Jump to content

Kvalitet på VHF ?

El barco de Sol

Recommended Posts

For 2 år siden kjøpte jeg en Standard Horizon for fastmontering. Den funket ikke og fikk en ny på reklamasjon. Ved forsøk på radiotest iår så var VHF død! Har forstått at dersom det f.eks.er brudd i kabel til antenne,så ryker radioen!  Tenker nå kjøpe håndholdt,mulig mer stabil kvalitet?  Vil jeg da få kontakt med kystradio i  Oslofjorden,eller er rekkevidde for kort? Tilbake til fastmontert,finnes det radioer som har god kvalitet og som ikke dør om antenna kollapser?

Nei, du kan ikke regne med å nå kystradiostasjonene i Oslofjorden med bærbar VHF. Som du ser av kanalplanen ligger de få som dekker Oslofjorden svært spredt. Bærbar VHF egner seg best for skip-skip kommunikasjon over korte avstander. 

Spørsmålet om det finnes stasjoner som tåler full refleksjon på utgangstrinnet kan sikkert @Benji svare på. 

Bra at du får orden på det.

Om: VHF er ut og mobil inn?

NEI! Alt til sin bruk.

VHF inngår i et internasjonalt maritimt nettverk for sikkerhet til sjøs.

Mobil er for å lytte på Spotify og for å ringe hjem til mamma.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lazyjack skrev for 7 timer siden:

Nei, du kan ikke regne med å nå kystradiostasjonene i Oslofjorden med bærbar VHF. Som du ser av kanalplanen ligger de få som dekker Oslofjorden svært spredt. Bærbar VHF egner seg best for skip-skip kommunikasjon over korte avstander. 

Spørsmålet om det finnes stasjoner som tåler full refleksjon på utgangstrinnet kan sikkert @Benji svare på. 

Lykken1 skrev for 1 time siden:

Vært ombord. Tatt ut antenna fra radio,klippet av 2cm og montert. Så funker den!  Spørsmålet om håndholdt i Oslofjorden står. Flere erfaringer?  Eller er VHF ut og mobil inn?

Håndholdt i Oslofjorden - ja bedre enn ingen VHF.

Men som sakt før, kortere rekkevidde på de,men har hørt,og snakket med KR sør fra hankø over kanal 79 - ligger nord av Holmestrand på bærbar VHF.

Så på de fleste stder vi ferdes i Oslofjorden vil du nok få kontakt med KS sør uten større problem.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Bare en presisering vedr. mitt forrige svar:
Når jeg skrev at du ikke kan regne med å nå kystradiostasjoner med bærbar VHF så mente jeg akkurat det. Du kan ikke regne med det men ofte så vil det fungere. Med stasjonær VHF kan du regne med det :thumbsup:
Når det gjelder VHF kontra mobil så forestill deg følgede:
En nødsituasjon oppstår og du trenger hjelp. Er du heldig har du telefonnummeret til KR Sør, hvis ikke må du slå det opp på gule sider. Har du VHF har du kontakt på sekundet.
KR Sør vil anmode båter i området om å gå til din posisjon, det må selvsagt skje via VHF da de ikke vet hvem disse båtene er og langt mindre har telefonnummeret til dem. . Redningsskøyta sendes ut for å bistå deg og vil forsøke å få tak i deg samtidig som de holder kontakten med KR Sør og eventuelle båter i nærheten. Du ligger i tillegg kanskje å driver midt i leia og det er behov for å varsle Color Magic da den nærmer seg.
Prøv å se for deg håndtering av dette scenariet med bruk av mobil......

Redigert av Lazyjack (see edit history)

OG, med VHF med DSC (og GPS) så vet vi på Kystradioen hvor du er om du er i nød. Det er mildt sagt MYE rart når det gjelder å forklare hvor de er når de trenger hjelp. Mange har GPS, men når de skal lese opp posisjon og begynner med å lese opp tallene på modellnummeret på GPSen så kan det ta litt tid… Det er oftere og oftere at vi må være iPhone supporttelefon mens båten nærmer seg skjær fordi havaristen ikke aner hvordan de finner GPS-posisjonen… 

Når det gjelder håndholdt VHF så er det ikke noe nytt - slik har man hatt i nødetater og feks Røde kors i mange år, og håndholdt maritim VHF fungerer på samme måte. Du kan få god dekning på håndholdt, men som regel aldri så god som stasjonær radio. I Oslofjorden vil man ofte ha grei dekning, men er man i nød og bruker DSC knappen så vil alle som radioen dekker få alarmen. 
Hovedregelen er uansett at med håndholdt så er det mer uforutsigbart med dekning mot Kystradioens basestasjoner (uten at dette er Kystradioens feil egentlig).

I Oslofjorden er det verd å legge merke til at vår basestasjon på Halden har fått nytt utstyr i vinter etter at det er funnet problemer med utstyret som var der. Vi opplever mye bedre dekning og tilbakemelding fra fartøy er at de hører oss mye bedre. En annen endring som er gjort er at lyden ut fra oss har blitt skrudd opp (etter flere år med tilbakemeldinger fra oss og fartøy på at lyden er svak).

Det er også planlagt enda en basestasjon i indre Oslofjord i nærmeste tid. Og om man skulle oppleve at Mjøsa snart blir fylt opp med vann så vil det også komme en ny basestasjon sør på Mjøsa. 

LI4000 skrev 18 minutter siden:

OG, med VHF med DSC (og GPS) så vet vi på Kystradioen hvor du er om du er i nød. Det er mildt sagt MYE rart når det gjelder å forklare hvor de er når de trenger hjelp. Mange har GPS, men når de skal lese opp posisjon og begynner med å lese opp tallene på modellnummeret på GPSen så kan det ta litt tid… Det er oftere og oftere at vi må være iPhone supporttelefon mens båten nærmer seg skjær fordi havaristen ikke aner hvordan de finner GPS-posisjonen… 

Når det gjelder håndholdt VHF så er det ikke noe nytt - slik har man hatt i nødetater og feks Røde kors i mange år, og håndholdt maritim VHF fungerer på samme måte. Du kan få god dekning på håndholdt, men som regel aldri så god som stasjonær radio. I Oslofjorden vil man ofte ha grei dekning, men er man i nød og bruker DSC knappen så vil alle som radioen dekker få alarmen. 
Hovedregelen er uansett at med håndholdt så er det mer uforutsigbart med dekning mot Kystradioens basestasjoner (uten at dette er Kystradioens feil egentlig).

I Oslofjorden er det verd å legge merke til at vår basestasjon på Halden har fått nytt utstyr i vinter etter at det er funnet problemer med utstyret som var der. Vi opplever mye bedre dekning og tilbakemelding fra fartøy er at de hører oss mye bedre. En annen endring som er gjort er at lyden ut fra oss har blitt skrudd opp (etter flere år med tilbakemeldinger fra oss og fartøy på at lyden er svak).

Det er også planlagt enda en basestasjon i indre Oslofjord i nærmeste tid. Og om man skulle oppleve at Mjøsa snart blir fylt opp med vann så vil det også komme en ny basestasjon sør på Mjøsa. 

Var som en advarte meg en gang når jeg spurte hva det stod på plotter - jeg var ute etter posisjon - det står Garmin.

Fant han også, men....

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

LI4000 skrev 24 minutter siden:

DSC er hovedgrunnen til at vi har vhf og medlemskap i RS.

Flott redegjørelse. Hyggelige og flinke folk på kystradio.

LI4000 skrev 26 minutter siden:

En annen endring som er gjort er at lyden ut fra oss har blitt skrudd opp (etter flere år med tilbakemeldinger fra oss og fartøy på at lyden er svak).

Endelig! Dette har jeg savnet lenge. Håper bare det er skrudd opp nok. (Har ikke fått testet vhf ennå i år, så jeg vet ikke hvor hørbar forskjellen er.)  For det har bare vært såvidt jeg kunne høre meldinger opplest når vi har vært underveis. Selv med volum på full styrke. Og dette gjelder stort sett alle typer VHF'er jeg har hatt, og har. Når da enkelte operatør på kystradioen i tillegg nesten mumler, så har det ikke vært lett å høre hele meldinger.

Satser på bedre tider nå. :thumbsup: Takk for info!

LI4000 skrev 1 time siden:

Det er også planlagt enda en basestasjon i indre Oslofjord i nærmeste tid.

Hva er "nærmeste tid"?

Hvor er den tenkt plassert?

Abeidskanal?

k70?

k16?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Benji skrev for 16 timer siden:

Håndholdt i Oslofjorden - ja bedre enn ingen VHF.

Men som sakt før, kortere rekkevidde på de,men har hørt,og snakket med KR sør fra hankø over kanal 79 - ligger nord av Holmestrand på bærbar VHF.

Så på de fleste stder vi ferdes i Oslofjorden vil du nok få kontakt med KS sør uten større problem.

Jeg husker jeg ble overrasket over hvor dårlig rekkevidde det er på håndholdt (Standard Horizon HX890E med GPS og DSC) Tjøme radio kunne ikke høre oss fra Vallø f.eks.  Sikker noe fjell i veien men likevel? 

1 hour ago, Krimart said:

Jeg husker jeg ble overrasket over hvor dårlig rekkevidde det er på håndholdt (Standard Horizon HX890E med GPS og DSC) Tjøme radio kunne ikke høre oss fra Vallø f.eks.  Sikker noe fjell i veien men likevel? 

Hei,

Enig i dårlig rekkevidde, men noen som har en bedre og rimelig løsning for VHF i cockpit på seilbåt uten at det koster for mye? Ikke sjangs i havet for å høre VHF ved kartbord når motor går.

Redigert av Vittig (see edit history)

I min tidligere jobb brukte vi håndholdt for samband mellom "arbeidsbåtene" og fastmontert for bruk mot kystradio og passerende skip.

I nydelig vær (høytrykk)kunne vi høre "skip" snakke sammen på lang avstand. Skip vi ikke så snurten av.

Men vi opplevde og begrensningene når lavtrykkene stod i kø fra vest.

Tok et bilde en gang hvor et stort grått skysystem kom sigende sakte fra vest opp mot kysten.

Gikk omtrent fra havoverflaten til høyt høyt til værs. Var omtrent som en vegg med nedbør.

Da fikk ikke vi kontakt med den som lå nærmest skysystemet på bærbare. Vi så da vittelig i hverandre.

Måtte over på de fastmonterte.

Det var nå litt spesielt da..

Monterte også ekstern høyttaler, både i seilbåten og etterfølgende bakveggsbåt. Ikke noe problem å høre anrop etter det. Og man får innfellingshøytalere også, om man ønsker en enda mer ut-av-veien montering.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Krimart skrev for 11 timer siden:

Helt normal.

Vallø ligger i skyggen for 81, som ligger langt inne i T.berg, og for 79 som lå i Horten, nå N av Holmestrand. Så helt normalt.

Har brukt HX 870, forgjenger til 890. Stod på toppen av Hamburgø, ved masten, nådde Tjøme på 07 i Halden,  30nm pluss.

Høyde og fri sikt

Benji skrev for 14 timer siden:

Helt normal.

Vallø ligger i skyggen for 81, som ligger langt inne i T.berg, og for 79 som lå i Horten, nå N av Holmestrand. Så helt normalt.

Har brukt HX 870, forgjenger til 890. Stod på toppen av Hamburgø, ved masten, nådde Tjøme på 07 i Halden,  30nm pluss.

Høyde og fri sikt

Ok, takk for info! Det går fint med den stasjonære da (25W og antenne i mastetoppen) :-)

Redigert av Krimart (see edit history)
Benji skrev for 19 timer siden:

Helt normal.

Høyde og fri sikt

Akkurat, ja. Har 890 som ekstra vhf, og den hører jeg omtrent ingen trafikk på, selv ikke åpent på flybridge. Men på den stasjonære hvor antennen bare står en meter høyere hører jeg brukbart.

Har egentlig begynt å lure på om det er noe feil med bærbare, men det kan det virke som det ikke er?

GeirFrode skrev 6 minutter siden:

Akkurat, ja. Har 890 som ekstra vhf, og den hører jeg omtrent ingen trafikk på, selv ikke åpent på flybridge. Men på den stasjonære hvor antennen bare står en meter høyere hører jeg brukbart.

Har egentlig begynt å lure på om det er noe feil med bærbare, men det kan det virke som det ikke er?

Interessant!  I følge kommentarer har bærbare lavere rekkevidde enn de fastmonterte.  Hvorav følger konklusjonen at bærbart ikke fullt ut erstatter fastmontert. Vurderte en bærbar til bruk i kajakk,men dropper det.

Swingswong skrev 19 minutter siden:

Så fastmontert i kajakken?

En kunne gjort det. Men jeg ville hatt den fastspent i flytevesten.  Største fare for velt er jo ombordstigning og ut av båten. Deretter kommer krappe bølger fra båter som passerer bakfra nært kajakken og i god fart. Heldigvis skjer dette bare få ganger hver sesong ( avstand 1-5m)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...