Jump to content

Edit History

s-bgaare

s-bgaare

TS. skrev On 21.5.2022 at 20.10:

Anbefaler å koble fra dynamoen kun elektrisk, slik at du får kjørt med kjøling. Og koble lading via landstrøm. Da kan du ligge ved brygga og testkjøre over lenger tid. For å se om feilene uteblir med utkoblet dynamo. Trolig holder det å kun koble fra spenning til magnetisering, som ofte går via støpsel/ plugg. Altså bare å plugge ut dynamoen elektrisk, ingen skruing. Men kjenner ikke nøyaktig din modell.

 

"Den gamle originale dynamo gikk i stykker i vinter."

Jeg anbefaler å undersøke hva som er feil ved den gamle dynamoen. Som regel er det børstene som er utslitt, når den slutter å lade. Disse kan ofte byttes for en lav sum. Da har du også reserve dynamo.

 

Når en feilsøker er det viktig å ikke trekke for raske konklusjoner. Så det er ikke sikkert dynamoen er årsaken. Men det er ikke utelukket foreløpig.

 

 

Ja, du har sikkert rett, men det er litt tungvint. Jeg må løsne dynamo for å komme til ledningene. Har bare to, en positiv og en til jord, men de sitter litt for trangt til. ..., men må jeg, så må jeg. Imidlertid var resultatet ved test uten dynamopåheng iøynefallende. Ingen alarm og ingen uren gange. Resultatet med påhengt dynamo var nærmest umiddelbar uren gange.

Derimot kan jeg ikke forstå hvordan strøm/spenning fra dynamo kan påvirke motorstyringen.

Dette skjedde umiddelbart etter at jeg monterte ny dynamo. Denne leverte litt for liten ladespenning og ble rettet opp av Fredrikstad Vikleverksted. Jeg mener de skiftet dioder eller noe slikt. Jeg fikk dynamoen tilbake og spennende var fin. Uren gange opptrådte med en gang jeg testet den, men da gikk tankene mine mot fuelsystemet og sensorene der.

Så nå lurer jeg på om STRØM er STRØM, eller det kan være forskjelligt? 

Jeg må forhøre meg litt og gjerne tenke litt. 

Ja, jeg har tatt vare på den gamle originale dynamo.

Jeg skal undersøke om det er noen på Haugalandet som kan sjekke og/eller reparere den, for så å montere den på motoren for en test. Jeg har tidligere spurt Fredrikstad Vikleverksted om de kan reparere den og fikk positivt svar, men det hadde vært fint å få utført det i nærmiljøet.

Kommer tilbake med info.

s-bgaare

s-bgaare

TS. skrev On 21.5.2022 at 20.10:

Anbefaler å koble fra dynamoen kun elektrisk, slik at du får kjørt med kjøling. Og koble lading via landstrøm. Da kan du ligge ved brygga og testkjøre over lenger tid. For å se om feilene uteblir med utkoblet dynamo. Trolig holder det å kun koble fra spenning til magnetisering, som ofte går via støpsel/ plugg. Altså bare å plugge ut dynamoen elektrisk, ingen skruing. Men kjenner ikke nøyaktig din modell.

 

"Den gamle originale dynamo gikk i stykker i vinter."

Jeg anbefaler å undersøke hva som er feil ved den gamle dynamoen. Som regel er det børstene som er utslitt, når den slutter å lade. Disse kan ofte byttes for en lav sum. Da har du også reserve dynamo.

 

Når en feilsøker er det viktig å ikke trekke for raske konklusjoner. Så det er ikke sikkert dynamoen er årsaken. Men det er ikke utelukket foreløpig.

 

 

Ja, du har sikkert rett, men det er litt tungvint. Jeg må løsne dynamo for å komme til ledningene. Har bare to, en positiv og en til jord, men de sitter litt for trangt til. ..., men må jeg, så må jeg. Imidlertid var resultatet ved test uten dynamopåheng iøynefallende. Ingen alarm og ingen uren gange. Resultatet med påhengt dynamo var nærmest umiddelbar uren gange.

Derimot kan jeg ikke forstå hvordan strøm/spenning fra dynamo kan påvirke motorstyringen.

Dette skjedde umiddelbart etter at jeg monterte ny dynamo. Denne leverte litt for liten ladespenning og ble rettet opp av Fredrikstad Vikleverksted. Jeg mener de skiftet dioder eller noe slikt. Jeg fikk dynamoen tilbake og spennende var fin. Uren gange opptrådte med en gang jeg testet den, men da gikk tankene mine mot fuelsystemet og sensorene der.

Så nå lurer jeg på om STRØM er STRØM, eller det kan være forskjelligt? 

Jeg må forhøre meg litt og gjerne tenke litt.



×
×
  • Create New...