Jump to content

Edit History

s-bgaare

s-bgaare

Joerg Becker

 

Hallo igjen! 

Jeg har gått tilbake her og kikket på de forskjellige forslagene til mulige løsninger og årsaker, også 11./6.-22.

Ja, jeg kan være enig med deg. Ja, ikke bare kan, men er vel nå i ettertid ganske enig.

Imidlertid er det ikke alltid like lett for meg å "se bildet" når jeg kanskje ikke helt forstår "språket".

 

Da jeg mottok Bosch-Dynamoen i begynnelsen på oktober 2021 gav den ladespenning 12,8V. Falske alarmer og motorjuks på idle speed kom umiddelbart etter at dynamo var montert.

Fredrikstad Vikleverksted fikk dynamoen i retur og justerte ladespenningen opp til 14,4V.

Batteriladingen ble bra, også på lave turtall, men motorjuks og falske alarmer var fortsatt et problem.

 

Så var det at du og alle hjelperne kom inn i bildet. Det ble mange råd og tips. Forsøkte å forstå alt, men det var ikke alltid at jeg strakk til her. Hadde nok for liten eller ingen erfaring med det som skjedde. Imidlertid har jeg lært mye. En dynamo er ikke bare en dynamo og strøm er ikke nødvendigvis bare strøm.

 

Ja, diagnosen av 11./6.-22 er lettere å forstå nå, men der og da var det ikke så lett.

Du har sikkert dannet deg et bilde av FASIT selv om mitt hode ikke "ser det åpenbare".

En annen gang noe slikt inntreffer, noe som sannsynligvis ikke vil skje igjen med meg, vil jeg nok prøve å få "en tredje mann" til å "kikke over" gjenstanden for å finne FASIT innen jeg returnerer varen til leverandør.

Det er alltid godt å kunne forstå problemet samt vite eksakt hva problemet er.

 

Nok en gang: Tusen takk for støtte og hjelp!

 

Med vennlig hilsen s-bgaare.

 

PS.

Jeg har to japanske dieselvarmere som lager varm luft i båten, Mikuni MY30.

De har fungert utmerket fra 2008 og fram til nå.

Forrige eier mener han aldri har gjort noe med varmeapparatene.

De har bare fungert.

Den ene har jeg skiftet glødeplugg i en gang siden jeg overtok båten i 2015.

Den andre har jeg ikke løsnet en skrue på i løpet av alle disse år.

Nå har den ene "kjørt seg fast", stoppet opp.

Det kom skurrelyder/skrapelyder fra den innen den stanset.

Nå er vifta/motoren veldig treg å dreie rundt.

Motoren kan være kaputt eller at det er et lager/foring som er utslitt.

Noen her som vet hvor jeg får tak i deler, ny varmer av samme slag eller en brukt, Mikuni MY30?

Tja, nå har jeg spurt.

Kanskje jeg burde ta dette spørsmål opp i en "ny tråd".

Snakkes.

Mvh. s-bgaare.

s-bgaare

s-bgaare

Joerg Becker

 

Hallo igjen! 

Jeg har gått tilbake her og kikket på de forskjellige forslagene til mulige løsninger og årsaker, også 11./6.-22.

Ja, jeg kan være enig med deg. Ja, ikke bare kan, men er vel nå i ettertid ganske enig.

Imidlertid er det ikke alltid for meg å "se bildet" når jeg kanskje ikke helt forstår "språket".

 

Da jeg mottok Bosch-Dynamoen i begynnelsen på oktober 2021 gav den ladespenning 12,8V. Falske alarmer og motorjuks på idle speed kom umiddelbart.

Fredrikstad Vikleverksted fikk dynamoen i retur og justerte ladespenningen opp til 14,4V.

Batteriladingen ble bra, også på lave turtall, men motorjuks og falske alarmer var fortsatt et problem.

 

Så var det at du og alle hjelperne kom inn i bildet. Det ble mange råd og tips. Forsøkte å forstå alt, men det var ikke alltid at jeg strakk til her. Hadde nok for liten eller ingen erfaring med det som skjedde her. Imidlertid har jeg lært mye. En dynamo er ikke bare en dynamo og strøm er ikke nødvendigvis bare strøm.

 

Ja, diagnosen av 11./6.-22 er lettere å forstå nå, men der og da var det ikke så lett.

Du har sikkert dannet deg et bilde av FASIT selv om ikke mitt hode "ser det åpenbare".

En annen gang noe slikt inntreffer, noe som sannsynligvis ikke vil skje med meg, vil jeg nok prøve å få "en tredje mann" til å "kikke over" gjenstanden for å finne FASIT innen jeg returnerer varen til leverandør.

Det er alltid godt å kunne forstå problemet samt vite eksakt hva det er.

 

Nok en gang: Tusen takk for støtte og hjelp!

 

Med vennlig hilsen s-bgaare.

 

PS.

Jeg har to japanske dieselvarmere som lager varm luft i båten, Mikuni MY30.

De har fungert utmerket fra 2008 og fram til nå.

Forrige eier mener han aldri har gjort noe med varmeapparatene.

De har bare fungert.

Den ene har jeg skiftet glødeplugg i en gang siden jeg overtok båten i 2015.

Den andre har jeg ikke løsnet en skrue på i løpet av alle disse år.

Nå har den ene "kjørt seg fast", stoppet opp.

Det kom skurrelyder/skrapelyder fra den innen den stanset.

Nå er vifta/motoren veldig treg å dreie rundt.

Motoren kan være kaputt eller at det er et lager/foring som er utslitt.

Noen her som vet hvor jeg får tak i deler, ny varmer av samme slag eller en brukt, Mikuni MY30?

Tja, nå har jeg spurt.

Kanskje jeg burde ta dette spørsmål opp i en "ny tråd".

Snakkes.

Mvh. s-bgaare.



×
×
  • Create New...