Mastiff Startet 3.Mai.2022 Del på Facebook Startet 3.Mai.2022 Brygga begynner å bli litt sjanglete etter å ha stått siden sent på 70-tallet en gang. Men å bygge ny er uaktuelt, blant annet fordi jeg ikke eier brygga, bare har bruksrett til den. Samtidig følger det vedlikeholdsplikt med bruksretten. Så jeg tenker at det beste er å fjerne plankene over den ytterste tverrbjelken, kjøre ned en ekstra påle et lite stykke fra, klosse opp og skru fast og legge på plankene igjen. Det fins selvsagt folk som gjør sånt med lektere og stort maskineri her i Mandal, men som innbitt gjerrigknark (og med litt mer båtutgifter enn fruen setter pris på, slagskipet i aluminium har nok en del av skylden siden den har ligget og nøkket litt i brygga i noen kulinger de siste par månedene) hadde det vært interessant å høre om noen tror det går an å gjøre det selv, med leid pålehammer. Jeg vil tippe at jeg bør ned et par meter i mudder/sandbunnen for å få skikkelig feste. Og det må vel være en viss tykkelse på stolpen, så kanskje noe sånt som en gammel telefonstolpe? Fins det noen pålehammer å leie som klarer sånt? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 3.Mai.2022 Del på Facebook Svart 3.Mai.2022 Er vedlikeholdsplikt og reperasjonsplikt det samme? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
dieselfan Svart 3.Mai.2022 Del på Facebook Svart 3.Mai.2022 Dersom brygga bærer en minigraver så, lager du en bøtte av stål som går over enden til ospestammen du har fått tak på, lag bunnen av minimum 10mm plate. Får du ikke tak på riktig rørdimensjon så kutt det du får tak på i fire seksjoner og sveis dem til bunnplata. Så leier du Minigraver m pigghammer. Anbefaler en kubota kx19. Kjør hammeren sakte. koster 1000kr Sitér dette innlegget Link to post
eapett Svart 3.Mai.2022 Del på Facebook Svart 3.Mai.2022 I båtforeningen vår kjørte vi ned stolper i sand/leire grunn med hjelp av en vannslange og ei taublokk. Vi brukte blokka til å sette press nedover på stokken. Så hadde vi en slange;+rør til å grave ut/vekk sanden under stokken. Det var effektivt som fy. Mener det var noe lignende av en liten brannpumpe vi brukte. Sitér dette innlegget Draco 2000DC Gt - En metamorfose fra daycab til skjærgårdsjepp Link to post
dieselfan Svart 3.Mai.2022 Del på Facebook Svart 3.Mai.2022 eapett skrev 55 minutter siden: Vi brukte blokka til å sette press nedover på stokken. Hva festa dere blokka i ? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 4.Mai.2022 Del på Facebook Svart 4.Mai.2022 Mastiff skrev for 8 timer siden: hadde det vært interessant å høre om noen tror det går an å gjøre det selv, Du kan jo prøve denne metoden: Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 4.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2022 @Taskeladden Det har egentlig ikke så mye å si. Det er bare jeg som bruker den brygga, så hvis den raser sammen, har jeg ikke lenger brygge. De gir blanke f... i om den raser, da blir det "tilbakeført til naturen". Takk for forslagene, men alt som har med dugnad å gjøre, går nok ikke. Jeg har ingen som kan hjelpe meg, andre enn fruen. Det hun kan gjøre, er å støtte stolpen mens jeg får den ned. Så jeg antar ut fra svarene, siden ingen nevner pålehammer, at det ikke går. Da blir det vedl å kontakte en sjøentreprenør. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Mai.2022 Del på Facebook Svart 4.Mai.2022 Slå eller spyl ned en 2x4" og /eller kamjern 25mm tre deretter plastrør på utsiden og slå det godt ned i mudderet, fyll så opp røret med betong. Da skal det stå noen tiår. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 4.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2022 Den der hørtes faktisk ut som den gikk an å gjøre selv, takk! Kamjern bør jo være lettere å slå ned. Hvor tykt plastrør tenker du da? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Mai.2022 Del på Facebook Svart 4.Mai.2022 Avhengig av dybde, fra 4" og oppover ( På hytta brukte vi 6", 2,5 m dybde, har holdt siden 1988 ) Slette plastrør får heller ikke isen tak i. Trestolper risikerer å bli løftet opp. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 4.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2022 Det har ikke vært mer enn noen millimeter issørpe på Nordfjorden på de siste ti årene, heldigvis. For jeg har jo båten ute hele året. Men da skal jeg se om jeg kan få hamret et 6" jern et par meter nedi bunnen. Det er rundt halvannen meter dypt vann her. Sitér dette innlegget Link to post
eapett Svart 6.Mai.2022 Del på Facebook Svart 6.Mai.2022 dieselfan skrev On 4.5.2022 at 0.35: Hva festa dere blokka i ? toppen av stokken, tau rundt ta en titt på denne så ser du hva som skal til for å sette ned en stolpe. Sitér dette innlegget Draco 2000DC Gt - En metamorfose fra daycab til skjærgårdsjepp Link to post
Havarita Svart 6.Mai.2022 Del på Facebook Svart 6.Mai.2022 Sett også diagonal-stag under bjelkene. Da blir brygga stiv i horisontalplanet også. Skråstag mellom stolpene gir også ekstra stabilitet. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 9.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 (redigert) Dette blir en helt annen, og mye enklere jobb enn jeg trodde. Det viste seg at i motsetning til det jeg trodde, sto stolpene fremdeles greit, det var stagene til den som hadde løsnet uten at jeg hadde merket det. Det blir vel å bore inn noen bolter i stolpene for å feste stag, så jeg får stivet greiene ordentlig opp. Redigert 9.Mai.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.