Jump to content

Behandling av teak (som ikke skal trås på)

Arne Henriksen

Recommended Posts

God kveld! 

Trosset det iskalde være i helga og fikk frisket opp det meste av teaken på Nauticat'en med Snappy Teak-Nu.  Hva er det beste å smøre på topplista på rekka og andre smådetaljer?
Tenker å få en løsning som gjør at jeg slipper å jobbe meg ihjel, men samtidig beskytter teaken og holder seg pent. Owatrol D1 i en passende mengde strøk, kan det funke?

IMG_6272.jpeg.a86f375fd9e786e36e035df22b8a3cec.jpeg

IMG_6274.jpeg.4e3c140b093f27d19ea8986676a4555d.jpeg

IMG_6277.jpeg.be082d8abb0b7275b0e2172280b0c19f.jpeg

IMG_6270.jpeg.e86e359b6717fde7aa66c01154104c51.jpeg

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Har prøvd alt fra Royalolje via Epifanes til saltvann blandet med Klorin. Men siden 2015 har jeg bare brukt Höveling Teak Sealer og den gjør meg noenlunde lykkelig. Varer ikke evig men ser grei ut og klar for kjapp oppfrisking om våren igjen. Det kan jeg ikke si om noen av alternativene. Har bare brukt ett strøk. Kan nok med god samvittighet spandere to. Og du får garantert ørten andre innspill som peker i en helt annen retning.

Takk for svar!

Ser ut som begge disse egentlig er for teakdekk?
Der har jeg allerede kjøpt  Snappy Teak Sealer som skal gå sammen med det jeg har renset med, men tenkte å få noe mer dekkende på rekkverk og smådetaljer.. mulig det funker med teak sealer der også..

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev for 7 timer siden:

Takk for svar!

Ser ut som begge disse egentlig er for teakdekk?
Der har jeg allerede kjøpt  Snappy Teak Sealer som skal gå sammen med det jeg har renset med, men tenkte å få noe mer dekkende på rekkverk og smådetaljer.. mulig det funker med teak sealer der også..

Kommer vel an på hva du vil ha. Jeg liker matt look og har aversjon mot alt som lager film på teaken. Höveling (Golden Teak Sealer 3) gir litt farge og gjør teaken ganske vannavstøtende i lang tid uten at den blir glatt. Du skal sikkert av og til trå på rekka også? ?

Jeg er helt på linje med Fantine her, i tillegg liker jeg at teaken har en gylden farge. 
Jeg har ikke benyttet Snappy teak sealer tidligere så kan ikke uttale meg om den, men ser du skriver at denne skal «gå sammen» med rensen. Det mistenker jeg er et salgstriks. :-) Du står helt fritt til å bruke hvilket som helst produkt etter rens. 
Holdbarhet og utseende bør bestemme produktet du går for. 
Jeg hadde uansett benyttet samme produkt på dekk og «rekkverk» for å få et unisont resultat uten fargeforskjell. 
Her er en tråd hvor det på side to ligger bilder av sluttresultat for Høveling og Sealer fra Sandøy. 

Teak er et fantastisk materiale.

Jeg har noen bord som ble plukket av et engelsk krigsskip som var til ombygging på Rubbestadneset i 1931. De har hatt et langt liv bla som dører på et uthus som etterhvert ble uten tak. Da ble dørene bare satt innenfor muren-i friluft.

I dag får de nytt liv som utedodør og jeg tar hull for dørklinke. En halv millimeter med grått ytterst, så er det friskt treverk som tilogmed lukter friskt.

Kan ikke finne antydning til maling ol, så jeg tviler på at de har vært behandlet noen gang.

IMG_20220503_205231.jpg

Mons

mons skrev for 3 timer siden:

En halv millimeter med grått ytterst, så er det friskt treverk som tilogmed lukter friskt.

God og malmen furu (og forsåvidt også andre feite treslag av typen bartre) kan oppnå lignende egenskaper som teak. Gråner i overflaten og opptrer som friskt og uskadet under, holdbart og motstandsdyktig mot råte. Ut fra bildet ditt her tenker jeg mer i de baner (altså malmen furu) enn teak, i følge bildet er virket ganske lyst og har tydelige årringer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...