Martine29 Startet 4.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2022 Da er det siste turen med min gamle Westbas. Både alder på båt og kaptein gjør sitt til at nå skal hekkport monteres. Så forskyves tanken om at bobil er det neste. Skal legge ut bilder her etterhvert. Det gledes... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2022 Dette blir spennende. Ser du er på tur innover fjorden, er det Selfa som skal gjøre jobben for deg? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 4.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2022 Ja, det er en alder for port i hekken også. Jeg kunne tenkt meg en i siden, men det hadde vel bare sett dumt ut på en gammel Viksund Columbi... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29 Svart 4.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2022 Lagret et bilde av en her inne som hadde gjort samme jobben. Blir noe ala dette, håper jeg. Stigen er tatt av så da er det bare å begynne å kutte... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2022 Det så ut som en meget grei løsning. Kombiner gjerne med litt større badeplattform, sånn som på den andre. Men helst uten snublerekken;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29 Svart 30.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 (redigert) Sånn da sjer det noe på denne tråden. Imorgen blir det å ta en tablett og skjære åpning. Bytter ikke plattform men "hullet" i midten blir plasteret igjen og forsterket. Synes slike erværdige gamle damer ikke skal ha danseplass bak. Fortsettelse følger.... Redigert 30.Mai.2022 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 Er det lurt å lage utgangen det eneste stedet du ikke har plattform? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 (redigert) Satte igang med min Windy 27, fortsatt ikke ferdig (som vanlig). Skar til en gummimatte som jeg brukte som en slags mal for å få kuttelinjen symmetrisk rundt hele hekkprofilen. Skal også senke dørken med 5-6 cm så får se hvordan det blir til slutt da. Redigert 30.Mai.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Martine29 Svart 31.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 Hei Cosmic. Skal plastres igjen vettu. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 31.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 Javel Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 31.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 (redigert) Point of no return. Så er det åpning og bare resten igjen. Håper dette blir greit. Blir plasteret en del forsterkninger. Forts følger... Redigert 31.Mai.2022 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 31.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 Moro å se, eg har gjort sjøl på min for snart 2 år siden, masse arbeid,men gøy. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Martine29 Svart 2.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 Tilskjæring og deretter polstring mellom regnbygene her oppe i vårt fantastiske Trøndelag. Og sola snur om noen dager... Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 2.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 Jeg ser ingen badeleider på plattformen bak. Om du bekymrer deg for å klyve over rekka ved kai, er det verdt å ofre en tanke på hvordan du skal komme om bord igjen når du faller i sjøen også. Bruk anledningen å få den montert også. Pass også på at den monteres slik at du kan hente den ut alene ifra vannet. Anbefaler å teste den også en varm sommerdag. Når du har bruk for den, og er avhengig av at den virker, er det sannsynligvis ikke like ideelle forhold. Porten blir bra den, men neste trinn utenfor porten er vannspeilet, så jeg ville også lagt en dørk/lem der også. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 2.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 Gode tips, takker. Lenger oppe tråden nevner jeg vel at åpningen i plattformen skal tettes... Og stige skal selvsagt monteres. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 2.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 Jeg satt inn port i en Fairline for noen år siden, da stivet jeg opp sidelengs, ved å kappe på denne måten svekkes konstruksjonen. Jeg støpte inn skråstivere for å låse av på tvers. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 8 minutes ago, Elise said: Jeg satt inn port i en Fairline for noen år siden, da stivet jeg opp sidelengs, ved å kappe på denne måten svekkes konstruksjonen. Jeg støpte inn skråstivere for å låse av på tvers. mener du horisontale stivere? Om man lager en flens tilbake langs den finerplaten så tror jeg dette blir mer en sterkt nok. det er jo over dørknivå og det hele holdes sammen i vinkel rekke på oversiden Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Elise Svart 3.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2022 Tenker på sidebelastning i hjørne, du har vel pullere der som det kan bli en del belastning på.. Kjedelig om dette ikke er stivt nok, blir fort krakeleringer osv. Om du støper en forsterkning øvre hjørne ved porten og på skrå nedover så du kommer ned mot dørken ut i siden hvor konstruksjonen er sterkes, evt et kryss. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 3.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2022 Se der ja. Meningen er å legge en kraftig forsterkning på dørken på tvers. Så får jeg ta det etterhvert... Blir plasteret sammen med de vertikale finerplatene. Forts følger. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 3.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2022 Det er mye 'gods' i hekken på denne båten ser det ut for. Funksjonen til skroget over dekk er nå kun å holde seg selv. De planlagte avslutningsplatene støtter tilstrekkelig for dette. Å forsterke ytterligere over dekk har ingenting for seg. Om du føler behov for ytterligere forsterkning (jeg tror ikke det er nødvendig), får du mest igjen for innsatsen ved å legge et lag eller 2 på innsida av akterspeilet, under dekket. De 2 hjørnene nederst i åpningen ned mot dekket er sårbare punkter. Det klarer man ikke å forsterke seg ut av, men for å unngå dette bør du lage god radius i hjørnet. Helst r50mm, men min 15mm. Det gjør det lettere å støpe også. Den radien kan du trekke inn langs støtteplatene også, og innover dekket hvor støtteplatene slutter. Personlig ville jeg brukt divinycell plater i stedet for finér. Bare fordi jeg ikke liker å ha treverk inne i en plastkonstruksjon, som før eller siden vil trekke vann og utvide seg. Når du setter inn port, sørg for at den får litt god klaring så den ikke kiler seg. Det vil bli noe mer bevegelse enn tidligere, uten at det egentlig er et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 3.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2022 Sånn da er prosjektet videre. Får ta resten over helga. Mange gode tips, verdifullt. Håper flere har nytte av denne lille tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 3.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2022 Når det gjelder hvordan kreftene virker har @Eliseet godt poeng. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 8.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2022 Da er det å tette igjen plattform bak, legge finer og teleskopstige. Forts følger... Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 9.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 Da nærmer prosjekt hekkport på min 30 år gamle Westbas seg avslutning. Litt pussing, montere port i lexan, og på med stige. Forts følger... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.