Jump to content

RS232kontakt for PC

ALFA 925

Recommended Posts

Kjetil Solheim skrev 17 minutter siden:

Elkjøp har adapter. Vare 55623

Jeg tror den varen gir RS232 (serieport) til en PC som kun har USB. Trådstarter er vel ute etter motsatt vei om jeg forstår ham riktig. PC har kun serieport, men trenger USB. Jeg er usikker på om et slikt produkt finnes faktisk.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Jeg tror ikke det er så enkelt som å finne en fysisk overgang. Serieporten på pc er bare en kommunikasjonskanal og det er ikke sikkert gps’en "snakker" samme språk. RS232 gir heller ikke spenning til en tilkoblet enhet. En usb-enhet trenger dessuten en driver for å fungere på pc’en.

USB har 480Mb kommunikasjonshastighet, RS232 kan kanskje nå 1Mb på korte avstander, så du vil ikke finne en generell konverter fra USB til RS232. Motsatt går fint da serieporten har mye lavere hastighet slik at alle data kan håndteres. 

GNSS mottageren du har kjøpt må kobles til en datamaskin eller microkontroller som har driver for GNSS mottageren, så en enkel måte å konvertere dette på finnes ikke. 

Fantino skrev 4 minutter siden:

USB kort er bortimot gratis nå til dags også. Spørs hvilken PC det er snakk om.

NOK 26.36  42% Off | USB 2.0 4 Port 480Mbps High Speed VIA HUB PCI Controller Card Adapter PCI Cards for Vista Windows ME XP 2000 98 SE hot sale
https://a.aliexpress.com/_mszl9qi

Jeg gikk bare ut fra at trådstarter skulle bruke en laptop…

HiWard skrev 44 minutter siden:

Ja, men folk har jo de utroligste ting liggende ?

Litt gøy å holde liv i gammelt skrammel også. Har selv en i sin tid sykt dyr vifteløs medie PC fra 2008 som kontor PC. Top spekk den gang. Bare SSD på 128 Gb kostet over 10’. Kjører WIN 10 helt fint. Jobb PCen min har 128 Gb RAM fant jeg nettopp ut…

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...