Jump to content

Edit History

Bjarty

Bjarty

Jeg satt ut Skarpnesen for noen uker tilbake, hatt et par turer, alt virka vel helt til Marinaen ringte en uke etter siste tur og sa den var på vei ned :( ! En liten knekk på pakningen til sjøvanns filteret var synderen, merkelige hvor lite som skal til. Sjøvanns filteret ligger på samme nivå som vannet på utsiden og lekkasjen var minimal i utgangspunktet. Altså vi snakker om dråper i minuttet, men hvor tyngre båten har blitt etter hver dråpe har lekkasjen også økt da filteret ble senket under hav nivå. Det så jeg når vi tømte den, det rant av filteret, men når vannet var tømt kom det få dråper.

 

Resultatet er at det har kommet vann til litt over halvparten av motoren, noe vann har kommet inn i veivhus ventilasjons filteret.

Annet som har vært under vann er batterier, truster, ferskvanns pumpe, diverse hovedstrøms kabler(De tykke røde og svarte). 220V stikk-kontakter og sannsynligvis vvb og med mer.

Takstmann var der i dag og sa at motor kan reddes ved å skylde den ren med frostvæske, bytte starter, dynamo og noe paknings greier i girkassa. Alt annet er å anse som ødelagt.

 

Jeg vil allikevel høre her om det er noe som går an å reddes? 

For eks litiums batteriet, eller start batteriet for den saks skyld, alt var jo nytt. 

En annen sak er at jeg er litt skeptisk til at motor kan reddes så lett, andre har utalt seg om at motor er kast.. TAMD30A

Bjarty

Bjarty

Jeg satt ut Skarpnesen for noen uker tilbake, hatt et par turer, alt virka vel helt til Marinaen ringte en uke etter siste tur og sa den var på vei ned :( !

En liten knekk på pakningen til sjøvanns filteret var synderen, merkelige hvor lite som skal til. Sjøvanns filteret ligger på samme nivå som vannet på utsiden og lekkasjen var minimal i utgangspunktet. Altså vi snakker om dråper i minuttet, men hvor tyngre båten har blitt etter hver dråpe har lekkasjen også økt da filteret ble senket under hav nivå.

Det så jeg når vi tømte den, det rant av filteret, men når vannet var tømt kom det få dråper.

 

Resultatet er at det har kommet vann til litt over halvparten av motoren, noe vann har kommet inn i veivhus ventilasjons filteret.

Annet som har vært under vann er batterier, truster, ferskvanns pumpe, diverse hovedstrøms kabler(De tykke røde og svarte). 220V stikk-kontakter og sannsynligvis vvb og med mer.

Takstmann var der i dag og sa at motor kan reddes ved å skylde den ren med frostvæske, bytte starter, dynamo og noe paknings greier i girkassa. Alt annet er å anse som ødelagt.

 

Jeg vil allikevel høre her om det er noe som går an å reddes? 

For eks litiums batteriet, eller start batteriet for den saks skyld, alt var jo nytt. 

En annen sak er at jeg er litt skeptisk til at motor kan reddes så lett, andre har utalt seg om at motor er kast.. TAMD30A



×
×
  • Create New...