Jump to content

Edit History

Euromatic

Euromatic

Etter 12 år som lokalpolitiker skal det mye til å fornærme meg :smiley:

 

 

Når du legger ut spørsmål om råd i dette forumet tenker jeg at det enkleste er å forsøke å isolere feilen.

Jeg peker på en stor batteribank og derav liten dynamo. 

Det tar deg under ett minutt å koble fra 5 av 6 batterier for å se om du kan isolere feilen.

Du får selv velge om du vil bruke et par kalorier på dette.

Jeg skjønner ikke overhodet at du ikke vil prøve ut en enkel feilsøking fremfor å benkteste og bytte dynamorer.

Mulig du har bestemt deg hva feilen skal være og putter fingeren i øret.

 

Som sagt har jeg lang erfaring med Smartcraft montert på Cummins motorer.

Det er stort sett en ting som blir "slitt" i elektronikkens verden. Elektrolyttkondensatorer. Disse svekkes med tiden og varme er en akselerator i denne prosessen. Mange av disse er brukt for å sørge for immunitet fra andre støykilder. Når tiden går vil kapasitansen svekkes og påvirking fra annet utstyr kan forekomme.

En vekselstrømsdynamo gående på lavt turtall og høy belastning vil ikke gi en glatt likestrøm overhodet.

Selv om din batteribank er "fulladet" vil det gå relativt greie strømmer inn i den med dertil kraftige pulser grunnet lavt turtall.

 

Har den nye dynamoen samme diameter på reimskive? Disse er tilpasset turtallsområdet for motoren.

Man ønsker å ha en sakteroterende dynamo på en bensinmotor som fort kan gjøre 6000 omdreininger  og en med høyere turtall på en saktegående dieselmotor.

 

Spør gjerne om bakgrunn for påstander når får svar, men jeg tror ikke det er motiverende for mange som ønsker å bidra når du spiller inn ord som "Seriøs ?".

"Kan du forklare bakgrunnen for dine tanker?" er litt mer etter skikk og bruk etter min mening,

 

Du sier jo selv at du har upåklagelig drift i 13 år så da gjenstår det vel bare "magi" som gjør at du har havnet med feil i dag.

 

Snu de letteste steinene først når du leter etter feil. Det pleier ofte å være et godt utgangspunkt.

 

Jo saktere dynamoen går og jo høyere spenningen er, dess mer ripple får du. Se vedlegg

 

Skjermbilde 2022-06-10 kl. 11.21.44.png

Euromatic

Euromatic

Etter 12 år som lokalpolitiker skal det mye til å fornærme meg :smiley:

 

 

Når du legger ut spørsmål om råd i dette forumet tenker jeg at det enkleste er å forsøke å isolere feilen.

Jeg peker på en stor batteribank og derav liten dynamo. 

Det tar deg under ett minutt å koble fra 5 av 6 batterier for å se om du kan isolere feilen.

Du får selv velge om du vil bruke et par kalorier på dette.

Jeg skjønner ikke overhodet at du ikke vil prøve ut en enkel feilsøking fremfor å benkteste og bytte dynamorer.

Mulig du har bestemt deg hva feilen skal være og putter fingeren i øret.

 

Som sagt har jeg lang erfaring med Smartcraft montert på Cummins motorer.

Det er stort sett en ting som blir "slitt" i elektronikkens verden. Elektrolyttkondensatorer. Disse svekkes med tiden og varme er en akselerator i denne prosessen. Mange av disse er brukt for å sørge for immunitet fra andre støykilder. Når tiden går vil kapasitansen svekkes og påvirking fra annet utstyr kan forekomme.

En vekselstrømsdynamo gående på lavt turtall og høy belastning vil ikke gi en glatt likestrøm overhodet.

Selv om din batteribank er "fulladet" vil det gå relativt greie strømmer inn i den med dertil kraftige pulser grunnet lavt turtall.

 

Har den nye dynamoen samme diameter på reimskive? Disse er tilpasset turtallsområdet for motoren.

Man ønsker å ha en sakteroterende dynamo på en bensinmotor som fort kan gjøre 6000 omdreininger  og en med høyere turtall på en saktegående dieselmotor.

 

Spør gjerne om bakgrunn for påstander når får svar, men jeg tror ikke det er motiverende for mange som ønsker å bidra når du spiller inn ord som "Seriøs ?".

"Kan du forklare bakgrunnen for dine tanker?" er litt mer etter skikk og bruk etter min mening,

 

Du sier jo selv at du har upåklagelig drift i 13 år så da gjenstår det vel bare "magi" som gjør at du har havnet med feil i dag.

 

Snu de letteste steinene først når du leter etter feil. Det pleier ofte å være et godt utgangspunkt.



×
×
  • Create New...