Komodo
Komodo skrev 40 minutter siden:Hadde ikke du en egen tråd på dette for noen år siden? Mener vi diskuterte mulige løsninger for å få av reimhjulet i en bit.
Fant igjen tråden nå, og det var JRK som hadde den tråden:
dieselfan skrev for 13 timer siden:Har laget en hydraulisk 7.6T pusher til en spesiell girkasse.
Tror du det er plass til 6x M6 delesirkeldiameter 36mm på reimskiva?
Pusher diameter er 17mm, den kan modifiseres.
Tanken er å skru huset fast på reimskiva, støte mot akselen og på den måten skyve skiva av akselen.
Er skiva sterk nok og er det plass til verktøyet?
Under ser du mitt forslag til å trekke av reimskiva. Sitert ut fra den andre tråden som jeg linket til. I stedet for en trearmet avtrekker, kan man jo bare bruke en rund skive som man borer fire hull, et i senter med gjenger for avtrekkerskrue, og tre mindre hull for å skru i reimskiva:
Komodo skrev On 17.11.2020 at 13.25:Jeg ser at reimskiva har tre "eiker". Det som kan være et alternativ er å bore og gjenge opp et hull så nærme bosset som mulig, f.eks. i M6. Da kan man sette inn tre skruer og tekke med en trearmet avtrekker av denne sorten, fant ikke en med tre armer i farta. Det skal forundre meg om man ikke klarer å trekke av den reimskiva da. Litt konsentrert varme på bosset først med sur & gas og et passelig bend gjør susen:
Når det gjelder reparasjon av aksel så er nok metallisering ved blåse på pulver den beste løsningen, men det har vel de færreste mulighet til å gjøre selv. Vi hadde slikt utstyr der jeg jobbet før, men terskelen for å rigge det opp var så høy at jeg aldri tok det fram. Prinsippet er at man sprøyter på et pulver av f.eks. bronse eller messing med en skjærebrenner og ejektordyse. Akselen forvarmes, så dette er i prinsippet en form for lodding. Resultatet blir ekstremt bra, og slitestyrken og korrosjonsbestandigheten blir gjerne bedre enn på en original aksel. Det finnes jo firmaer som tilbyr dette, men det koster nok noen kroner vil jeg tro. Har gjort det selv også, men det er mange, mange år siden.