Jump to content

Yamaha 40 hk ca 1982 slår som en snekke i lavt turtall og gir


sjøpølse

Recommended Posts

Hei!

 

Sønnen min har kjøpt en gammel Yamaha 40 hk fra ca 1982. Den starter med en gang og går som en drøm på høy fart. Den holder seg greit på tomgang, men når den er i gir og tomgang hopper og banker den fælt. Den høres rett og slett ut som en snekke på lavt turtall og gir. Antar det er at den nesten kutter ut, men klarer så vidt å holde seg i drift.

 

Har byttet plugger uten hell, og testet på tomgang (ikke i gir) at jeg kan ta ut en og en plugg uten problem.

 

Forsøkte å filme, men lyden kommer ikke helt godt igjennom ser det ut til.

 

Håper noen kan hjelpe meg på rett vei!

 

 

 

 

Snapchat-24289033.jpg

Snapchat-972148738.jpg

Snapchat-288962453.jpg

Link to post

De 2/4 opphengsgummikubbene som holder motoren sammen med stammen er trolig fullstendig kaputte...

Det skaper mekanisk kontakt og lager bankelyd.

Den dårligste nyheten er at de er vriene å få skrudd opp uten at en vrir av boltene...

Høres kanskje rart ut men jeg ville startet med å reparere stammeopphenget, også sett på resten etterpå...

Link to post
sjøpølse skrev 26 minutter siden:

Men motoren slår kraftig fra side til side og det kommer ikke noe metall mot metall lyd?

 

Ved høyere turtall går det helt over.

Det er nettopp det som tyder på at opphenget har ryke. Har det ryke mellom gummi og stålplate så kan det forklare hvorfor det ikke slår metall mot metall.

 

Ved høyere turtall i gir forover, så strammes inn slakken, og den slutter å riste.

Link to post
sjøpølse skrev 4 minutter siden:

Har aldri justert før...

Vær så snill å juster med et lite skrujern og om du skal skru inn luftilskuddskruene (de har fjær under hodet) for å finne nullpunkt, så bruk kun fingertuppene, eller så skader du forgasseren for alltid.

 

Motoren ser meget pen ut og kan ha blitt brukt deler av livet i ferskvann, så gå rolig fram. Særlig om du ikke har så mye erfaring med slike motorer.

 

Anbefaler at du åpner messingskruene i bunnen av hver forgasser. Slik drenerer du forgasseren, og du får ut vann og smuss som samler seg i bunnen av forgasseren. ta noen pump på blæra på slangen slik at du får skylt litt. Så stenger du skruene og prøver motoren.

Denne motoren har meget store hull i dysene i forhold dagens småmotorer, så den kan være selvrensende om du er heldig.

Link to post
dieselfan skrev 20 minutter siden:

Det er nettopp det som tyder på at opphenget har ryke. Har det ryke mellom gummi og stålplate så kan det forklare hvorfor det ikke slår metall mot metall.

 

Ved høyere turtall i gir forover, så strammes inn slakken, og den slutter å riste.

Ja, her sitter nok skruene bom fast :) Det var vanskelig nok å få av girhuset.

 

Er det noen av delene på tegningen her du mener?

2.PNG

Link to post
dieselfan skrev 5 minutter siden:

Vær så snill å juster med et lite skrujern og om du skal skru inn luftilskuddskruene (de har fjær under hodet) for å finne nullpunkt, så bruk kun fingertuppene, eller så skader du forgasseren for alltid.

 

Motoren ser meget pen ut og kan ha blitt brukt deler av livet i ferskvann, så gå rolig fram. Særlig om du ikke har så mye erfaring med slike motorer.

 

Anbefaler at du åpner messingskruene i bunnen av hver forgasser. Slik drenerer du forgasseren, og du får ut vann og smuss som samler seg i bunnen av forgasseren. ta noen pump på blæra på slangen slik at du får skylt litt. Så stenger du skruene og prøver motoren.

Denne motoren har meget store hull i dysene i forhold dagens småmotorer, så den kan være selvrensende om du er heldig.

Tusen takk for gode tips! Ja, motoren har bare sett ferskvann tror jeg. Veldig fin! Har en delemotor også å plukke fra ved behov...

Link to post

TS - om du tar tak i øvre bakkant på motordekselet, og skyver/drar sideveis skal det ikke kunne beveges mye. Kjenner du at det er betydelig slakk her så er nok de gummidemperane kaputt, men de kan limes med samme lim som du kan skjøte O-ringer med, feks Loctite selger dette.

Sist jeg prøvde å reparere slike var de ikke å få kjøpt hos min lokale Yamaha forhandler. Om de finner fra andre leverandører i "fjerne land" vet jeg ikke.

Link to post
ivar skrev for 12 timer siden:

ut fra dekoren på dekselet så ser det for meg ut som at det er 78/79 modell. 

 

.. men ser jo veldig fin ut under dekselet ja :smiley:


Det er en 40FE med kode 6E9. Slik jeg forstår er det 1981-1983? Men det kan jo hende at selve dekslet er eldre. Stilig design på det.

Link to post
dieselfan skrev 18 minutter siden:

TS - om du tar tak i øvre bakkant på motordekselet, og skyver/drar sideveis skal det ikke kunne beveges mye. Kjenner du at det er betydelig slakk her så er nok de gummidemperane kaputt, men de kan limes med samme lim som du kan skjøte O-ringer med, feks Loctite selger dette.

Sist jeg prøvde å reparere slike var de ikke å få kjøpt hos min lokale Yamaha forhandler. Om de finner fra andre leverandører i "fjerne land" vet jeg ikke.

Tusen takk for god veiledning! Sjekker opp!

Link to post
sjøpølse skrev 11 minutter siden:

Det er en 40FE med kode 6E9. Slik jeg forstår er det 1981-1983?

 

om du finstuderer merkeplata, se om det er en innpreget bokstav i et av hjørnene.  Denne angir prod.år. 

Tabell på marinshopen.se - motorguiden

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Kom ikke til med bladsøkeren uten å skru av den delen chocken satt på så det ut til. Da ville det vel vært behov for skifte av pakning, så jeg nøyde meg med en visuell sjekk. De så i alle fall ut til å stå relativt likt. Drenerte også forgasserene, men det var stort sett ren bensin som kom ut og ingen endring på gangen.

 

Jeg justerte opp tomgangshastigheten litt og da ble det veldig mye bedre. Tenker dette er godt nok for nå :)

Takk for fin hjelp!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...