Jump to content

Solcellepanel - hva slags kontakt er dette?

Weekendmoe

Recommended Posts

Skal bygge på med et ekstra solcellepanel. 

Pt har jeg Lensun 100w mono panel, men tenkte å bygge på med et ekstra 50w panel. 

På Targa er det lagt klar kobling for dette, men hva slags plugg må jeg kjøpe for å kunne koble til panelet? 

Virker som om alt kommer med mc4....

Har funnet et panel som virker å ha ca samme spenning (18v vs 17,5v maks spenning). Selvfølgelig utsolgt hos Provolt.

Nye panelet kan maks være 64x75cm ca. 

20220506_120351.jpg

20220506_120439.jpg

20220506_113934.jpg

det er en gjennomføring til f.eks lanterner. biltema har noe nesten identisk.De har ofte en begrensing på antall ampere de takler, normalt en 3-5amp, så ville ikke brukt det til noe kraftig panel. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Taskeladden skrev 52 minutter siden:

det er en gjennomføring til f.eks lanterner. biltema har noe nesten identisk.De har ofte en begrensing på antall ampere de takler, normalt en 3-5amp, så ville ikke brukt det til noe kraftig panel. 

Takk for tipset! 

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/kontakter/dekkskontakt-3-a-2000018008

Tror jeg fant den gitt. Maks 3A. Blir litt tja og ha ser jeg. Kablingen er godt dimensjonert og panelet er bare 50W. 

Maks ladespenning for panelet med MPPT er oppgitt til 3,42. Dvs litt over pluggens begrensning, men panelet vil sitte under en bøyle med noe utstyr på, så sola vil aldri treffe rett på uten noen skyggefelt. 

Kikket på mppt`en og den viste snaut 4A på 100w panelet når sola står litt skrått på. 

Litt usikker på om jeg skal skru ut kontakten og bytte til en innfelt mc4 kontakt. 

• 2 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...