Jump to content

størrelse på solid moring vs moringsring vs anker

Nordkapp16.5

Recommended Posts

hei, jeg skal fortøye en båt på 500kg, 17 fot. Den ligger innaskjærs på sørlandet - det kan jo bli uvær der også, men jeg vil si den ligger beskyttet. Bunnen er gjørme og noe sand.
Jeg tenker å kaste ut en moring, men ser at det er veldig forskjellige anbefalinger om vekt.

Jeg tok først utgangspunkt i denne siden:
https://bakken-motor.no/faq/moringer/
Her anbefales en moringsring på 25kg. Jeg tenkte da at en betongklump på 30-40kg sikkert er nok?

Men som kom jeg over denne, som sier jeg må ha minst 200kg moring for en båt på 500kg
https://maritimstart.no/maritimstart-spesial/hvordan-fortoye-med-moring/

Dette er kanskje for hardt vær i ubeskyttet farvann, men hvis jeg reduserer med samme faktor som ovenfor er jeg fortsatt på over 100kg.

Så hva om jeg bruker et anker isteden da? Da er visst 10kg mer enn nok? Eller er det bare for midlertidig ankring i penvær?

Jeg synes det er veldig store sprik i tallene her?

Ut fra tabellen til bakken motor vil jeg si den anbefaler 40 kg, ikke 25. egenvekt stein ca 2,3 , for stål 7,5, så vekt av sten halveres nesten i vann, stål reduseres med 1/7. på gjørmebunn vil en ring synke nedi, og gjøre jobben. Ha så langt tau at det er slakk ved høyeste høyvann. Med anker skal du legge ut 3-5 ganger dybden.

Redigert av Code0 (see edit history)

ok - dette oppklarer en del:
40kg betong veier (grovt regnet) 20kg under vann og har ingen "klør" for å holde seg fast, dermed kreves stor vekt.

moringsring på 40kg veier 35kg under vann og setter seg i tillegg fast i underlaget. Anker har samme fordel som moringsring, men setter seg enda bedre fast i underlaget?

så da kan jeg anta at 200kg betong gir ca samme sikring som 40kg moringsring, som igjen gir ca samme sikring som 10kg anker(plog/bruce)?

Da virker jo anker som et ganske opplagt valg? Er det noen grunn til å bruke ring når man kan slippe unna med 1/4 av vekten om man velger anker? jeg ser jo ankere på finn, størrelse 10-15kg for 2-300kr - dette er en veldig billig løsning hvis det er bra nok!

Jeg har en 15 kg bruceankerkopi fra Biltema på 17 fots båt. Den har lagt på denne i to år nå uten problemer. I år bør jeg nok dra den opp for å sjekke tilstanden på tauet. Vet ikke om gnaging er et problem, men greit å vite. Det er en veldig enkel og håndterbar løsning. Har tau til blåse og så fast tau fra den og inn til land. Da kan jeg ha god vinkel på tauet fra ankeret uten at blåsa driver langt ut fra plassen min.

AMelbye skrev 1 time siden:

Da virker jo anker som et ganske opplagt valg?

Bruker du moring / anker som svaibøye eller som akterfeste og drar baugen til land? Som akterfeste vet du at belastningen kommer i samme retning hver gang. Som svaibøye må du ta hensyn til at draget endres med vindretningen. I praksis er en moring et anker du ikke tar opp igjen hver gang du flytter deg. Så de samme vurderinger gjelder som ved ankring. 

Redigert av Code0 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...