Jump to content

Stive opp brygge med ekstra påle i mudderbunn

Mastiff

Recommended Posts

Brygga begynner å bli litt sjanglete etter å ha stått siden sent på 70-tallet en gang. Men å bygge ny er uaktuelt, blant annet fordi jeg ikke eier brygga, bare har bruksrett til den. Samtidig følger det vedlikeholdsplikt med bruksretten. Så jeg tenker at det beste er å fjerne plankene over den ytterste tverrbjelken, kjøre ned en ekstra påle et lite stykke fra, klosse opp og skru fast og legge på plankene igjen. Det fins selvsagt folk som gjør sånt med lektere og stort maskineri her i Mandal, men som innbitt gjerrigknark (og med litt mer båtutgifter enn fruen setter pris på, slagskipet i aluminium har nok en del av skylden siden den har ligget og nøkket litt i brygga i noen kulinger de siste par månedene) hadde det vært interessant å høre om noen tror det går an å gjøre det selv, med leid pålehammer. Jeg vil tippe at jeg bør ned et par meter i mudder/sandbunnen for å få skikkelig feste. Og det må vel være en viss tykkelse på stolpen, så kanskje noe sånt som en gammel telefonstolpe? Fins det noen pålehammer å leie som klarer sånt?

Dersom brygga bærer en minigraver så, lager du en bøtte av stål som går over enden til ospestammen du har fått tak på, lag bunnen av minimum 10mm plate. Får du ikke tak på riktig rørdimensjon så kutt det du får tak på i fire seksjoner og sveis dem til bunnplata. Så leier du Minigraver m pigghammer. Anbefaler en kubota kx19. Kjør hammeren sakte. koster 1000kr

@Taskeladden Det har egentlig ikke så mye å si. Det er bare jeg som bruker den brygga, så hvis den raser sammen, har jeg ikke lenger brygge. De gir blanke f... i om den raser, da blir det "tilbakeført til naturen".

Takk for forslagene, men alt som har med dugnad å gjøre, går nok ikke. Jeg har ingen som kan hjelpe meg, andre enn fruen. Det hun kan gjøre, er å støtte stolpen mens jeg får den ned. Så jeg antar ut fra svarene, siden ingen nevner pålehammer, at det ikke går. Da blir det vedl å kontakte en sjøentreprenør.

Svart (redigert)

Dette blir en helt annen, og mye enklere jobb enn jeg trodde. Det viste seg at i motsetning til det jeg trodde, sto stolpene fremdeles greit, det var stagene til den som hadde løsnet uten at jeg hadde merket det. Det blir vel å bore inn noen bolter i stolpene for å feste stag, så jeg får stivet greiene ordentlig opp.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...