Jump to content

Hekkport på Westbas 29

Martine29

Recommended Posts

Dette blir spennende. Ser du er på tur innover fjorden, er det Selfa som skal gjøre jobben for deg?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ja, det er en alder for port i hekken også:wink:. Jeg kunne tenkt meg en i siden, men det hadde vel bare sett dumt ut på en gammel Viksund Columbi...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det så ut som en meget grei løsning. Kombiner gjerne med litt større badeplattform, sånn som på den andre. Men helst uten snublerekken;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 4 uker senere...

Sånn da sjer det noe på denne tråden. Imorgen blir det å ta en tablett og skjære åpning. Bytter ikke plattform men "hullet" i midten blir plasteret igjen og forsterket. Synes slike erværdige gamle damer ikke skal ha danseplass bak. Fortsettelse følger.... 

IMG_20220530_175511.jpg

Redigert av Martine29 (see edit history)

Satte igang med min Windy 27, fortsatt ikke ferdig (som vanlig).

Skar til en gummimatte som jeg brukte som en slags mal for å få kuttelinjen symmetrisk rundt hele hekkprofilen.

Skal også senke dørken med 5-6 cm så får se hvordan det blir til slutt da.

DSC_1715.JPG.1e3a43729741785e4b97da5625bee4a7.JPG

DSC_1716.JPG.a3d625f6c314fad677008a808132fb99.JPG

DSC_1717.JPG.2d17434fcf590b0545a9c2cd8dcc3e91.JPG

close-up1.jpg.34cf81250fabcc54efe6b3a374cbe6cf.jpg

hekkport01.JPG.194eafba74163a731026d58ff0364389.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg ser ingen badeleider på plattformen bak.

Om du bekymrer deg for å klyve over rekka ved kai, er det verdt å ofre en tanke på hvordan du skal komme om bord igjen når du faller i sjøen også. 

Bruk anledningen å få den montert også.

Pass også på at den monteres slik at du kan hente den ut alene ifra vannet.

Anbefaler å teste den også en varm sommerdag. Når du har bruk for den, og er avhengig av at den virker, er det sannsynligvis ikke like ideelle forhold.

Porten blir bra den, men neste trinn utenfor porten er vannspeilet, så jeg ville også lagt en dørk/lem der også.

8 minutes ago, Elise said:

Jeg satt inn port i en Fairline for noen år siden, da stivet jeg opp sidelengs, ved å kappe på denne måten svekkes konstruksjonen. Jeg støpte inn skråstivere for å låse av på tvers.

mener du horisontale stivere?  Om man lager en flens tilbake langs den finerplaten så tror jeg dette blir mer en sterkt nok. det er jo over dørknivå og det hele holdes sammen i vinkel rekke på oversiden

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tenker på sidebelastning i hjørne, du har vel pullere der som det kan bli en del belastning på..

Kjedelig om dette ikke er stivt nok, blir fort krakeleringer osv.

Om du støper en forsterkning øvre hjørne ved porten og på skrå nedover så du kommer ned mot dørken ut i siden hvor konstruksjonen er sterkes, evt et kryss.

64_1716804436.jpg

64_645583753.jpg

Det er mye 'gods' i hekken på denne båten ser det ut for.

Funksjonen til skroget over dekk er nå kun å holde seg selv. De planlagte avslutningsplatene støtter tilstrekkelig for dette.

Å forsterke ytterligere over dekk har ingenting for seg.

Om du føler behov for ytterligere forsterkning (jeg tror ikke det er nødvendig), får du mest igjen for innsatsen ved å legge et lag eller 2 på innsida av akterspeilet, under dekket.

De 2 hjørnene nederst i åpningen ned mot dekket er sårbare punkter. Det klarer man ikke å forsterke seg ut av, men for å unngå dette bør du lage god radius i hjørnet. Helst r50mm, men min 15mm. Det gjør det lettere å støpe også. Den radien kan du trekke inn langs støtteplatene også, og innover dekket hvor støtteplatene slutter.

Personlig ville jeg brukt divinycell plater i stedet for finér. Bare fordi jeg ikke liker å ha treverk inne i en plastkonstruksjon, som før eller siden vil trekke vann og utvide seg. 

Når du setter inn port, sørg for at den får litt god klaring så den ikke kiler seg. Det vil bli noe mer bevegelse enn tidligere, uten at det egentlig er et problem.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...