sjøpølse Startet 2.Mai.2022 Del på Facebook Startet 2.Mai.2022 Hei! Sønnen min har kjøpt en gammel Yamaha 40 hk fra ca 1982. Den starter med en gang og går som en drøm på høy fart. Den holder seg greit på tomgang, men når den er i gir og tomgang hopper og banker den fælt. Den høres rett og slett ut som en snekke på lavt turtall og gir. Antar det er at den nesten kutter ut, men klarer så vidt å holde seg i drift. Har byttet plugger uten hell, og testet på tomgang (ikke i gir) at jeg kan ta ut en og en plugg uten problem. Forsøkte å filme, men lyden kommer ikke helt godt igjennom ser det ut til. Håper noen kan hjelpe meg på rett vei! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Mai.2022 Del på Facebook Svart 2.Mai.2022 De 2/4 opphengsgummikubbene som holder motoren sammen med stammen er trolig fullstendig kaputte... Det skaper mekanisk kontakt og lager bankelyd. Den dårligste nyheten er at de er vriene å få skrudd opp uten at en vrir av boltene... Høres kanskje rart ut men jeg ville startet med å reparere stammeopphenget, også sett på resten etterpå... Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 2.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2022 Men motoren slår kraftig fra side til side og det kommer ikke noe metall mot metall lyd? Ved høyere turtall går det helt over. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Mai.2022 Del på Facebook Svart 2.Mai.2022 Forsøk og juster forgassene skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 2.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2022 Er det disse...? Har aldri justert før... Når jeg søker på nett, ser det ut til at andre har to skruer på sidene, men jeg ser kun én per forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Mai.2022 Del på Facebook Svart 2.Mai.2022 sjøpølse skrev 26 minutter siden: Men motoren slår kraftig fra side til side og det kommer ikke noe metall mot metall lyd? Ved høyere turtall går det helt over. Det er nettopp det som tyder på at opphenget har ryke. Har det ryke mellom gummi og stålplate så kan det forklare hvorfor det ikke slår metall mot metall. Ved høyere turtall i gir forover, så strammes inn slakken, og den slutter å riste. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Mai.2022 Del på Facebook Svart 2.Mai.2022 sjøpølse skrev 4 minutter siden: Har aldri justert før... Vær så snill å juster med et lite skrujern og om du skal skru inn luftilskuddskruene (de har fjær under hodet) for å finne nullpunkt, så bruk kun fingertuppene, eller så skader du forgasseren for alltid. Motoren ser meget pen ut og kan ha blitt brukt deler av livet i ferskvann, så gå rolig fram. Særlig om du ikke har så mye erfaring med slike motorer. Anbefaler at du åpner messingskruene i bunnen av hver forgasser. Slik drenerer du forgasseren, og du får ut vann og smuss som samler seg i bunnen av forgasseren. ta noen pump på blæra på slangen slik at du får skylt litt. Så stenger du skruene og prøver motoren. Denne motoren har meget store hull i dysene i forhold dagens småmotorer, så den kan være selvrensende om du er heldig. Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 2.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2022 dieselfan skrev 20 minutter siden: Det er nettopp det som tyder på at opphenget har ryke. Har det ryke mellom gummi og stålplate så kan det forklare hvorfor det ikke slår metall mot metall. Ved høyere turtall i gir forover, så strammes inn slakken, og den slutter å riste. Ja, her sitter nok skruene bom fast :) Det var vanskelig nok å få av girhuset. Er det noen av delene på tegningen her du mener? Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 2.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2022 dieselfan skrev 5 minutter siden: Vær så snill å juster med et lite skrujern og om du skal skru inn luftilskuddskruene (de har fjær under hodet) for å finne nullpunkt, så bruk kun fingertuppene, eller så skader du forgasseren for alltid. Motoren ser meget pen ut og kan ha blitt brukt deler av livet i ferskvann, så gå rolig fram. Særlig om du ikke har så mye erfaring med slike motorer. Anbefaler at du åpner messingskruene i bunnen av hver forgasser. Slik drenerer du forgasseren, og du får ut vann og smuss som samler seg i bunnen av forgasseren. ta noen pump på blæra på slangen slik at du får skylt litt. Så stenger du skruene og prøver motoren. Denne motoren har meget store hull i dysene i forhold dagens småmotorer, så den kan være selvrensende om du er heldig. Tusen takk for gode tips! Ja, motoren har bare sett ferskvann tror jeg. Veldig fin! Har en delemotor også å plukke fra ved behov... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Mai.2022 Del på Facebook Svart 2.Mai.2022 Synkronisering: det er veldig viktig at begge forgassere er justert helt likt. Har du søkerblader, så kan du justere begge spjeld til 0.20mm og prøve om det hjelper (altså får penere gange) før du rører lufttilskuddskruene. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Mai.2022 Del på Facebook Svart 2.Mai.2022 sjøpølse skrev 7 minutter siden: Er det noen av delene på tegningen her du mener? Nei, de delene jeg snakker om er ikke på din tegning, er også mulig at du har sprengskisse fra en nyere motor? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Mai.2022 Del på Facebook Svart 2.Mai.2022 (redigert) ut fra dekoren på dekselet så ser det for meg ut som at det er 78/79 modell. .. men ser jo veldig fin ut under dekselet ja Redigert 2.Mai.2022 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 3.Mai.2022 Del på Facebook Svart 3.Mai.2022 TS - om du tar tak i øvre bakkant på motordekselet, og skyver/drar sideveis skal det ikke kunne beveges mye. Kjenner du at det er betydelig slakk her så er nok de gummidemperane kaputt, men de kan limes med samme lim som du kan skjøte O-ringer med, feks Loctite selger dette. Sist jeg prøvde å reparere slike var de ikke å få kjøpt hos min lokale Yamaha forhandler. Om de finner fra andre leverandører i "fjerne land" vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 3.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2022 ivar skrev for 12 timer siden: ut fra dekoren på dekselet så ser det for meg ut som at det er 78/79 modell. .. men ser jo veldig fin ut under dekselet ja Det er en 40FE med kode 6E9. Slik jeg forstår er det 1981-1983? Men det kan jo hende at selve dekslet er eldre. Stilig design på det. Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 3.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2022 dieselfan skrev 18 minutter siden: TS - om du tar tak i øvre bakkant på motordekselet, og skyver/drar sideveis skal det ikke kunne beveges mye. Kjenner du at det er betydelig slakk her så er nok de gummidemperane kaputt, men de kan limes med samme lim som du kan skjøte O-ringer med, feks Loctite selger dette. Sist jeg prøvde å reparere slike var de ikke å få kjøpt hos min lokale Yamaha forhandler. Om de finner fra andre leverandører i "fjerne land" vet jeg ikke. Tusen takk for god veiledning! Sjekker opp! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Mai.2022 Del på Facebook Svart 3.Mai.2022 sjøpølse skrev 11 minutter siden: Det er en 40FE med kode 6E9. Slik jeg forstår er det 1981-1983? om du finstuderer merkeplata, se om det er en innpreget bokstav i et av hjørnene. Denne angir prod.år. Tabell på marinshopen.se - motorguiden Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 3.Mai.2022 Del på Facebook Svart 3.Mai.2022 Nedre høyre hjørne på den motoren. Ikke lett å se... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Mai.2022 Del på Facebook Svart 3.Mai.2022 sjøpølse skrev for 2 timer siden: Det er en 40FE med kode 6E9 Ta gjerne med den opplysningen i trådtittel, så sparer de som hjelper deg masse tid, og like viktig.. Da blir det effektivt å søke for andre medlemmer med samme motor 👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 6.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2022 Kom ikke til med bladsøkeren uten å skru av den delen chocken satt på så det ut til. Da ville det vel vært behov for skifte av pakning, så jeg nøyde meg med en visuell sjekk. De så i alle fall ut til å stå relativt likt. Drenerte også forgasserene, men det var stort sett ren bensin som kom ut og ingen endring på gangen. Jeg justerte opp tomgangshastigheten litt og da ble det veldig mye bedre. Tenker dette er godt nok for nå :) Takk for fin hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.