Joerg Becker
Havelle skrev for 7 timer siden:Nå er kanskje ......rklaring på at motor fusker når dynamo er tilkoblet, men ikke ellers, selv om dynamo er helt fin.
Det er nettopp det vi ønsker å sile ut.
Bare s-bgaare er litt gjerrig med data.
s-bgaare skrev for 9 timer siden:Hei Jørg!
Jeg har testet med TOPPLADEDE batterier, både forbruk og start.
Samme resultat. Med dynamostrøm innkoblet går motoren ujevnt og jeg får alarm omtrent umiddelbart. Med dynamostrøm frakoblet går motoren fint, som en drøm. Med dynamostrøm frakoblet og en 220V lader innkoblet går den også fint, som en drøm på alle turtall.
Nå har jeg sendt den originale dynamo, DELCO til Fredrikstad Vikleverksted for om mulig reparasjon. Elektrodrift i Haugesund kunne ikke teste eller reparere den. Der plukket de den i stykker for å sjekke børstene, som viste seg å være OK, og så fikk jeg dynamo tilbake i deler.
Den nye dynamo er demontert og vil bli kontrollert på DP-Filter i morgen. Dersom vi finner ut av at den er ødelagt, tatt skade, eller får mistanke om at den ikke er helt OK etter kjøring uten positiv ledningstilkopling vil også denne bli sendt til Fredrikstad Vikleverksted for reparasjon.
Så fint.
For oss er det jo viktig med data på veien, ikke bare med resultatet etter hvert.
Kunne du også oppvarte med de spenningene du målte -mens- du fikk testet?
Når startbatteriene er toppladet (nå forutsatt bly),
og da forsyner motoren med f.eks. 12,8V (vanlig, antatt hvilespenning), da går motoren fint som du sier.
- Hvor høy spenning (Volt med desimaler) målte du mens dynamoen var på?
- Hvilken spenning så du på startbatteriet når bare laderen var på?
=> Rakk laderen å løfte spenningen på samme høyde som dynamoen gjorde?
Det jeg er interessert i er om begge spenningskilder fikk levert samme spenning.
Er det tilfellet med lik sluttspenning på dine da fulle batterier, da blir det i grunn kun noe feil på enten dioder eller spole som siste mulighet.
Men det ville da undre meg når ikke dette ble oppdaget i F-Stad,
med mindre dere fikk knekt dynamoen først etter hvert, mens dere eksperimenterte.
....oscilloskop, jeg sier det jo nesten hver dag.
Da blir slike feilkilder isolert ila. bare få minutter.
Jørg