Jump to content

Edit History

s-bgaare

s-bgaare

Joerg Becker skrev On 23.6.2022 at 12.53:

Dessverre kan jeg ikke henge med, jobben tar for mye tid nå siden uker.
Men heldigvis er Fantino og andre her, da går det videre.
Men ved skumlesing for å sjekke hvordan det går ser jeg at jeg mVSrangler noe.

Kan du forklare hvordan du kunne måle 0,03V (og flere andre laver enn batterispenning) når VSR pleier å være tilkoblet midt mellom 2 batteribanker?

=================BOSCH.
Redigert her:
NB: Ang omtalte magnetfelt.
Så klart kan magnetfelt og høyfrekvente fuske inn i både dataledninger,  sensorer, radio mv..
Men jeg regner med at du har byttet dynamoen,
men ikke lagt nye kabelforbindelser på tvers?

 

Hei Joerg Becker!

Forstår at du må prioritere.

Imidlertid har du vært til stor hjelp!

Det har også Fantino og mange andre vært!

Tusen takk til dere alle!

* VSR mellom to banker og måling 0,03 V...?

Det var nok fordi en eller annen spurte etter flere målinger.

Ellers viser målingen spenningsforskjellen mellom to banker.

Det ble målt med VSR både i åpen og stengt posisjon, men vi bryr oss ikke mer om det.

* Magnetfelt bryr vi oss heller ikke om.

* Dynamo... Ja, den er byttet. Den gamle DELCO døde og ble byttet med en ny BOSCH. Da startet problemet.

* Det er ikke lagt nye kabelforbindelser på tvers.

* Gammel DELCO ble sendt til Fredrikstad for reparasjon.

Regulatoren var kaputt. Ny ble bestilt inn. Måtte vente litt på delen.

Tirsdag 21/6-22 var jeg på båttur og fikk telefon fra Fredrikstad. Dynamo var reparert. I tillegg til regulator var det en løs forbindelse som hadde knekt regulatoren. Nå var dynamoen sjekket ut, også med ociloskop og fungerte utmerket. Den ville bli sent til meg samme dag.

Torsdag 23/6-22 fikk jeg SMS fra Posten om at pakke fra Fredrikstad var klar til å hentes i butikk. Vi satte kursen hjemover og hentet pakken. Byttet dynamo samme kveld og testet. 

* Dynamo og motor med motorstyring fungerte utmerket. Ladespenningen var utmerket. Ingen motorjuksing på idle speed. Sjekket hele turtallsregistret. Ingen juksing. Begge BEP VSR fungerer utmerket i auto både på lading og uttapping.

FANTASTISK...! Nå er det båtferie. Har med familie, barn og barnebarn.

Har avtalt med Fredrikstad Vikleverksted at jeg sender inn BOSCH-DYNAMO etter ferien slik at han kan få sjekket den ut og gjerne finne ut av hva som skapte forstyrrelser i motorstyringen.

Blir litt spennende å høre hva han finner ut av.

Jeg skal dele det med dere her.

*

*

*Så, nok en gang! Tusen takk til dere alle som har bidratt til å løse problemet mitt! Uten dere vet jeg ikke hva jeg hadde endt opp med.

TUSEN TAKK og god sommer til dere alle!

PS...! Mannskapet hilser også!

Mvh. s-bgaare.

 

 

s-bgaare

s-bgaare

Joerg Becker skrev On 23.6.2022 at 12.53:

Dessverre kan jeg ikke henge med, jobben tar for mye tid nå siden uker.
Men heldigvis er Fantino og andre her, da går det videre.
Men ved skumlesing for å sjekke hvordan det går ser jeg at jeg mVSrangler noe.

Kan du forklare hvordan du kunne måle 0,03V (og flere andre laver enn batterispenning) når VSR pleier å være tilkoblet midt mellom 2 batteribanker?

=================BOSCH.
Redigert her:
NB: Ang omtalte magnetfelt.
Så klart kan magnetfelt og høyfrekvente fuske inn i både dataledninger,  sensorer, radio mv..
Men jeg regner med at du har byttet dynamoen,
men ikke lagt nye kabelforbindelser på tvers?

 

EErtElHei Joerg Becker!

Forstår at du må prioritere.

Imidlertid har du vært til stor hjelp!

Det har også Fantino og mange andre vært!

Tusen takk til dere alle!

* VSR mellom to banker og måling 0,03 V...?

Det var nok fordi en eller annen spurte etter flere målinger.

Ellers viser målingen spenningsforskjellen mellom to banker.

Det ble målt med VSR både i åpen og stengt posisjon, men vi bryr oss ikke mer om det.

* Magnetfelt bryr vi oss heller ikke om.

* Dynamo... Ja, den er byttet. Den gamle DELCO døde og ble byttet med en ny BOSCH. Da startet problemet.

* Det er ikke lagt nye kabelforbindelser på tvers.

* Gammel DELCO ble sendt til Fredrikstad for reparasjon.

Regulatoren var kaputt. Ny ble bestilt inn. Måtte vente litt på delen.

Tirsdag 21/6-22 var jeg på båttur og fikk telefon fra Fredrikstad. Dynamo var reparert. I tillegg til regulator var det en løs forbindelse som hadde knekt regulatoren. Nå var dynamoen sjekket ut, også med ociloskop og fungerte utmerket. Den ville bli sent til meg samme dag.

Torsdag 23/6-22 fikk jeg SMS fra Posten om at pakke fra Fredrikstad var klar til å hentes i butikk. Vi satte kursen hjemover og hentet pakken. Byttet dynamo samme kveld og testet. 

* Dynamo og motor med motorstyring fungerte utmerket. Ladespenningen var utmerket. Ingen motorjuksing på idle speed. Sjekket hele turtallsregistret. Ingen juksing. Begge BEP VSR fungerer utmerket i auto både på lading og uttapping.

FANTASTISK...! Nå er det båtferie. Har med familie, barn og barnebarn.

Har avtalt med Fredrikstad Vikleverksted at jeg sender inn BOSCH-DYNAMO etter ferien slik at han kan få sjekket den ut og gjerne finne ut av hva som skapte forstyrrelser i motorstyringen.

Blir litt spennende å høre hva han finner ut av.

Jeg skal dele det med dere her.

*

*

*Så, nok en gang! Tusen takk til dere alle som har bidratt til å løse problemet mitt! Uten dere vet jeg ikke hva jeg hadde endt opp med.

TUSEN TAKK og god sommer til dere alle!

PS...! Mannskapet hilser også!

Mvh. s-bgaare.

 



×
×
  • Create New...