Bjarty Startet 4.Mai.2022 Del på Facebook Startet 4.Mai.2022 (redigert) Jeg satt ut Skarpnesen for noen uker tilbake, hatt et par turer, alt virka vel helt til Marinaen ringte en uke etter siste tur og sa den var på vei ned :( ! En liten knekk på pakningen til sjøvanns filteret var synderen, merkelige hvor lite som skal til. Sjøvanns filteret ligger på samme nivå som vannet på utsiden og lekkasjen var minimal i utgangspunktet. Altså vi snakker om dråper i minuttet, men hvor tyngre båten har blitt etter hver dråpe har lekkasjen også økt da filteret ble senket under hav nivå. Det så jeg når vi tømte den, det rant av filteret, men når vannet var tømt kom det få dråper. Resultatet er at det har kommet vann til litt over halvparten av motoren, noe vann har kommet inn i veivhus ventilasjons filteret. Annet som har vært under vann er batterier, truster, ferskvanns pumpe, diverse hovedstrøms kabler(De tykke røde og svarte). 220V stikk-kontakter og sannsynligvis vvb og med mer. Takstmann var der i dag og sa at motor kan reddes ved å skylde den ren med frostvæske, bytte starter, dynamo og noe paknings greier i girkassa. Alt annet er å anse som ødelagt. Jeg vil allikevel høre her om det er noe som går an å reddes? For eks litiums batteriet, eller start batteriet for den saks skyld, alt var jo nytt. En annen sak er at jeg er litt skeptisk til at motor kan reddes så lett, andre har utalt seg om at motor er kast.. TAMD30A Redigert 4.Mai.2022 av Bjarty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.Mai.2022 Del på Facebook Svart 4.Mai.2022 Motoren burde jo ikke være noe problem og redde. Men batterier som har vært under i sjøvann ville ikke jeg hatt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 4.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2022 Tanken min var at hvis batteriene er i lukket system, så burde det vel ikke være problem. Dog er jeg ikke sikekr på om det er så lukket. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mai.2022 Del på Facebook Svart 4.Mai.2022 Motor og gir reddes om den tømmes for vann, får ny olje og diesel og startes kjapt. Det nytter ikke å vente mange dagene her. Bør helst startes samme dag som den ble tatt opp. Batteriene kan være OK, det samme med varmtvannsbereder. Dynamo, starter og thrustermotor kan berges ved å få det kjapt i rennende ferskvann, og deretter tørkes på 50-60 grader i stekeovnen f.eks. Kabler må byttes. Og sjøvannsfilteret må få seg en ny pakning. Det kan vel også være lurt å heve sjøvannsfilteret noen cm om det lar seg gjøre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Simpa Svart 4.Mai.2022 Del på Facebook Svart 4.Mai.2022 Det finnes et stoff som heter Salt-X. Anbefales absolutt. Dette fjerner salt fra komponenter, særlig viktig på elektronikk og el- utstyr. Får saltet ligge vil det over tid føre til fukt-opptak og korrosjon. Ville prøvd dette på starter f eks... Båtmagasinet hadde en artikkel om dette stoffet for en tid siden. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 4.Mai.2022 Del på Facebook Svart 4.Mai.2022 Simpa skrev 13 minutter siden: Det finnes et stoff som heter Salt-X. Anbefales absolutt. Dette fjerner salt fra komponenter, særlig viktig på elektronikk og el- utstyr. Får saltet ligge vil det over tid føre til fukt-opptak og korrosjon. Ville prøvd dette på starter f eks... Båtmagasinet hadde en artikkel om dette stoffet for en tid siden. Lykke til! Eller spare penga og kjøpe industriversjonen: https://zinga.no/produkt/chlorrid-5-liter/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.