Jump to content

Edit History

s-bgaare

s-bgaare

Joerg Becker skrev On 1.6.2022 at 9.04:

Det er nettopp det vi ønsker å sile ut.
Bare s-bgaare er litt gjerrig med data. :smiley:

 

 

Så fint. :smiley:
For oss er det jo viktig med data på veien, ikke bare med resultatet etter hvert.
Kunne du også oppvarte med de spenningene du målte -mens- du fikk testet?

Når startbatteriene er toppladet (nå forutsatt bly),
og da forsyner motoren med f.eks. 12,8V (vanlig, antatt hvilespenning), da går motoren fint som du sier.

- Hvor høy spenning (Volt med desimaler) målte du mens dynamoen var på?

- Hvilken spenning så du på startbatteriet når bare laderen var på?
=> Rakk laderen å løfte spenningen på samme høyde som dynamoen gjorde? 

Det jeg er interessert i er om begge spenningskilder fikk levert samme spenning.
Er det tilfellet med lik sluttspenning på dine da fulle batterier, da blir det i grunn kun noe feil på enten dioder eller spole som siste mulighet.
Men det ville da undre meg når ikke dette ble oppdaget i F-Stad,
med mindre dere fikk knekt dynamoen først etter hvert, mens dere eksperimenterte.

....oscilloskop, jeg sier det jo nesten hver dag.
Da blir slike feilkilder isolert ila. bare få minutter.

:seeya:
Jørg 

Hallo igjen, alle sammen!

Det tar litt tid for at jeg skal "få ut fingern" og få gjort noe. Enkelte dager er jeg mer eller mindre invalid og må holde køya pga smerter, men pø om pø får jeg gjort noe.

* Den gamle DELCO-dynamo er i Fredrikstad for reparasjon. Venter på den.

 

Så var det noen tanker om batterier og spenninger ved forskjellige tester.

 

* Ja, det er relativt store bly-batterier jeg har i båten.

 

* Batterispenning både på start- og forbruksbatterier har ved teststart uten dynamo vært fra 13,5 til 14,1V. I løpet av testen har spenningen falt ned mot 13V og under.

 

* Ved dynamo påkoblet har spenningen vært 14,1V til 14,2V. Motoren har da jukset ved lavt turtall, men gått fint på høyere turtall.

 

* Toppladede batterier som har stått en dag uten lading har vist spenning på 13,5V til 13,8V.

Dersom 220V-laderen står på lenge kommer spenningen opp i 14,1 - 14,2 V.

 

* 220V-lader (CENTAUR 12V 50A med 3 uttak) løfter spenningen opp til 14,1V - 14,2V over tid, men spenningen faller når batteriene står uten lading.

 

* Det blir spurt om laderen rakk å løfte spenningen like høyt som dynamoen gjorde. 

dersom du tenker deg i testsammenheng er svaret nei, men over tid klarte den store laderen (250A) å løfte spenningen ganske høyt.

 

* Jeg har gjort nye tester, 2 stk. uten dynamo, men med batterilader koblet opp på dynamoledningene hvor pluss og minus fra dynamo går til henholdsvis pluss og minus på startmotoren . Ved den første testen hadde jeg en lader på 12V og 25A. Ved start var batterispenningen 13,2V ved teststart. Motoren gikk som en drøm på alle turtall. Ingen alarm. Testen varte i omkring 30 minutter.

 

* Ved test nr. 2 hadde jeg en større 12V-lader med 250A.  Ved teststart var spenningen 13,2V. Etter som testen forløp økte spenningen til 13,8V. Dette viste seg både på batteriladeren og i båtens voltmeter i 12-Volts-skapet. Laderen hadde da et pådrag på 70% i henhold til laderens display. Testen varte i omkring 45 minutter og motoren ble kjørt med varierende turtall, men mest på idle speed, 600 RPM.

 

* Det blir nevnt at det er underlig at Fredrikkstad ikke oppdaget feil ved dynamo da de justerte opp ladespenningen. Dette kan jeg ikke svare på, men BOSCH-dynamoen skal inn til Fredrikkstad når jeg har fått DELCO-dynamo i retur.

 

Den faste 220-Volts-laderen, Centaur lader 3 banker samtidig, Forbruksbatterier (3 store batterier), Hovedmotors startbatteri og Thrusternes/Ankerwinchenes batterier (2 batterier).

Det samme skal båtens dynamo gjøre.

Strømmen blir fordelt via 3 positive (+) samleskinner, 1 negativ (-) samleskinne som styres av 2 styk. VSR BEP 300A og  solenoider (elektromagnetiske hovedbrytere).

 

* Båten har:

3 stk. positive (+) samleskinner for 12V strøm og en negativ (-) samleskinne.

2 stk. Voltage Sensitive Relay, VSR BEP 300A.

5 stk. Solenoider.

- Housebatteri (Forbruk).

- Hovedmotor Startbatteri.

- Generator Startbatteri (lades kun av generator når denne går).

- Baug-thruster og sikring 300A.

- Akter-thruster og sikring 300A.

 

* Motorstyringen består av 2 stk. SmartCraft, en på henholdsvis hver av manøverplassene samt kontrollboks på motoren, MICROSIMRAAE 0005 000.

Denne (på motoren) er knyttet opp mot 12V supply via egne ledninger, 1 positiv RØD og 1 negativ SORT.

 

* Rett over strømkoblingen er det et grått ratt, eller en "skruknott".

Er det noen som vet hva denne knotten er til for?

 

* På motoren har boksen betegnelsen:

CUMMINS PIN - 4929301

DATE CODE - 011105

COUNTRY OF ORIGIN: USA

SV: MICROSIMRAAE 0005 000

 

Jeg skal legge ved et strømskjema, ei skisse og noen bilder fra storesrommet/Lazaret hvor batteriene oppbevares.

Ellers venter jeg på renovert DELCO-dynamo fra Fredrikstad. Når den ankommer returnerer jeg BOSCH-dynamoen til Fredrikstad for kontroll og eventuell reparasjon.

 

NB. Dere får bære over med min treghet, men noen dager er jeg så dårlig at det blir å ligge i køya og knaske smertestillende, men stort sett klarer jeg å holde på humøret.

Jeg tenker nok at sommeren skal bli bra. Krysser fingrene.

 

 

 

33)-STRØMDIAGRAM0002.jpg

2)Motorstyring Strøm.jpg

3)MICROSIMRAAE - 0005 000.jpg

23)CENTAUR Batterilader 12V (+3) 50Amper.jpg

22)SAMLESKNNE POSITIV + Laderledning.jpg

21)VSR BEP 300A.jpg

20)SAMLESKNNE  POSITIV + Laderledning.jpg

19)SOLENOID H.MOTOR.jpg

18)VSR BEP 300A.jpg

17)SAMLESKNNE PLUSS + Laderledning.jpg

16)Solenoid STERN Thruster + Sikring 300A.jpg

15)SAMLESKNNE MINUS.jpg

14)SOLENOID GENERATOR.jpg

13)Ledninger MIKUNI Sikringer.jpg

12)Ledning Relestrøm + SIKRINGER.jpg

6)Batt. H.Motor START.jpg

4)Battery STERN Thruster.jpg

8)Batt.ledning begge Thrustere.jpg

24) BATTERI FORBRUK 1 + MIKUNI-strøm.jpg

25) BATTERI FORBRUK 2.jpg

26) BATTERI FORBRUK 3.jpg

s-bgaare

s-bgaare

Joerg Becker skrev On 1.6.2022 at 9.04:

Det er nettopp det vi ønsker å sile ut.
Bare s-bgaare er litt gjerrig med data. :smiley:

 

 

Så fint. :smiley:
For oss er det jo viktig med data på veien, ikke bare med resultatet etter hvert.
Kunne du også oppvarte med de spenningene du målte -mens- du fikk testet?

Når startbatteriene er toppladet (nå forutsatt bly),
og da forsyner motoren med f.eks. 12,8V (vanlig, antatt hvilespenning), da går motoren fint som du sier.

- Hvor høy spenning (Volt med desimaler) målte du mens dynamoen var på?

- Hvilken spenning så du på startbatteriet når bare laderen var på?
=> Rakk laderen å løfte spenningen på samme høyde som dynamoen gjorde? 

Det jeg er interessert i er om begge spenningskilder fikk levert samme spenning.
Er det tilfellet med lik sluttspenning på dine da fulle batterier, da blir det i grunn kun noe feil på enten dioder eller spole som siste mulighet.
Men det ville da undre meg når ikke dette ble oppdaget i F-Stad,
med mindre dere fikk knekt dynamoen først etter hvert, mens dere eksperimenterte.

....oscilloskop, jeg sier det jo nesten hver dag.
Da blir slike feilkilder isolert ila. bare få minutter.

:seeya:
Jørg 

Hallo igjen, alle sammen!

Det tar litt tid for at jeg skal "få ut fingern" og få gjort noe. Enkelte dager er jeg mer eller mindre invalid og må holde køya pga smerter, men pø om pø får jeg gjort noe.

* Den gamle DELCO-dynamo er i Fredrikstad for reparasjon. Venter på den.

 

Så var det noen tanker om spenninger ved forskjellige tester.

* Batterispenning både på start- og forbruksbatterier har ved teststart uten dynamo vært fra 13,5 til 14,1V. I løpet av testen har spenningen falt ned mot 13V og under.

 

* Ved dynamo påkoblet har spenningen vært 14,1V til 14,2V. Motoren har da jukset ved lavt turtall, men gått fint på høyere turtall.

 

* Toppladede batterier som har stått en dag uten lading har vist spenning på 13,5V til 13,8V.

 

* 220V-lader (CENTAUR 12V 50A med 3 uttak) løfter spenningen opp til 14,1V - 14,2V over tid, men spenningen faller når batteriene står uten lading.

 

* Jeg har gjort nye tester, 2 stk. uten dynamo, men med batterilader koblet opp på dynamoledningene hvor pluss og minus fra dynamo går til henholdsvis pluss og minus på startmotoren . Ved den første testen hadde jeg en lader på 12V og 25A. Ved start var batterispenningen 13,2V ved teststart. Motoren gikk som en drøm på alle turtall. Ingen alarm. Testen varte i omkring 30 minutter.

 

* Ved test nr. 2 hadde jeg en større 12V-lader med 250A.  Ved teststart var spenningen 13,2V. Etter som testen forløp økte spenningen til 13,8V. Dette viste seg både på batteriladeren og i båtens voltmeter i 12-Volts-skapet. Laderen hadde da et pådrag på 70% i henhold til laderens display. Testen varte i omkring 45 minutter og motoren ble kjørt med varierende turtall, men mest på idle speed, 600 RPM.

 

Den faste 220-Volts-laderen, Centaur lader 3 banker samtidig, Forbruksbatterier (3 store batterier), Hovedmotors startbatteri og Thrusternes/Ankerwinchenes batterier (2 batterier).

Det samme skal båtens dynamo gjøre.

Strømmen blir fordelt via 3 positive (+) samleskinner, 1 negativ (-) samleskinne som styres av 2 styk. VSR BEP 300A og  solenoider (elektromagnetiske hovedbrytere).

 

* Båten har:

3 stk. positive (+) samleskinner for 12V strøm og en negativ (-) samleskinne.

2 stk. Voltage Sensitive Relay, VSR BEP 300A.

5 stk. Solenoider.

- Housebatteri (Forbruk).

- Hovedmotor Startbatteri.

- Generator Startbatteri (lades kun av generator når denne går).

- Baug-thruster og sikring 300A.

- Akter-thruster og sikring 300A.

 

* Motorstyringen består av 2 stk. SmartCraft, en på henholdsvis hver av manøverplassene samt kontrollboks på motoren, MICROSIMRAAE 0005 000.

Denne (på motoren) er knyttet opp mot 12V supply via egne ledninger, 1 positiv RØD og 1 negativ SORT.

 

* Rett over strømkoblingen er det et grått ratt, eller en "skruknott".

Er det noen som vet hva denne knotten er til for?

 

* På motoren har boksen betegnelsen:

CUMMINS PIN - 4929301

DATE CODE - 011105

COUNTRY OF ORIGIN: USA

SV: MICROSIMRAAE 0005 000

 

Jeg skal legge ved et strømskjema, ei skisse og noen bilder fra storesrommet/Lazaret hvor batteriene oppbevares.

Ellers venter jeg på renovert DELCO-dynamo fra Fredrikstad. Når den ankommer returnerer jeg BOSCH-dynamoen til Fredrikstad for kontroll og eventuell reparasjon.

 

NB. Dere får bære over med min treghet, men noen dager er jeg så dårlig at det blir å ligge i køya og knaske smertestillende, men stort sett klarer jeg å holde på humøret.

Jeg tenker nok at sommeren skal bli bra. Krysser fingrene.

 

 

 

33)-STRØMDIAGRAM0002.jpg

2)Motorstyring Strøm.jpg

3)MICROSIMRAAE - 0005 000.jpg

23)CENTAUR Batterilader 12V (+3) 50Amper.jpg

22)SAMLESKNNE POSITIV + Laderledning.jpg

21)VSR BEP 300A.jpg

20)SAMLESKNNE  POSITIV + Laderledning.jpg

19)SOLENOID H.MOTOR.jpg

18)VSR BEP 300A.jpg

17)SAMLESKNNE PLUSS + Laderledning.jpg

16)Solenoid STERN Thruster + Sikring 300A.jpg

15)SAMLESKNNE MINUS.jpg

14)SOLENOID GENERATOR.jpg

13)Ledninger MIKUNI Sikringer.jpg

12)Ledning Relestrøm + SIKRINGER.jpg



×
×
  • Create New...