrelatert. Vann i bensinen er et resultat av slett vedlikehold, drenerer ikke forgasser for den settes bort, eller dårlig bensinhygiene. Det ender ofte med at en uten grunnleggende kunnskap begynner å skru på "blandeskruen" også er det igang.... Dette kan ikke skyldes ett motormerke.

"At ting slarker og knekker ved første dags bruk på en splitter ny motor er ikke helt betryggende"  virker ikke som om du er en stor fan av Mercurys nye spagettidesign...:giggle:

Hei, takk for gode innspill! 

Er det noen av dere som har målet på flottøren? Så kan eg sjekke om det ligger der

Og: hvor kjøper folket deler til slike motorer? Ikke utenkelig at eg må skaffe overhalingsett til forgasseren og/eller bensinpumpa?

Problemer med forgasser skyldes ofte slett vedlikehold, som nevnt ovenfor. Så en god start i ditt tilfelle, er en rengjøring.

Forgassere og bensinpumper er generelt meget holdbare, så begynn med rengjøring av tank, filter, gasser, pumpe og se om det løser problemet.

Vær forsiktig ved demontering, slik at pakninger ikke skades.

Ikke juster flottørhøyde unødvendig. På mange små forgassere er høyden innstilt fra fabrikk, og ikke laget for etterjustering.

Innstilling av blandeskrue bør noteres, men kan uansett finjusteres ved montering.

Når det gjelder rengjøring, er det nåleventil, ventilsete og dyser som er kritisk faktor.

Hjelper lite at forgasser skinner utvendig, om ikke ventilsete er rent som gull.

N24 Md17 skrev for 10 timer siden:

Er det noen av dere som har målet på flottøren? Så kan eg sjekke om det ligger der

Som det er sagt, det er ikke sikkert at det er flotørhøyden som er årsaken på din motor, men det skader ikke å sjekke den. 

Jeg har denne motoren. Det er en 2002 modell, men jeg regner med at det er den samme som du har. 

IMG_6945.jpeg.7e176b11e93fefd39584dfad62f9885a.jpeg

Jeg kom på at jeg hadde en ny forgasser til denne liggende i skapet. Når jeg kjøpte motoren, så ble dette den som henger på jolla til "moderskipet". 

Når jeg startet med å skru på den før den virket, så så jeg at deleprisene til nye pakninger og div til forgasseren fort ville komme opp i en sum som gjorde at jeg like godt bestilte en ny forgasser til 1349,- 

Det viste seg imidlertid at jeg ikke trengte å bytte noen deler på den utover nåleventilen og den hadde jeg allerede kjøpt inn lokalt. Så siden den nå summer som en klokke, har den nye erstatningsforgasseren blitt liggende i skapet i reserve. Men det passet jo bra nå, for da kan jeg gi den noen bilder og utklipp fra manualen, slik at du rask kan sjekke at flotøren har rett nivå. 

IMG_8135.jpeg.d4c124a281b5d5ed7f18a9d21d9ee03d.jpeg

Skru av flottørkammeret.

IMG_8136.jpeg.7dc309066161a214387fe6daf28bc207.jpeg

Her er utklipp fra prosedyren fra manual:

image.png.5dedfb5638ec7c6b524e8c2e71e2d5d0.png

IMG_8138.jpeg.82f8c6988f6d26170ce02bd45f14cbc3.jpeg

IMG_8137.jpeg.c1dbe54aa81854c91ff253950659d1dd.jpeg

TS. skrev for 8 timer siden:

Ikke juster flottørhøyde unødvendig. På mange små forgassere er høyden innstilt fra fabrikk, og ikke laget for etterjustering.

Ja det stemmer nok på noen, men på denne er den justerbar og korrekt avstand er 13mm og det var det også på den som kommer ny fra fabrikken.

N24 Md17 skrev for 10 timer siden:

Og: hvor kjøper folket deler til slike motorer? Ikke utenkelig at eg må skaffe overhalingsett til forgasseren og/eller bensinpumpa?

Sjekk før du gjør noe hvor mye delene kommer på. Er det ødelagte sete på f.eks blandeskrue hullet vil deler uansett ikke hjelpe deg. En ny koster som sagt 1349,-.

Når du setter bollen på flotørkammer tilbake på plass, så se etter at o-ringspakningen som sitter der er hel og ren.

En annen ting fra manualen som bl.annet @dieselfan så ofte predikerer, ikke bruk skarpe metallgjenstander eller nåler for å rengjøre dysehull etc.: 

image.png.44131f7338f02dbfd4c7878b7ca75ecc.png

Personlig bruker jeg en enkel billig ultralydvasker til dette og trykkluft.

D5L

Hadde samme kødd med en tohatsu 5hk fra 2004, er vel så og si samme motor. Etter mye frem og tilbake så kjøpte jeg ny uorginal forgasser på amazon.com til en liten tusenlapp med frakt, etter montering og justering var det tut og kjør. Motor har gått fint siden. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

VegJoh skrev for 4 timer siden:

Ultralyd var det som måtte til for å få min gamle yamaha 4hk til å gå skikkelig på lave turtall uten konstant fikling med choke

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

VegJoh skrev On 2.5.2022 at 19.27:

Som det er sagt, det er ikke sikkert at det er flotørhøyden som er årsaken på din motor, men det skader ikke å sjekke den. 

Jeg har denne motoren. Det er en 2002 modell, men jeg regner med at det er den samme som du har. 

IMG_6945.jpeg.7e176b11e93fefd39584dfad62f9885a.jpeg

Jeg kom på at jeg hadde en ny forgasser til denne liggende i skapet. Når jeg kjøpte motoren, så ble dette den som henger på jolla til "moderskipet". 

Når jeg startet med å skru på den før den virket, så så jeg at deleprisene til nye pakninger og div til forgasseren fort ville komme opp i en sum som gjorde at jeg like godt bestilte en ny forgasser til 1349,- 

Det viste seg imidlertid at jeg ikke trengte å bytte noen deler på den utover nåleventilen og den hadde jeg allerede kjøpt inn lokalt. Så siden den nå summer som en klokke, har den nye erstatningsforgasseren blitt liggende i skapet i reserve. Men det passet jo bra nå, for da kan jeg gi den noen bilder og utklipp fra manualen, slik at du rask kan sjekke at flotøren har rett nivå. 

IMG_8135.jpeg.d4c124a281b5d5ed7f18a9d21d9ee03d.jpeg

Skru av flottørkammeret.

IMG_8136.jpeg.7dc309066161a214387fe6daf28bc207.jpeg

Her er utklipp fra prosedyren fra manual:

image.png.5dedfb5638ec7c6b524e8c2e71e2d5d0.png

IMG_8138.jpeg.82f8c6988f6d26170ce02bd45f14cbc3.jpeg

IMG_8137.jpeg.c1dbe54aa81854c91ff253950659d1dd.jpeg

Ja det stemmer nok på noen, men på denne er den justerbar og korrekt avstand er 13mm og det var det også på den som kommer ny fra fabrikken.

Sjekk før du gjør noe hvor mye delene kommer på. Er det ødelagte sete på f.eks blandeskrue hullet vil deler uansett ikke hjelpe deg. En ny koster som sagt 1349,-.

Når du setter bollen på flotørkammer tilbake på plass, så se etter at o-ringspakningen som sitter der er hel og ren.

En annen ting fra manualen som bl.annet @dieselfan så ofte predikerer, ikke bruk skarpe metallgjenstander eller nåler for å rengjøre dysehull etc.: 

image.png.44131f7338f02dbfd4c7878b7ca75ecc.png

Selger du forgasseren som du har liggende? Eg gor opp den som står på her nå?

N24 Md17 skrev 38 minutter siden:

Selger du forgasseren som du har liggende? Eg gor opp den som står på her nå?

Skal du gå for ny gasser, så kan du jo like godt bestille en selv her:

https://www.boatlab.no/quicksilver-carburetor-orig-nr-812647t1

Men det er jo langt fra like morsomt som å få den gamle til å fungere :wink:

D5L

VegJoh skrev 32 minutter siden:

Men det er jo langt fra like morsomt som å få den gamle til å fungere :wink:

Den skjønte jeg  :clap:

Var sørpå fredag, fikk softis, sanka inn en bøtte med forgassere, fikk tak på et nytt rensemiddel til UL vaskeren etter gode råd her inne selvfølgelig, så nå skal det testes.

Takk for den flotte leksjonen om statisk flotørhøydemåling :thumbsup: :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...